شناسهٔ خبر: 83747 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حسین طلا:

بازی ظریف با کارت مقاومت

طلا43 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد جبهه سازش در کشور گفت:کارت هایی که ظریف از آن ها در مذاکرات استفاده می کند مانند سایت فردو و اراک حاصل عملکرد جبهه مقاومت در کشور است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر: حسین طلا فارغ التحصیل پزشکی از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دکترای مدیریت است.

وی فرماندار تهران در دوران فتنه سال ۱۳۸۸ است و از مسئولیتهای سیاسی و اجرایی وی می توان به مشاور وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل دخانیات ایران، مدیر کل حراست وزارت کار و رئیس دانشکده ایمنی و بهداشت کار و نمایندگی مردم تهران در دور نهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

طلا هم اکنون رئیس کمیته موارد خاص کمیسیون اجتماعی و دبیر اجرایی و سخنگوی مجمع نمایندگان تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی است.

حسین طلا در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر در مورد حکم رحیمی، عدم پایبندی نامزدها به اخلاق انتخاباتی، فساد اقتصادی، صدور مجوز برای واردات سیگار صهیونیستی مارلبرو، مذاکرات هسته ای و تقابل خط مقاومت و خط سازش و مسکن مهر صحبت کرد.

وی در ابتدای این گفتگو ضمن تبریک دهه فجر ابراز امیدواری کرد که بتوانیم پاسدار خون شهدا باشیم. وی معتقد بود یکی از دستاورد های انقلاب ما استقلال و نظام جمهوری اسلامی بوده است و یکی از آرزوهای امام که در سال ۴۲ بیان شد تشکیل جمهوری اسلامی بود که به معنای ورود نهاد دین در نهاد حکومتداری است.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

*پس از اعلام حکم آقای رحیمی، جوی در مجلس ایجاد شد که سعی در تخریب اصولگرایان داشتند. نظر شما در مورد این حکم و موج سواری اصلاح طلبان چیست؟

دموکراسی در جهان بهترین راه نیست بلکه تنها راه است. ما متناسب پیشرفت در دموکراسی و ایجاد جمهوریت متاسفانه اخلاق رقابتی و دموکراسی مان پیشرفت نکرده است و می توان گفت در حوزه تحزب، ارائه برنامه گروه ها و جریان ها برای حکومت داری و برخورد احزاب در رفتارهای انتخاباتی پیشرفت نکرده ایم. به عبارت دیگر به جای اینکه احزاب اعلام کنند چه برنامه ای دارند و در حوزه ایجابی و اثباتی خود ورود کنند به دنبال تخریب رقیب از هر راه و روش هستند.

در پروسه انتخابات هم احزاب و هم گروه ها متوجه نیستند که همه در یک کشتی نشسته اند و در حالی به دنبال تخریب طرف مقابل می روند که خود نیز در کشتی این نظام نشسته اند. تخریب های انتخاباتی و نبود اخلاق انتخاباتی آسیبی برای نظام است.

نوع برخورد نظام با فساد بسیار مهم است. حکمی که برای رحیمی داده شد سلامت نظام جمهوری اسلامی را نشان داد که نظام علاقه ای به این فسادها ندارد، با توجه به اینکه ریاست قوه قضائیه منصوب رهبر انقلاب است و رحیمی هم به خاطر حضورش در دولت گذشته منصوب به اصولگرایان بود، اگرچه همه از ارادت آقای رحیمی به آقای هاشمی رفسنجانی باخبر هستند،  این نشان می دهد که اصولگرایان اصولا دنبال فساد نیستند.

حکم دستگاه قضا سند افتخار اصولگرایان است.

این حکم انتظارات را از قوه قضائیه در پرونده هایی مثل کرسنت بالا برد. دو بحث در پرونده کرسنت وجود دارد۱. بحث داخلی، ۲. بین المللی، باید مشخص شود تخلفات این پرونده چیست، آیا اظهارات آقای توکلی مبنی بر اینکه آقای مهدی هاشمی ۵ میلیون دلار در قرارداد کرسنت گرفته درست است یا غلط؟

قانون از کجا آورده اید باید اجرا شود، باید مشخص شود وزرایی که معروف به وزرای هزار میلیاردی هستند و بنا به اعلام برخی رسانه ها۳۷ شرکت بزرگ دارند این اموال را از کجا آورده اند. باید این موضوعات بررسی شود.

باید پرونده افرادی که در زمان فتنه براندازی کردند و کسانی که در موضوعات مختلف متهم به فساد هستند در قوه قضائیه بررسی شود. قانون از کجا آورده اید باید اجرا شود، باید مشخص شود وزرایی که معروف به وزرای هزار میلیاردی هستند و بنا به اعلام برخی رسانه ها ۳۷ شرکت بزرگ دارند این اموال را از کجا آورده اند. باید این موضوعات بررسی شود.

