شناسهٔ خبر: 83461 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کارشناسان نظامی عراق: داعش تقریبا نیمی از مناطق تحت تسلط خود را از دست داده است

عراق43 تعدادی از فرماندهان و کارشناسان نظامی عراق با اشاره به اینکه داعش ۴۰ درصد از مناطق تحت اشغال خود را در این کشور از دست داده است، اعلام کردند این گروه تروریستی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش نماینده، پایگاه خبری السومریه نیوز، با استناد به اظهارات فرماندهان و کارشناس نظامی عراقی گزارشی را در مورد شکست های داعش فراهم کرده و از روزهای پایانی این گروه خبر داد.

در این گزاش که به اطلاعات دقیق فرماندهان نظامی مستند است، تاکید شده است بی تردید داعش در سال جاری به روزهای پایانی خود خواهد رسید، به این معنی که استقرار آن در برخی مناطق عراق چندان دوام نخواهد آورد.

این ارزیابی با توجه به معیارهای مختلف از جمله مخالفت مردم با تفکرات افراطی و عزم دولت عراق بر نابودی گروههای افراطی صورت گرفته است، به اضافه اینکه این عزم با حمایت گسترده بین المللی همراه شده است.

پیشروی چشمگیر نیروهای عراقی

ماه سپتامبر گذشته نیروهای عراقی توانستند در مقابله با داعش پیشرفت چشمگیری را محقق سازند در نتیجه داعش بسیاری از مناطق تحت اشغال خود را از دست داد، زیرا تا پیش از آن ۸۰ درصد از دو استان صلاح الدین و دیالی و ۷۵ درصد از استان الانبار را تحت اشغال داشت و علاوه بر این نیمی از کرکوک و ۲۰ درصد از کمربند نزدیک به بغداد را به اشغال در آورده بود، بنابراین به گفته تعدادی از فرماندهان نظامی عراق، نبرد با داعش در بیست و سوم ماه سپتامبر گذشته با تحولات مهمی همراه بود.

آغاز شمارش معکوس برای ریشه کن شدن داعش در عراق

به این ترتیب با آزاد شدن تدریجی مناطق تحت اشغال داعش شمارش معکوس برای ریشه کن شدن این گروه تروریستی آغاز شد.

همچنین نیروهای امنیتی عراق به محض آزاد سازی شهرستان بلد و الضلوعیه از توابع استان صلاح الدین به سمت شمال پیشروی کرده و با آزاد سازی المقدادیه و الاسحاقی به روستای العوجه در مرکز استان صلاح الدین نزدیک شدند و نبردها در شهرستان بیجی را نیز به نفع خود تمام کردند.

در محور شرقی نیز آمرلی، جلولا و خانقین به اضافه کلار، کفری و تلال حمرین در استان دیالی آزاد شدند، به گونه ای که افراد مسلح داعش به ناچار به جنوب کرکوک گریختند.

همچنین با آزادسازی منطقه جرف الصخر و پاکسازی مناطق اطراف آن از تروریست ها، داعش مهم ترین پایگاه های خود در شمال بابل را از دست داد.

در الانبار نیز پیشروی نیروهای عراقی ادامه یافته و آزادسازی القائم را به دنبال داشت.

به موازات این پیروزی ها، همراهی وهمکاری مشترک نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی موجب آزادسازی مناطق متعددی از استان الانبار در امتداد مرز مشترک با عربستان شد و نیروهای عراقی توانستند تا عامریه و فلوجه پیشروی کنند.

در مناطق هم مرز با اقلیم کردستان نیز نیروهای پیشمرگه با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف بین المللی علیه داعش توانستند، داعش را از کوهستان های سنجار و منطقه زمار و الخازر از توابع استان نینوا بیرون کنند.

نبرد سرنوشت ساز در موصل

در بحبوحه این تحولات نبرد موصل که مقدمات آن در حال فراهم شدن است، سرنوشت ساز خواهد بود، زیرا این شهر از آنجا حائز اهمیت زیادی است که  ابوبکر البغدادی سرکرده داعش آن را مرکز خلافت و بیعت اعلام کرده است.

در شرایطی که حملات هوایی موجب انهدام مقادیر زیادی سلاح و نیز تخریب زیرساخت های داعش شده است و دهها نفر از فرماندهان میدانی آن نیز به هلاکت رسیده اند، اکنون عرصه بر این گروه تروریستی در حال هرچه تنگ تر شدن است.

با پایان گرفتن ماه ژانویه گذشته و با پیشروی نیروهای امنیتی عراقی، داعش نیمی از مناطق تحت اشغال خود را از دست داد، به این ترتیب بی تردید امسال سال پایان داعش و پایان حضور آن در عراق خواهد بود.

نظر شما