شناسهٔ خبر: 83462 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

بازی سیاسی با اقتصادی ترین ابزار

اقتصاد مقاومتی راهکار تبدیل تهدید نفتی به فرصت/ دولتمردان حذف نفت از بودجه را اجرایی کنند/مساله نفت را از مذاکرات جدا کنید

نفت تکیه بر اقتصاد نفتی باعث خواهد شد که کشور ما درمقابل چنین توطئه هایی همچنان بی دفاع باشد و باید برای واکسینه شدن درمقابل این قبیل فشارها اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری را دنبال کنیم زیرا این فشارها حداقل درمیان مدت ادامه خواهد یافت.

***دولت راهکارهای قطع وابستگی به نفت را ارائه کند

دراین راستا یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: دولت باید راهکارهای خود را برای قطع وابستگی کشور به نفت ارائه کند و مجلس نیز حاضر است تا کمک‌هایی را در این زمینه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به توطئه نفتی برخی کشورهای عربی با تحریک آمریکا بر علیه ایران گفت: دولت باید راهکارهای جدیدی را برای مقابله با این توطئه نفتی پیش رو داشته باشد و وابستگی خود را به نفت قطع کند و درآمدهای جایگزینی را برای ‌آن در نظر بگیرد.

وی افزود: ما می‌توانیم از درآمدهای بخش گردشگری و ارائه خدمات فنی مهندسی و صادرات غیرنفتی و زمینه‌های دیگر به عنوان بخش‌های جایگزین درآمد نفتی استفاده کنیم و کشور ما دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف است.

عضو هیات‌رئیسه مجلس اظهار داشت: دولت باید راهکارهای جدیدی را در خصوص مقابله با توطئه نفتی علیه ایران ارائه کند و مجلس نیز آمادگی دارد تا در این زمینه کمک کند تا هرچه زودتر وابستگی کشور به نفت قطع شود که این امر هم برای آینده مفید است و پیامی به دنیا است که این توطئه‌ها نمی‌تواند راه به جایی برد. جمهوری اسلامی ایران از این موانع عبور خواهد کرد و توطئه‌های جهان استکبار نمی‌تواند اهداف آنها را تامین کند.

سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: نفت امروز به یک کالای سیاسی تبدیل شده و متاسفانه شاهد هستیم که کشورهایی همچون آمریکا با کمک کشورهای منطقه (عربستان) بر علیه ایران استفاده می‌کنند و به هر دلیل قیمت نفت را کاهش دادند به بیش از نصف کاهش دهند.

وی در پایان گفت: گرچه عمده ضرر را در بحث کاهش قیمت نفت کشورهایی که عامل این کاهش قیمت هستند متحمل می‌شوند اما به دنبال فشار وارد کردن به ایران و روسیه هستند قیمت نفت را به حداقل کاهش دهند.

*** مسئولان چشم به آن طرف آب ندوزند

درهمین حال نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه دولت باید برای مقابله با توطئه‌های نفتی دشمنان راهکار عملی ارائه کند، گفت: از مذاکرات هسته‌ای چیزی عاید ما نخواهد شد و مسئولان دیپلماسی نباید چشم به آن طرف آب بدوزند.

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه‌های نفتی آمریکا و عربستان علیه ایران، گفت: توطئه و جنگ نفتی که علیه ما آغاز شده، حداقل سه بعد دارد، یکی بعد تحریم خرید نفت از ماست، دومین بعد آن پائین آوردن قیمت نفت است و سومین بعد آن تحریم بانک مرکزی ما است که باعث می‌شود نتوانیم پول همان مقدار نفتی را که می‌فروشیم، وارد کشور کنیم.