سئوال مهم این است که داستان پرونده کرسنت که هیچکس اجازه حرف زدن در مورد آن را ندارد چیست؟ چرا بررسی این پرونده ها این قدر طولانی شده است. اگر این پرونده در داخل مورد بررسی قرار می گرفت می توانست جلوی یک ضرر بزرگ را در دادگاه بین المللی بگیرد.

*فساد ریشه هایی دارد که با تغییر دولت ها این ریشه ها خشک نمی شود، شما نوع فساد را در دولت جدید چگونه می بینید؟

ساز و کار کشور ما و ساختار سیستمی کشور ما فسادخیز است متاسفانه ۷۰ درصد لباس های ما قاچاق است و قاچاق فراوان سیگار حتی مارلبرو به وفور در بازار یافت می شود، فرار مالیاتی به اندازه بودجه است، به دلیل نقایصی که در سیستم بانکی ما وجود دارد فساد به راحتی رخ می دهد. باید ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح شود.

روی دیگر فساد هم فرهنگ عمومی است متاسفانه فرهنگ تلاش و کوشش و اخلاق اسلامی در جامعه ما کم رنگ شده است در مقابل پورشه سواری ارزش شده است. بسیاری از این مشکلات ربطی به حاکمیت ندارد. یعنی لزوما اراده نظام و حاکمیت ها بر فساد نیست. باید سیستم اداری به گونه ای باشد که حتی اگر کسی بخواهد تخلف کند، نتواند.

*بحث در مورد واردات سیگار مارلبرو زیاد است. نظر شما در مورد واردات این سیگار چیست؟

سیگار مارلبرو جزو سیگارهای کلاس ‌A است. واردات این سیگار به دلیل اختلاف دستگاههای نظارتی در مورد صهیونیستی بودنش با مشکل روبرو است.

این سیگار که به عنوان برند صهیونیستی مطرح است در داخل اجازه تولید و  حتی واردات ندارد اما چطور کارتن هایش بدون کوچکترین خش و له شدگی وارد کشور می شود این در حالی است که در بسته بندی سیگارهای تولید داخلی خیلی وقتها شکستگی و پارگی کارتن سیگار وجود دارد. قاچاق سیگار مارلبرو عادی نیست و بنظر افراد با نفوذی پشت قاچاق این نوع سیگار هستند.

قاچاق سیگار مارلبرو عادی نیست و بنظر افراد با نفوذی پشت قاچاق این نوع سیگار به کشور هستند.

در صورتی که این سیگار صهیونیستی است اجازه توزیع این برند در کشور را ندهند. در حال حاضر قاچاقچی و شرکت تولیدکننده سود فروش این نوع سیگار را می برد. کمیته ای در کمیسیون امنیت ملی وجود دارد که برندها را بررسی می کند. چند سال پیش در این کمیته بررسی شده است و شرکت فلیپ موریس دارنده برند مارلبرو در لیست شرکتهای صهیونیستی نبود و وزارت صنعت با استناد به این موضوع اجازه واردات داده است. بنابراین اگر این برند صهیونیستی است، اجازه توزیع یک نخ از این سیگار را ندهند و اگر صهیونیستی نیست اجازه دهند عوارض واردات آن به خزانه واریز شود.

 

* پس از روی کار آمدن دولت تدبیر طیفی به نام حامیان دولت در مجلس ایجاد شد. فکر می کنیم این طیف در ماه های منتهی به انتخابات چه صف آرایی خواهند داشت؟

زمانی که اخلاق انتخاباتی وجود نداشته باشد همه چیز امکان پذیر است. صحبت های تحریک کننده و بیانیه ها شبیه آن چه در نطق یکی از نمایندگان تهران دیدیم در ماه های منتهی به انتخابات در مجلس از سوی حامیان دولت بیشتر خواهد شد و نماینده ای که برادرش دو دوره نماینده بوده و پنج سال اقامت در آمریکا داشته و بدترین تهمت ها و ناسزاها را به نظام زده و سودای بازگشت به کشور را دارد هر روز به دنبال محاکمه رئیس جمهور سابق است البته این به آن معنا نیست که در دولت گذشته اشکالی وجود نداشته و بحث اصلی سر رفتار افراد است

 صحبت های تحریک کننده و بیانیه ها شبیه آن چه در نطق یکی از نمایندگان تهران دیدیم در ماه های منتهی به انتخابات در مجلس از سوی حامیان دولت بیشتر خواهد شد.

* فکر می کنید نمایندگان حامی دولت در انتخابات مجلس مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت؟

پیش بینی می کنم تعدادی از حامیان دولت در مجلس فعلی مورد حمایت دولت در انتخابات آتی قرار خواهند گرفت. از ابتدای تشکیل دولت مسئولان قوه مجریه اعلام کردند که آماده برنامه ریزی برای مجلس آینده هستند.

البته به نظر من دولت تنها از تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس که از حامیان دولت هستند را در انتخابات مجلس مورد حمایت قرار خواهد دادو بخشی از این طیف مورد حمایت دولت در انتخابات آینده در استان ها قرار نخواهند گرفت چون بسیاری از این نمایندگان از نامزدهای افراطی اصلاح طلبان معتدل تر هستند و فقط برای گذر از این فضا در قبال اقدامات دولت مماشات می کند.

