شناسهٔ خبر: 83799 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دانشگاه الزهرا (س) نمونه‌ای از توجه نظام اسلامی به رشد علمی زنان است

حدادعادل/2 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سوابق و تاریخچه دانشگاه الزهرا، گفت: دانشگاه الزهرا (س) نمونه‌ای از توجه نظام اسلامی به رشد علمی زنان است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس دانشگاه الزهرا(س) اظهار داشت: دانشگاه الزهرا(س) نیم قرن از فعالیت خود را طی می‌کند و این درحالی است که دانشگاه تهران که بنده افتخار استادی آن را دارم ۸۰ ساله می‌شود. لذا ۵۰ ساله شدن دانشگاهی که به بانوان اختصاص دارد معنای خاصی دارد.

وی ضمن تبریک به رئیس دانشگاه الزهرا(س)، دانشجویان و روسای قبلی این دانشگاه برای ورود به پنجاه و یکمین سال تأیسس این دانشگاه، گفت: حکومت پهلوی برای اینکه واکنشی به قیام اسلامی نشان داده باشد تصمیم گرفت سرمایه گذاری ویژه‌ای بر روی زنان و دختران انجام دهد. لذا مدرسه عالی دختران را ایجاد کرد.

حدادعادل با اشاره به اینکه این مدرسه ۱۵ سال از عمر خود را قبل از انقلاب گذرانده است، یادآور شد: مدرسه عالی دختران تحولات و حوادث تلخ و شیرینی را گذراند و چندین بار تغییر نام داد تا اینکه به نام مبارک الزهرا(س) رسید.

وی تأکید کرد: نمونه‌ای از دانشگاه الزهرا با این وسعت و به صورت تک جنسی نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای اسلامی دیده نمی‌شود. لذا این دانشگاه سرمایه پرافتخار برای کشور ما است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مدیریت این دانشگاه نیز توسط اساتید زن صورت می‌گیرد، گفت: با این وجود دانشگاه الزهرا(س) نمونه‌ای از توجه نظام اسلامی به رشد علمی زنان است.

حدادعادل ادامه داد: امام به خبرنگارانی که در پاریس از او سوال می‌کردند اگر انقلابتان پیروز شود با حقوق زنان چه خواهید کرد، می‌گفت صبر کنید و می‌بینید که انقلاب با زنان چگونه خواهد بود. گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی و وجود ۱۰ هزار دانشجو در این دانشگاه و ۱۰ دانشکده و همچنین تحصیلات تکمیلی دکتری برای زنان گویای اهمیت آموزش و پژوهش زنان در انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی این دانشگاه، گفت: دانشگاه الزهرا(س) در باغ مصفایی در ده ونک ایجاد شده است و صاحب این باغ مستوفی الممالک بوده است که همواره از او به عنوان یک رجل میهن دوست و خدمتگذار یاد می شود. او افتخار بزرگی داشته که باغش به دانشگاه الزهرا تبدیل شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بنده چند دوره افتخار عضویت در هیئت امنای این دانشگاه را داشته‌ام، افزود: بودن رشته‌های فیزیک، شیمی، الهیات و اقتصاد در این دانشگاه جای نگرانی ندارد، اما فکر می‌کنم جای رشته مدیریت خانواده در این دانشگاه خالی است.

حداد عادل گفت: این رشته می‌تواند به دختران ما کمک کند بعد از فراغت از تحصیل درحالی که مایل به فعالیت در اداره و یا ارگان خاصی نبودند، بتوانند در زمینه زندگی خانوادگی خود موفق‌تر عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی از مشاغل یاد می‌کنیم، مدیریت خانواده را شغل محسوب نمی‌کنیم، تأکیدکرد: این درحالی است که اگر زنان ما مدیریت خانواده را فراگیرند، در اقتصاد خرد و کلان تأثیرگذار خواهند بود و بسیاری از مسائلی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود در داخل خانواده و به دست زنان تحقق یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من چند سالی است که این مسئله را به مسئولان دانشگاه الزهرا(س) توصیه کرده‌ام و امروز رئیس این دانشگاه گفتند برنامه این رشته درسی آماده شده است.

حدادعادل با اشاره به اینکه بنده مسئول شورای تحول در علوم انسانی هستم، ادامه داد: من به شما قول می‌دهم اگر این برنامه به ما در شورای تحول در علوم انسانی منعکس شود، خارج از نوبت آن را بررسی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در کنار  رشته‌های دیگر در این دانشگاه شاهد رشته مدیریت خانواده باشیم. زیرا برای همه ما مطابق اسلام خانواده اصل است.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت این دانشگاه، گفت: امیدواریم این دانشگاه با گذشت ۵۰ سال از تجربه خود بتواند در سیاست‌های علمی کشور موفق‌تر عمل کند و آثار آن در جامعه دیده شود.

نظر شما