شناسهٔ خبر: 83751 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

انتقاد پژویان از سیاست های اقتصادی دولت یازدهم؛

دولت تمام تلاشش به مسایل هسته ای معطوف است/ اصلا رشد اقتصادی نداشتیم

جمشید پژویان رییس سابق شورای رقابت معتقد است، سیاست‌های اقتصادی دولت تا این لحظه بسیار ضعیف بوده است. چون دولت از همان روز اول كه امور را به دست گرفت تمام تلاش خود را به مسائل هسته‌ای معطوف کرده و از دیگر بخش‌ها تقریبا غافل مانده است.

به گزارش نماینده، جمشید پژویان در گفتگویی که با روزنامه قانون انجام داده است از سیاستهای اقتصادی دولت روحانی انتقاد کرد. بخشهای مهم این گفتگو به این شرح است.

رییس سابق شورای رقابت در مورد بحرانی بودن شرایط اقتصاد ایران و عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در مواجهه با این شرایط گفت: اجازه دهيد صادقانه سخن بگويم اگر هم بحراني در كار باشد ایران حتی با شرایط فعلی قابلیت عبور از بحران را خواهد داشت. اما اگر سیاست‌های درست اقتصادی اجرا شود. اين درحالي است كه تاکنون هیچ سیاست اقتصادی درستی اجرا نشده است و به عقیده من سیاست‌های اقتصادی دولت تا این لحظه بسیار ضعیف بوده است. چون دولت از همان روز اول كه امور را به دست گرفت تمام تلاش خود را به مسائل هسته‌ای معطوف کرده و از دیگر بخش‌ها تقریبا غافل مانده است و به قول معروف تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد چیده است . اما همان‌طور كه همه مي‌دانيم اقتصاد همانند يك موجود زنده است و به شرايط اطرافش به موقع واكنش نشان خواهد داد پس حالا تصور کنید که اگر به هر دلیل این سبد یعنی توافقات هسته‌ای بشكند و به انجام نرسد چه فاجعه‌ای در اقتصاد روی خواهدداد؟
 
استاد دانشگاه علامه در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد وزارت اقتصاد گفت : برآیند این وزارتخانه تا کنون مناسب نبوده است اما اگر وزارت اقتصاد را جزئی از کل درنظر بگیریم و باور داشته باشیم که حرکت تیمی دولت می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند منصفانه نیست که تمام مشکلات را در این وزارتخانه درنظر بگیریم.
 
این اقتصاددان برجسته کشور درمورد آمار و ارقام رشد اقتصادی که دولت اعلام کرده و رابطه آن با افزایش نرخ بیکاری بیان داشت که اصلا رشدی نبوده یا اگر اعدادی اعلام شده واقعی نبوده‌اند. ببینید اقتصاد ایران کاملا متکی به نفت است و صادرات غیر نفتی که از شغل‌های مولد آغاز شده است در کمترین سهم اشتراک صادرات کشورمان است. بنابراین با کوچک‌ترین تغییر در درآمد نفتی ایران ما شاهد افزایش یا کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود حال آنکه در بخش مولد و تولیدی‌ها هیچ اتفاقی روی نداده است. به عنوان مثال چندی پیش صنعت کشتیرانی ما از برخی تحریم‌ها رها شد و توانستیم کمی نفت بیشتر بفروشیم یا اینکه بخشی از دارایی‌های ایران خارج از کشور که بلوکه شده اند وارد خزانه شد، همین امر باعث بالا رفتن رشد اقتصادی کشورمان شد اما آیا واقعا به تعداد کارخانه‌ها افزوده شد یا فرصت شغلی جدیدی در بخش مولد اقتصاد ایران آمده است؟ از اين‌رو پاسخ شما خیر است، بنابراین علی رغم رشد اقتصادی که دلایل آن کاملا واضح است نگرانی از رشد نرخ بیکاری همچنان باقی است. 

رییس سابق شورای رقابت به انتقاد از تصمیم شورای رقابت در خصوص واردات خودرو از طریق نمایندگی ها پرداخت و گفت: این تصمیم یک رانت بزرگ است که در اختیار دو مجموعه قرار گرفته است، چون در حال حاضر دو کمپانی از آسیای جنوب شرقی بیشترین محصولات را به ایران صادر می‌کنند. در این زمینه این گونه به نظر می‌رسد که لابی‌هایی صورت گرفته تا این قانون به تصویب برسد وگرنه اصلا این تصمیم صحیح نیست برای بازار خودروی وارداتی انحصار در نظر بگیریم، هرچند به عقیده من در هیچ زمینه اقتصادی نباید انحصار وجود داشته باشد، چون منشأ خلاف و سودجویی خواهد شد. به نظر من به عنوان اقتصاددان هر کسی باید براساس قانون و رعايت آن واردکننده کالا باشد، این زمان است که باعث ايجاد رقابت بازاری قابل اطمینان خواهد شد البته در مورد واردات خودروهاي خارجي از شورای رقابت این انتظار می‌رود که این قانون را مردود اعلام کند، چون کارکرد قانون این شورا در واقع از بین بردن انحصار و فراهم کردن شرایط رقابت سالم اقتصادی است.

به عقیده من اگر اجازه دهیم خودرو‌های خارجی که تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با آنها را دارند، وارد کشور شود امکانات گسترش صنعت خودروسازی کشورمان را فراهم کرده‌ایم اما اگر آن گروه از خودروهایی که ایران توان رقابت با آنها را ندارد وارد شود صحیح نیست. پس هر خودرویی نباید وارد خاک ایران شوند به عنوان مثال خودروهای لوکس که در شرایط ارزی کنونی کشورمان اصلا صلاح نیست.

 

نظر شما