*گفته می شود که اصلاح طلبان نامزدهایشان برای حضور در انتخابات مجلس را در شهرستانها مشخص کرده اند و برای تبلیغات آن ها نیز برنامه ریزی داشته اند،  شما آرایش انتخاباتی اصلاح طالبان را چطور می بینید؟

در آرایش انتخاباتی دولت و اصلاح طلبان تردیدی نیست. رقبای انتخاباتی و مهره های مشخص شده و از طریق رسانه های اصلاح طلبان در حال فعالیت و تبلیغ هستند. نوع بیان و اظهارات سخنرانی های اخیرا آقای روحانی و بقیه دست اندرکاران دولت هم کاربرد انتخاباتی است.

*برخی معتقدند احتمال وحدت طیف آقای لاریجانی و طیف دولت به عنوان اصلاح طلبان معتدل در انتخابات آینده وجود دارد، این وحدت امکان پذیر است؟

در انتخابات هر چیزی امکان پذیر است تفکرات دولت و طیف آقای لاریجانی خیلی شبیه نیست،  اما خیلی هم متفاوت نیست و قابل جمع شدن هم هست.

یکی از استراتژی هایی که دولت بوسیله برخی لیدرهای این جریان دنبال خواهد کرد این است که به اصطلاح اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان عاقل را کنار هم بگذارد و لیست بدهد. اینکه آیا لیست ها یکسان یا متفاوت خواهد بود محل بحث است و هنوز صحبت در مورد انتخابات آینده زود است. البته ورود زود هنگام به فضای انتخابات هم سم است الان حداقل بیش از یک سال تا انتخابات باقی مانده است و سئوالات انتخاباتی باعث می شود فضای کار و تلاش برای حل مشکلات مردم از بین برود.

تفکرات دولت و طیف آقای لاریجانی خیلی شبیه نیست اما خیلی هم متفاوت نیست و قابل جمع شدن هم هست. یکی از استراتژی هایی که دولت بوسیله برخی لیدرهای این جریان دنبال خواهد کرد این است که به اصطلاح اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان عاقل را کنار هم بگذارد و لیست بدهد.

*در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۳ مشخص شد که دولت به صور مختلف از اجرای ۶۵ درصد از بندها و تبصره های بودجه تخلف داشته است این در حالی است که دولت فعلی دولت گذشته را به خاطر تخلف از اجرای بودجه شماتت می کرد؟

بله، بنا به اعلام دیوان محاسبات از حدود ۲۷۷ بند و جزء، ۹۸ بند و جزء یعنی ۳۵ درصد احکام بودجه اجرا شده است، ۱۱۶ بند و جزء معادل ۴۲ درصد بودجه به صورت کامل اجرا نشده در ۴۷ بند و جزء اهداف قانون گذار تامین نشده و ۴۸ بند و جزء از قانون بودجه سال ۹۲ نیز کاملا فاقد هرگونه عملکردی است.

مجلس نهایتا در لایحه بودجه که از سوی دولت ارائه می شود ۵ درصد تغییر ایجاد می کند به معنای دیگر تقریبا لایحه دولت در مورد بودجه در مجلس به تصویب می رسد. بنابراین دولتها از بودجه پیش بینی شده خود تخلف می کنند.

ای کاش مجلس نصف وقتی را که برای بررسی بودجه می گذارد برای بررسی گزارش تفریغ بگذارد. دیوان بارها گزارشاتی در مورد برداشت ها ی غیر قانونی دولت از صندوق توسعه ملی یا طرق مختلف دیگر داده است که باید این گزارشات بررسی شود.

بررسی گزارش تفریغ بودجه به مراتب مهمتر از بررسی لایحه بودجه است اگر ما گزارش تفریغ بودجه را بررسی کنیم به مراتب موفق تر خواهیم شد. نظام بودجه ریزی ما دچار مشکل است البته صرف نظر از مسائل و مشکلات داخلی.

* غرب از دو مرحله ای کردن توافق چه اهدافی را دنبال می کند؟

اول بهتر است که ما موضع خود را در خصوص مذاکرات بیان کنیم ما با انجام مذاکره شفاف سازی نیت ایران در دستیابی به فن آوری هسته ای موافقیم و اینکه تیم مذاکره کننده ما بتواند در مذاکره حق ملت ایران را از قدرتهای بزرگ چپاولگر بستاند عمیقاً خرسند می شویم و اینکه مردم ما به رفاه برسند و چرخ صنعت همراه با چرخش سانتریفوژها نیز بچرخد موافقیم و با صدای بلند فریاد می کنیم که در طول تاریخ روابط کشورمان با آمریکا هیچ دلیلی برای اعتماد به آنها نداریم.  