جعفری ادامه داد: توطئه‌های نفتی علیه ما به خاطر این است که جایگاه انقلاب اسلامی و نقش اثرگذار ایران در منطقه و جهان  حالتی غیرقابل گذشت و استراتژیک پیدا کرده و آنها می‌دانند ایران توانسته بدون اینکه هزینه‌ بسیار زیادی را پرداخت کند، پیام‌هایی مانند خدامحوری، استقلال‌خواهی و ظلم‌ستیزی را که مخالف با فطرت آنهاست به دنیا صادر کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آمرکا و غرب معتقدند اگر انقلاب اسلامی نبود امروز عده‌ای در کنار کاخ سفید شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دادند و به همین دلیل روشن است که برای مقابله با ما چنین توطئه‌هایی را انجام دهند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و برخی از کشورهای منطقه از آنجایی که هیچ ریشه‌ای در مردم نداشته و اتکایی به مردم ندارند، به غرب و آمریکا اتکا کردند. این کشورها مصداق بارز کفر و نقطه مقابل قرآن هستند، اینها برای حفظ حاکمیت دو روزه خودشان به دشمنان اسلام دل بسته‌اند.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: اگر قرار باشد در عربستان یک انتخابات حتی نیمه‌آزاد برگزار شود خانواده هزار فامیل آل‌سعود کنار خواهند رفت. در اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز چنین شرایطی وجود دارد، آنها بانی همه این مسائل را انقلاب اسلامی می‌دانند و به همین خاطر با همکاری دشمنان سعی می‌کنند با فشار اقتصادی ملت ما را تسلیم کنند و بین حاکمیت و مردم شکاف ایجاد کنند.

جعفری گفت: توطئه‌های نفتی را حتما می‌شود با همکاری مجلس و دولت از بین برد و بودجه کشور را طوری بست که اگر نفت هم نباشد اتفاقی رخ ندهد. با توجه سرمایه‌های علمی، انسانی و منابعی که در کشور ما وجود دارد، می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: دوستان ما در دولت نباید چشم به آن طرف آب بدوزند. غرب و آمریکا بارها ثابت کرده هیچ‌گاه راضی نیست ملت ما به رستگاری و آرامش برسند. دولت باید با اراده جدی راهکاری عملی برای مبارزه با این توطئه‌ها پیدا کند و با روش‌های جایگزین منابع به جای نفت در مقابل این تهدیدها بایستد مجلس هم حتما کمک خواهد کرد.

جعفری تاکید کرد: متاسفانه آنچه که ما فهمیده‌ایم این است که دوستان ما در دولت احساس می‌کنند از مذاکرات هسته‌ای چیزی درمی‌آید ولی مطمئنا چیزی از این مذاکرات عاید ما نخواهد شد، آنها باید با اراده‌ای جدی برای برون رفت از این مشکل راهی پیدا کند.

*** راهکار برای تبدیل تهدید به فرصت

نماینده مجلس شورای اسلامی توطئه کاهش قیمت نفت را یک فرصت طلایی برای کشور دانست و گفت:دولت ایران منطبق با سیاست‌های ابلاغی و بالا‌دستی راهکارهایی را ارائه می‌دهد تا تهدید نفت به فرصت تبدیل شود.

محسن صرامی فروشانی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با برنامه‌های دولت در پیرامون قیمت نفت گفت: هیچ دولتی خواهان نابودی خودش نیست و تمام دولت‌ها می‌خواهند در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی پیروز باشند و با توجه به مسائلی که برای قیمت نفت صورت گرفته است دولت ایران نیز منطبق با سیاست‌های ابلاغی و بالا‌دستی راهکارهایی را ارائه می‌دهد تا تهدید نفت به فرصت تبدیل شود.

وی کاهش قیمت نفت را یک فرصت طلایی برای کشور دانست و گفت: راهی که می‌خواستیم در ۳۰ سال برویم و برای انجام آن شعار می‌دادیم با کاهش قیمت نفت هموار شده است و من از کشورهایی که به دلیل عداوت با ما قیمت نفت را کاهش دادند تشکر می‌کنم زیرا برای ما در این مسئله عدو سبب خیر شد.

