شناسهٔ خبر: 83755 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتشار اوراق مشارکت وزارت نفت برای تأمین منابع توسعه ظرفیت میادین مشترک نفتی و گازی ضروری است

بیژن زنگنه431 وزیر نفت در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۴ با اشاره به فقدان منابع برای تأمین هزینه‌های جاری و سرمایه برای توسعه میادین مشترک نفتی گفت: اعطای مجوز به وزارت نفت به منظور انتشار اوراق مشارکت ضروری است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که جزئیات لایحه بودجه سال ۹۴ را در دست بررسی دارد در مخالفت با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر حصر بند الحاقی که به وزارت نفت اجازه می‌دهد با تصویب شورای اقتصاد به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل تولیدات همان طرح‌ها اقدام کند، با اشاره به اینکه چند سال قبل صادرات نفت کشور ۲.۵ میلیون بشکه و به قیمت هر بشکه صد دلار بوده است، اظهار داشت: آن زمان سالی حدود ۳۰۰ هزار دلار عاید ما می‌شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت برای سال بعد ۴۰ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است، افزود: صادرات نفت روزی یک میلیون و خرده‌ای است که نمی‌خواهم رقم دقیق آن را اعلام کنم، از این رو آنچه عایدمان می‌شود، زیر ۳ میلیارد دلار است و نفت حتی هزینه‌های جاری خود را نیز نمی‌تواند اداره کند، ما چگونه صنعت نفت را اداره کنیم؟

زنگنه با طرح این سوال که علاوه بر اینها چگونه برای میادین مشترک سرمایه‌گذاری کنیم، خاطرنشان کرد: میدان پارس جنوبی و میدان‌های غرب کارون در فهرست سرمایه‌گذاری هستند، به نظر ما این اجازه برای انتشار اوراق مشارکت باید به وزارت نفت داده شود و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ظرفیت با اولویت دادن به میادین مشترک نفتی و گازی ذکر شده است.

وی تصریح کرد: ما چگونه این افزایش ظرفیت را انجام دهیم، هیچ نداریم، ما اصلا نمی‌توانیم از خارج قرض بگیریم، پس راهی که در کمیسیون انرژی بحث شده و در دولت نیز روی آن فکر کرده و در کمیسیون تلفیق نیز مورد تأمل واقع شده است، یکی انتشار اوراق مشارکت و دیگری استفاده از منابع صندوق توسعه است که در الحاقی بعدی آمده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه باید پیش از فروش تمهیدات لازم اندیشیده شود، گفت: بازپرداخت اصل و سود اوراق از محل همان میادین صورت می‌گیرد و بالاخره ما در تحریم هستیم، چگونه باید تحریم را بشکنیم، باید از منابع داخلی استفاده کنیم، منابع خارجی که به ما نمی‌دهند یا اینکه بگوییم ما میادین مشترک را توسعه نمی‌دهیم، چراکه در تحریم قرار داریم.

وی با تأکید بر اینکه اعطای اجازه انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی از طریق بازار سرمایه به وزارت نفت کاری بیهوده نیست، اضافه کرد: ممکن است مخالفان بگویند تأثیر این کار اندک است، اما ما راه دیگری نداریم، از کدام منابع تأمین کنیم؟ باید پولی ابتدایی بیاید که نزدیک ۲ میلیارد دلار است، در سال ۹۰ نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شده است و در سال ۹۱، ۱۹ میلیارد دلار، سال آینده با همین روال میزان سرمایه‌گذاریمان از منابع خودمان صفر است.

زنگنه با اشاره به طرح‌های فراوان نیمه‌تمام در غرب کارون و پارس جنوبی ادامه داد: به پیشنهاد حصر اهدای این اجازه به وزارت نفت رأی ندهید، چراکه راهی است  پیش پای ما، که جایگزین ندارد، با فرض اینکه شرایط ادامه خواهد یافت، چراکه ما نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم تحریم‌ها لغو خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سید محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت از زنگنه پرسید شما اطمینان دارید که زمان پرداخت این تعهدات تحقق می‌یابد.

زنگنه در پاسخ گفت: اینها منابع دارد که اجازه آن را نیز در بند دیگری گرفته‌ایم و در اینجا صرفا روی اعطای مجوز صحبت شده است.

نظر شما