آقای ظریف چندی پیش اعلام کرد اگر اراده سیاسی باشد ممکن است توافقات قبل از ۲۲ بهمن اتفاق بیفتد. سئوال این است که ایشان تا الان ۲۰ جلسه با وزیر خارجه آمریکا جلسه داشتهاند چه چیزی وجود دارد که بیان نشده باشد، آیا ما مواضعمان را شفاف اعلام نکردهایم. آیا آنها شفاف و صریح نبودهاند؟

منظور از توافق سیاسی چیست؟ اینکه کلیات را به تصویب برسانیم به چه معناست؟ اینکه آمریکا بارها اعلام کرده است توافق نکردن بهتر از توافق بد است، آیا ما استراتژی هر توافقی بهتر از عدم توافق است در پیش گرفتهاید؟ نفع آمریکا در توافق کلی است که کاربرد سیاسی برای انتخابات آینده آمریکا دارد اما جزئیات که نفع ما در آن است استخوان لای زخم خواهد ماند و تحریم ها تا توافق کامل برداشته نخواهد شد.

اگر غرب بداند که ایران حاضر است با هر قیمتی توافق کند هر رفتاری بخواهد با ما میکند و هر توافقی را به ما تحمیل میکند. ما تا الان همه کارتهایمان را سوزاندهایم. حدود ۱۹۰ کیلو از سوخت ۲۰ درصدمان را اکسید کردیم، تولید غنیسازی در فردو متوقف شده است، روند تکمیل آب سنگین اراک متوقف شده است. ساخت سانتریفوژ های نسل جدید را متوقف کردهایم.

هیات مذاکره کننده در مقابل توهینی که در مسقط به ما شد و هیات امریکایی بلند شد و گفت ((ما می رویم خرید)) چه کرد!؟

هیات مذاکره کننده در مقابل توهینی که در مسقط به ما شد و هیات امریکایی بلند شد و گفت ((ما می رویم خرید)) چه کرد!؟

یکی از نکات مثبت نظام ما این است که ما درگیری نظامی در زمین خود نداشتیم. با اسرائیل جنگیدیم و الان هم میجنگیم اما در زمین لبنان، عراق و سوریه.

 داعش برای جنگ با ایران توسط آمریکا سازماندهی شد اما ما با داعش در عراق و سوریه جنگیدیم.

حالا با قدم زدن آقای کری و آقای ظریف چه پیامی به کسانی دادیم که به نیابت از ما میجنگند. پیام دادیم که ما داریم با آمریکا به توافق میرسیم. شما دنبال کار خود بروید ای کاش آقای ظریف با فرزندان و یادگاران شهدای هسته ای یعنی علیرضا و آرمیتا در خیابانهای نطنز و یا سالنهای فردو و یا راکتور تهران قدم می زد.

پس آرمانهایی که در انقلاب اسلامی وجود دارد که نه ظلم میکنیم نه ظلم میشنویم، و آرمانهای ما در دفاع از ملت های مظلوم چه می شود!

از ابتدای انقلاب دو جریان در کشور حاکم بود؛ جریان مقاومت و جریان سازش. جریان مقاومت، جریان امام، شهدا، مردم و بسیج بود حال سوال این است که کدام جریان در کشور بود که جام زهر را به دست امام داد.

اجازه دهید قسمتی از خاطرات آقای هاشمی را از کتاب راز قطعنامه صفحه ۵۹ نوشته کامران غضنفری را که توسط دفتر پژوهشهای موسسه کیهان منتشر گردیده را  برای شما بخوانم. هاشمی در خاطرات خود می گوید، دو عامل اساسی وجود داشت که تصمیم اساسی برای پایان جنگ گرفته نشد. یکی سپاه بود که طرح پایان دادن به جنگ از نظر سپاه چیزی شبیه کفر بود. مسئله بعدی امام بود که لحظه ای اجازه نمی داد در رابطه با ختم جنگ بحث کنیم در مجلس هم عده ای بودند که به نام مجمع عقلا و آقای (ح. ر) که برای پایان دادن به جنگ فعالیت می کردند که امام آنها را سرجایشان نشاند. اما آقای(ح. ر) به رغم تذکر امام در سال ۶۴ از فعالیت های خود در مجلس دست بر نمی دارد تا اینکه محسن رضایی در خرداد ۶۵ طی نامه ای به امام گزارش اقدامات آقای (ح. ر) را می دهد. امام هم آقای هاشمی را احضار و از وی توضیح می خواهد.

"آقای هاشمی: امام فرمودند طبق گزارش فرمانده سپاه در جلسه ای برخی نمایندگان صحبت از ختم جنگ کرده اند، بگوئید ما باید تا آخرین فرد با صدام بجنگیم و صحبت از صلح نکنیم. بنابراین امام و شهدا، بسیج، مردم در خط مقاومت قرار داشتند. این خط سازش همیشه مدعی نگاه عاقلانه بوده است در حالی که انقلاب نگاه عاشقانه می طلبد. "

"آقای محسن رضایی: در مرداد ماه سال ۶۵ جلسه ای با اسم عقلا در مجلس تشکیل شد که بحث هایی در مورد وضعیت کشور، خرید اسلحه و ... مطرح شد خوف این می رفت این مباحث به خارج از مجلس سرایت کند و باعث می شود به جنگ لطمه وارد شود امام به محض اینکه از این جلسه اطلاع یافتند تاکید کرد ند هرکس این جلسات را تشکیل می دهد بگویید منحل کند"

 یعنی رزمنده شما در حال جنگ است و شما حرف از صلح می زنید مانند امروز. امروز رزمندگان اسلام در لبنان، سوریه و عراق می جنگند و آقای ظریف با کری پیاده روی می کند.