صرامی فروشانی با ارائه راهکار در مورد چگونگی برخورد با کاهش قیمت نفت گفت: اینکه می‌گویند بودجه بدون نفت ببندیم به نظر من درست نیست، راه‌حل اصلی این است که ما بودجه‌ای داشته باشیم که درآمد نفتی هم در آن لحاظ شده باشد ولی سیاست‌های کلان اقتصادی را مبتنی بر درآمد نفت قرار ندهیم. یعنی بر اساس درآمد مالیات، صنعت بیمه، درآمد گمرکی و صنعت گردشگری فعالیت کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت تقویت گردشگری در کشور گفت: برخی دلایلی می‌آورند و می‌گویند ما نمی‌توانیم صنعت گردشگری خود را تقویت کنیم ولی حتی اگر صنعت توریسم مذهبی را هم در شهرهایی مانند مشهد، قم، شیراز و اصفهان فراهم کنیم صنعت گردشگری ما تقویت می‌شود.

وی افزود: همچنین در بحث توریسم سلامت نیز تخصص‌ها و سرمایه‌هایی که می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم تا گردشگران به کشورمان بیایند.

صرامی گفت: در حمایت از اشتغال، تولید و صادرات نیز باید برنامه‌ریزی کنیم تا آینده اقتصاد کشور بیمه شود زیرا در حال حاضر بهترین شرایط برای اقتصاد مقاومتی فراهم شده است.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر افکار نمایندگان مجلس افکاری است که باید بودجه بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد و شرایط را بر این اساس هماهنگ می‌کنیم تا سختی‌ها را با هم تقسیم کنیم و کشوری آباد و آزاد داشته باشیم که دشمنان نتوانند از ضعف اقتصادی ما استفاده کنند.

*** راهکار مهم دولت در مقابله با کاهش قیمت نفت

دبیرکل اصناف و بازار، کاهش قیمت نفت را توطئه برنامه‌ریزی شده توسط غرب و برخی دیگر از کشورهای منطقه دانست و از دولت یازدهم خواست تا در مقابله با این توطئه راهکار عملی ارائه دهد.

احمد کریمی‌اصفهانی دبیرکل جامعه اصناف و بازار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به کاهش قیمت نرخ نفت در بازار جهانی اشاره و این حرکت را نوعی توطئه عنوان کرد.

وی افزود: این توطئه که به همکاری آمریکا و برخی کشورهای منطقه صورت گرفته است، در وهله اول بیش از آنکه جمهوری اسلامی ایران را متضرر کند عربستان سعودی را متضرر خواهد کرد.

دبیرکل جامعه اصناف و بازار با تأکید بر اینکه ما باید اقتصادمان را از نفت جدا می‌کردیم، گفت: دولت‌ها همواره به جدایی نفت از اقتصاد ایران نگاهی سطحی‌گرایانه داشته‌اند در حالی که اگر ما این مقوله را عملی و اجرایی می‌کردیم امروز با کاهش قیمت نفت تا این اندازه دست و پایمان نمی‌لرزید.

اصفهانی با بیان اینکه دولت باید در مقوله کاهش قیمت نفت راهکار عملی و جدی ارائه کند، تصریح کرد: افزایش تولید، نگاه به سرمایه انسانی و افزایش صادرات غیرنفتی سه‌ راهکار مهم دولت در مقابله با کاهش قیمت نفت باید باشد.

وی در ادامه به افزایش قیمت نفت در هشت سال گذشته و در دولت نهم و دهم اشاره و خاطرنشان کرد: دولت آقای احمدی‌نژاد با درآمد نفت بشکه‌ای ۱۱۰ دلاری که یک فرصت تاریخی برای اقتصاد ایران بود باید سرمایه‌گذاری ارزی و زیرساخت‌های اقتصادی ایران را بنا می‌کرد اما این کار صورت نگرفت.

 

منبع: قدس آنلاین

نظر شما