هرگاه مردم تمام قد پشت جریان مقاومت آمدند و جریان مقاومت از حمایت افکار عمومی برخوردار بود حماسه آفرید به عنوان مثال پس از پلمبی که به تاسیسات هسته ای ما زده شد و ملت مشاهده کردند که علی رغم تعطیلی فعالیت های هسته ای کاری انجام نشده است با حمایت مردم پلمب ها شکسته شد و ما به این پیشرفت ها رسیدیم.

راکتور تهران ما برای تولید رادیو داروها نیاز به سوخت ۲۰ درصد داشت اما سوخت ۲۰ درصدی ما به اتمام رسیده بود هر چه گفتیم سوخت ۲۰ درصد به ما بدهید گفتند تاسیسات هسته تان را جمع کنید تا سوخت ۲۰ درصدی بدهیم. به عبارت دیگر ۸۵۰ هزار بیمار ما را گروگان رادیو داروها گرفتند تا ما تاسیساتمان را جمع کنیم. جریان مقاومت سوخت ۲۰ درصدی تولید کرد امروز همه کارت هایی که آقای ظریف در مذاکرات با آنها بازی می کند حاصل جریان مقاومت است.

جریان مقاومت سوخت ۲۰ درصدی تولید کرد امروز همه کارت هایی که آقای ظریف در مذاکرات با آنها بازی می کند حاصل جریان مقاومت است آقای ظریف با کارت اراک، فردو، ۱۹۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد و  سانتریفیوژهای نسل جدید بازی می کند که جریان مقاومت به آنها دست یافته است.

اشتباه بزرگ دولت در این مدت این بود که تمام تخم مرغ ها را در سبد مذاکره چید و یک سال و نیم از عمر خود را از دست داد. دولت معتقد است که اگر با کدخدا ببندد مشکل حل است اما کدخدا به هیچ عنوان با ما کنار نمی آید چون خودش مستعمره اسرائیل است. پس از هر مذاکره  همه آنها صف آنها صف  می بندند و می روند به اسرائیل گزارش دهند. سوال مهم این است که آیا جنگ ما با رژیم کودک کش اسرائیل پایان می پذیرد؟ خیر هیچ گاه ممکن نیست.

امام دو آرزو داشت: رژیم منحوس صهیونیست باید از صفحه روزگاه محو شود، باید بسیج مستضعفان جهان اسلام تشکیل شود.

امروز به خاطر حرکت مسلمان کش، داعش در عراق، سوریه، لبنان و کرانه باختری یعنی تا کنار گوش اسرائیل بسیج مستضعفین تشکیل شده است البته تحولات یمن و بحرین هم بسیار مهم است.

نتانیاهو در مصاحبه ای با نیویورکر گفته است: به هر سو می نگرم خمینی و خامنه ای را می بینم که پشت مرزهای اسرائیل خیمه زده اند. امروز می خواهم خطر پیچش تاریخ به نفع ایران را گوشزد کنم. خامنه ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل الطارق در مراکش را به لرزه انداخته و ملت ها را به سوی خود جلب کرده است.

نتانیاهو در مصاحبه ای با نیویورکر گفته است: به هر سو می نگرم خمینی و خامنه ای را می بینم که پشت مرزهای اسرائیل خیمه زده اند. امروز می خواهد خطر پیچش تاریخ به نفع ایران را گوشزد کنم خامنه ای از تنگه خیبر در  عربستان تا تنگه جبل الطارق در مراکش را به لرزه انداخته و ملت ها را به سوی خود جلب کرده است.

آیا به نظر شما اسرائیل کوتاه خواهد آمد؟ اسرائیل تلاش دارد تا جریان مدافع خود را در داخل ایران فعال کند در فتنه ۸۸ عده ای گفتند جنگ میان یهودی ها و عرب ها به ما چه ربطی دارد و شعار نه غزه نه لبنان جان فدای ایران را مطرح کردند. موذیانه ترین و خائنانه ترین شعار بعد از انقلاب این شعار بود. ما بدون اینکه در داخل تلفات بدهید در بیرون می جنگیم سیاست جمهوری اسلامی است که از برادران خود دفاع کند.

امروز ایران پیروز و قدرتمند است، غرب خواستار پایان حمایت ایران از سوریه عراق و لبنان و جریان مقاومت، جمع کردن تاسیسات هسته ای، نابود کردن موشک ها است. غرب به غیر از این شرایط رضایت نمی دهد.

برخی اقتصاد دان ها معتقدند که با برداشتن تحریم ها که در یکسال و نیم اخیر وضع شده فقط ۵% مشکل مرتفع می شود با توافق چیز زیادی عاید کشور ما نمی شود مشکل ما تحریم داخلی است.

تولیدکنندگان و صنعت گران از بانک ها، صاحبان صدور مجوزها، می نالند باید این مشکلات رفع شود.

ما می توانیم، ما اوایل جنگ سیم خاردار می آوردیم می گفتند کالای نظامی است و نمی فروشیم با آن شرایط امروز به این پیشرفت ها دست یافته ایم. هر زمان ما کارهای بزرگ را از مردم کمک خواستیم بردیم هر وقت رفتیم پیش کدخدا باختیم.

* برخی رسانه ها مطرح کردند که آقای ظریف در گفتگو با وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را درباره احتمال افول سیاسی دولت روحانی در صورت شکست مذاکرات اعلام کرده است، این اظهارات چه معنایی دارد؟

ما واقعا متاسفیم که آقای ظریف این موضوعات داخلی و رقابت های انتخاباتی را در محافل خارج از کشور مطرح می کنند. بنده در تذکری در صحن علنی مجلس نسبت به این رفتار آقای ظریف اعتراض کردم.

معتقدم این گونه صحبت ها در مذاکرات هسته ای نمایانگر فدا کردن منافع ملی برای دستیابی به منافع حزبی است. تاریخ کشور ما گروهی را که بخواهند با حمایت قدرت های بزرگ در داخل کرسی ها و مناصب قانونی را بگیرند، نشان داده که همیشه ناموفق هستند و ملت اجازه چنین  اقدامی را نخواهد داد.

در فتنه ۸۸ دیدید که چطور از خارج از کشور پول آوردند و هزینه کردند، اما مردم کوتاه نیامدند و هیچ جایگاهی به آنان ندادند.

*عده ای رای به روحانی در انتخابات را علت گرایش مردم به توافق هسته ای دانستند نظر شما چیست؟

شاید این اظهارات من از نظر سیاسی خیلی غلط باشد چون عامه مردم و تولیدکنندگان و صنعتگران میل به توافق دارند و میل به توافق در جامعه بالاست. از لحاظ سیاسی حرف من حرف درستی نیست و مغایر میل افکار عمومی است ولی من به شما این نکته را عرض می کنم. ما در علوم مدیریتی مثلثی داریم به نام مثلث مازلو، این مثلث نیازهای انسان ها را مشخص می کند که قاعده این مثلث کف نیازهای مردم است که شامل خوردن، آشامیدن، شغل و درآمد است پس از آنکه مرحله اول محقق شد، نیاز به امنیت پیدا می شود که شامل امنیت اجتماعی، اقتصادی، شغلی و غیره ... سپس به دنبال آن نیاز به احترام و موثر بودن نظرش در بین دیگران مطرح می گردد.

بر اساس علوم مدیریتی نیازهای انسان پله پله افزایش می یابد و بعد از آن نیاز به استقلال طلبی، عزت و بزرگی مطرح خواهد شد. در تاریخ آدم هایی می مانند که از کف خواسته های دنیا و زندگی و مادیات می گذرند برای اینکه به استقلال برسند. مثلا مهاتما گاندی آنقدر تکه پارچه به دور خود می پیچد تا کشورش صنعت دوزندگی پیدا کرده و خودکفا شود. این فرد امروز در تاریخ ماندگار شده است.

امام (ره) و شهدا نیز بهمین دلیل در تاریخ ماندگار شدند که از رفاهیات زندگی و دنیا گذشتند. علت ماندگاری جریان اباعبدالله الحسین نیز همین بود اما تاریخ به هیچ عنوان ملتی را ستایش نخواهد کرد که استقلال را بدهند و غذا و دارو بگیرند.

اولا که در ازای قرارداد ژنو به ما هیچ چیزی ندادند، تمام پولی که بابت قرارداد ژنو به مبلغ ۴.۲ آزاد شد به صورت مواد غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی، پرداخت بدهی ما به سازمان های بین المللی و پول دانشجویان خارج از کشور پرداخت شد؛ بنابراین دلاری به ایران وارد نشد.

حتی یک دلار این منبع وارد تولید و یا صنعت نشد. نمی خواهم بگویم مذاکره نکنید اما معتقدم استراتژی هر توافقی بهتر است از توافق نکردن است، استراتژی اشتباهی است. استقلالی که امروز به دست آوردیم محصول خون ۲۳۰ هزار شهید انقلاب، ترور، دفاع مقدس و شهدای هسته ای و شهدای فتنه و جانبازان انقلاب اسلامی است. شهدایی که همین امروز به خاطر کارهای مستشاری در کشورهای عراق و سوریه می دهیم.

اگر عقب نشینی کنیم شهدا، امام وتاریخ ما را نمی بخشد. نه ظلم دیدن و نه ظلم کردن استراتژی اصلی انقلاب بود. روزی این دنیا به پایان می رسد و در عالم عقبی در مقابل شهدا قرار می گیریم و از ما سئوال خواهند کرد که آیا مردانه ایستاده اید؟

خدا رحمت کند شهید مصطفی نمازی و حمید شانه ساز را در شلمچه محاصره شده بودیم، فرمان عقب نشینی صادر شد آنها ایستادند تا بچه ها عقب نشینی کنند. وقتی فرمان صادر شد تا آنها نیز عقب نشینی کنند، گفتند اگر می خواستیم عقب نشینی کنیم جلو نمی آمدیم. فردا نیز آنها از ما سئوال خواهند کرد اگر شما نیز می خواستید عقب نشینی کنید چرا جلو رفتید.

* با توجه به اینکه شما در ایام فتنه ۸۸ فرماندار تهران بودید در جریان خساراتی که این فتنه به نظام وارد کرد، هستید و پشت پرده های آن را نیز می شناسید. متاسفانه با روی کار آمدن دولت جدید افرادی از همان طیف مجددا به سر کار بازگشتند. هدف دولت از به کار گیری مجدد این افراد چیست؟

من فکر می کنم این تناقض نیز ناشی از مشکل ساختاری است. در جریان چهارمین انتخابات شوراهای شهر و روستا برخی از عوامل فتنه نامزد شدند و وزارت اطلاعات رسما آنها را رد صلاحیت کرد اما پس از مدتی آنها برای حضور در مجموعه دولت تایید صلاحیت شدند.

چرا وزارت اطلاعات یک شخص را برای عضویت در شورای شهر و روستا تایید نمی کند اما همان فرد می تواند سمت بالایی را در حد استاندار، وزیر و یا معاون رئیس جمهور در دولت داشته باشد، این آسیب است. یا در آن زمان حق کاندیداها تضییع شده یا الان حق نظام و مردم نادیده انگاشته شده است.

در جریان انتخابات شو راهای شهر و روستا برخی از عوامل فتنه نامزد شدند و وزارت اطلاعات رسما آنها را رد صلاحیت کرد اما پس از مدتی آنها برای حضور در مجموعه دولت تایید صلاحیت شدند. من فکر می کنم این تناقض برمی گردد به اینکه خط کش وزارت اطلاعات برای تایید صلاحیت افراد خط کشی قابل تفسیر است.

من فکر می کنم این تناقض برمی گردد به اینکه خط کش وزارت اطلاعات برای تایید صلاحیت افراد خط کشی قابل تفسیر است.

پس از قضایای وزارت علوم، مجلس مجبور شد به دلیل اینکه وزیر تلاش داشت عوامل فتنه را به کار بگیرد و دانشگاه را به باشگاه سیاسی تبدیل کند فوریت طرحی در مجلس به تصویب رسید که شاخصه های قانونی تایید و صلاحیت مدیران را مشخص می کرد.

تا الان شاخصه های  تایید صلاحیت ها برای تصدی پست های حساس به طور کامل در اختیار وزارت اطلاعات است که افراد را در آن چارچوب قرار داده و تایید یا رد می کرد اما این چارچوب و ومصوبه مجلس را نداشته و بر اساس دستورالعمل های داخلی انجام می گرفته است به عبارت دیگر شما برای تایید صلاحیت یک فرد برای حضور در شورای شهر و روستا قانون دارید اما برای حضور همان افراد در پست های بالای مدیریتی قانونی ندارید. قانون مصوب مجلس برای تایید صلاحیت رئیس یک سازمان یا اداره مشخصاً شاخصه ای تعیین نکرده است.

این موضوع در قالب طرح نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته و ضوابط و شاخص های تایید صلاحیت مدیران نیز مشخص شد. در صورتی که این ضابطه تبدیل به قانون شود وزارت اطلاعات برای تایید صلاحیت مدیران باید بر اساس این قانون عمل کند.

این قانون التزام عملی به قانون اساسی، اسلام و نظام جمهوری اسلامی را از شاخص های اصلی مدیران برای حضور در بدنه دولت می داند. به عبارت دیگر فردی که در فتنه شرکت کرده و بعد بین کشته های خیالی فتنه ارزاق توزیع کرد اما جایی محکوم نشد، التزام به قانون اساسی و نظام را از دست خواهد داد و نمی تواند در پست های مدیریتی حضور یابد.

* بسیاری از منتقدان معتقدند وزارتخانه ها تبدیل به محلی برای حضور اصلاح طلبان تندرو شده است نظر شما چیست؟

دولتها و جریان ها سر کار می آیند و جریان ها نیز مطالبات خود را دارند. وضعیت وزارتخانه ها را بررسی کنید که در وزارت صنعت معدن و تجارت چه اتفاقی افتاده و چقدر مشکلات حل شده؟ چه میزان در وزارت آموزش و پرورش اراده ای برای حل مشکلات وجود دارد؟ چطور آقای دکتر قاضی زاده در وزارت بهداشت توانست در شرایط تحریم سلامت را با اتکا به داخل سامان بدهد اما بقیه وزارتخانه ها نتوانستند. علت اصلی این است که سایر وزارتخانه ها درگیر مسائل سیاسی یا برخی موضوعات دیگر شده اند مثلاً در سازمان حفاظت محیط زیست، بدلیل افزایش باد و باران در نتیجه  تعداد روزهای پاک  افزایش یافت و سازمان محیط زیست آن را به حساب عملکرد دستگاه خود می گذارند ولی وقتی مجدداً وارونگی هوا رخ می دهد و شهرهای بزرگ بشدت آلوده می شوند صدایی از این سازمان در نمی آید و اقدامات این سازمان در کجای رفع آلودگی ناشی از ریزگردها در استان خوزستان قرار می گیرد.

واقعا متاسفم از اینکه شرط امانتداری در برخی مجموعه های دولت زیر سئوال است. مثلاً صندوقهای سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی و صندوق ذخیره فرهنگیان صندوقهایی  هستند که سرمایه بیمه شدگان در آنها وجود دارد. متاسفانه این صندوقها در همه دولت ها حیات خلوت محسوب می شوند. یعنی سازمان هایی که باید برای تامین آتیه مردم درآمد کسب کنند. متاسفانه تبدیل به محلی برای حضور طیف ها و جریان های وابسته به دولتها شده اند و وظایف اصلی خود را نیز انجام نمی دهند این در حالیست که بر اساس بند ۲ ماده ۲۶ قانون برنامه پنجم انجام هر گونه فعالیت بنگاه داری جدید را برای صندوقهای دولتی ممنوع و موارد قبلی و موجود و نیز سهام مدیریتی که در ازاء مطالبات به صندوقها واگذار می شود تا پایان اجرای برنامه به بخشهای خصوصی و تعاونی واگذار شود حال باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح دهد چرا اقدامی در این خصوص نکرده است آیا غیر از این است که کسی حاضر نیست که این امکان را به خاطر منافعش از دست دهد.

به عنوان مثال دولت بارها اعلام کرده ۱۰ میلیون نفر نیاز به دریافت یارانه نقدی ندارند که در صورت آزاد شدن منابع آنها ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  درآمد در اختیار دولت قرار می گرفت اما این اقدام انجام نشد بنابراین چون یارانه افراد متمول را حذف نکردیم مجبور به افزایش قیمت نان شدیم یعنی مردم و اقشار آسیب پذیر نان را گرانتر می خرند تا یارانه پورشه سواران و برج سازان قطع نشود.

* آقای آخوندی اعلام کردند که مسکن مهر، طرح مزخرفی است چرا در دولت اراده ای برای تکمیل پروژه های مسکن مهر وجود ندارد؟

در زمان ارائه گزارش صد روزه رئیس جمهور که در آن طرح مسکن مهر را زیر سئوال برده بودند سئوالی را بنده مطرح کردم مبنی بر اینکه آیا میلیون ها نفری که در مسکن مهر ساکن شدند نظرشان با رئیس جمهور یکی است. اختلاف نظر آنها در چیست.

مسکن مهر اندازه انباری خانه برخی از آقایان هم نیست. از دیدگاه برخی از این افراد انباری درست کردن  با این همه هزینه توجیه اقتصادی ندارد، کسانی که خانه چند صد متری داشته، در برج هایی مثل پلوتونیوم می نشینند، دامادهایشان چند تا کارخانه دارند باید چنین اظهارنظرهایی کنند، مسکن مهر در ادبیات این افراد جایی ندارند

اختلاف نظر آنها در این است که مسکن مهر اندازه انباری خانه برخی از آقایان هم نیست. از دیدگاه دولت انباری درست کردن با این همه هزینه توجیه اقتصادی ندارد، کسانی که خانه چند صد متری داشته، در برج هایی مثل پلوتونیوم می نشینند، دامادهایشان چند تا کارخانه دارند باید چنین اظهارنظرهایی کنند، مسکن مهر در ادبیات این افراد جایی ندارند اما مردمی که با خانه ۶۰ تا ۷۰ متری هزینه مسکن از روی سبد هزینه ای و حقوق اندک ماهیانه شان برداشته می شود موافق این طرح هستند.

اراده ای در دولت برای اجرای مسکن مهر وجود ندارد زیرا مسکن مهر طرح دولت قبل بوده و می گویند  چرا باید ما کاری برای دولت قبل بکنیم در صورتیکه این کار برای مردم بی بضاعت است. تمام مزیت مسکن مهر در ارزان قیمت بودن آن بود اما دولت این مزیت مهم را از مسکن مهر گرفت و قیمت مسکن مهر را افزایش داد.

و در انتها تاکید می کنم دولت ها چه دولت های قبل و چه دولت فعلی باید مراقبت کنند کا با تخریب دولت گذشته و یا با ایجاد خفقان برای منتقدان، خود را اثبات نکنند بلکه اثبات دولت باید بر اساس بروز و ظهور عملکردها باشد

نظر شما