شناسهٔ خبر: 83436 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رضایی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران مطرح کرد؛

نظارت جدی مجمع تشخیص بر قوای سه‌گانه/ مسئولان سیاسی برخورد نکنند

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر نظارت جدی این مجمع بر قوای سه‌گانه جهت تحقق مطالبات رهبری تاکید کرد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا،  محسن رضایی در سخنرانی قبل از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام از طرف رهبری مامور نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام شده است و دبیرخانه مجمع از سال آینده به صورت جدی این ماموریت را با تهیه گزارش‌هایی از عملکرد قوای سه گانه به اجرا در خواهد آورد و گزارش آن را به رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و در صورت صلاحدید به مردم اعلام خواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به قوای سه گانه گفت: حال که این دبیرخانه از سوی رهبری مسئول نظارت بر سیاست‌های کلی ابلاغی شده است از مسئولان مجلسی، دولتی و سایر مسئولان می‌خواهم که با این مسئله سیاسی برخورد نکنند.

رضایی خطاب به مردم از آنان درخواست کرد: مطالبه‌گر خواسته‌های مقام معظم رهبری باشند و خودشان نیز به صورت جدی وارد اقتصاد شوند.

وی خطاب به نخبگان جامعه نیز از آنان پرسید منتظر چه هستید؟ قله آخر را فتح کنید.

رضایی ادامه داد: ثابت کنید که بدون نیاز به آمریکا می‌توان در منطقه و جهان در نوک قله‌های پیشرفت و توسعه ایستاد. گزارشات و پیشنهادات خودتان را برای مجمع ارسال کنید. هر چند که مجلس و دولت مسئول اجرای سیاست‌های کلی نظام هستند اما شما چشمان رهبری شوید و اجرای آن را در دولت و مجلس رصد کنید و پیشنهادات خود را به ما اطلاع دهید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دولتمردان و نمایندگان مجلس از آنان خواست تصویب برنامه‌های خارج از سیاست‌های کلی نظام را کنار گذارند، سپس تاکید کرد: مسئولان برای اینکه بگویند کاری انجام داده‌اند بخش عظیمی از بودجه‌ها و امکانات کشور را هزینه کرده‌اند و بدین ترتیب از اهداف نظام فاصله گرفته‌اند. اما اکنون دیگر مثل گذشته نمی‌شود عمل کرد، نقشه راه کشور روشن است.

رضایی تاکید کرد: نباید از چارچوب سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله خارج شویم. باید به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه کنید.

وی در بخش دیگر از سخنانش انقلاب اسلامی را به جوان برومندی تشبیه کرد که روز به روز در حال بزرگ شدن است، سپس افزود: امروز در سراسر خاورمیانه برومندی این جوان کاملا قابل لمس است. ایران اسلامی امروز با ثبات‌ترین نظام در خاورمیانه و مورد اتکای کشورهای سوریه، عراق و بحرین است. این جوان به رستم منطقه مبدل شده است.

وی ادامه داد: ایران از بعد از دوره صفویه به مدت سه قرن اقتدار خود را از دست داد و ضعیف شد. اما در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بار دیگر اقتدارش را به دست آورد و سایه‌هایش را در منطقه گسترانید. به محض پایان یافتن جنگ امام (ره) و رهبری و مسئولان به نقطه دیگری از گذشته توجه کردند و آن احیای اقتصاد کشور بود. اما مثل خیلی از حوادث دیگر ابتدا مسئولان با دلسوزی وارد شدند اما بعدا هر کدام به صورت جزیره‌ای طرح و نقشه‌ای ریختند و سعی کردند کارنامه‌ای از اقتصاد ملی ارائه دهند.

وی ادامه داد: تا اینکه مقام معظم رهبری ۱۵ سال قبل به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور دادند، نقشه اقتصاد ملی کشور تهیه شود و سند چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ تهیه و تقدیم رهبری شد و با اضافه و اصلاحاتی که توسط ایشان انجام شد به مسئولان ابلاغ شد.

وی با بیان این‌که «اگر در کنار اقتدار سیاسی به مسئله معیشت مردم و تولید ثروت توجه نمی‌شد مشکلاتی برای کشور به وجود می‌آمد» خاطرنشان کرد: هنوز یک سال از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام نگذشته بود که آمریکایی‌ها دست ما را خواندند و جلوی پیشرفت ایران همچون جبهه نظامی صف آرایی کردند. هرچند که فضای ایران در ۱۲ سال قبل فضای گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بود ولی بوش که خود شرورترین موجودات عالم بود ایران را محور شرارت اعلام کرد. پس از کش و قوس‌های فراوان مشخص شد که مشکل آمریکایی‌ها، هسته‌ای نیست بلکه خود نظام جمهوری اسلامی است. آنان از فتنه ۸۸ به این سو شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشتند.

وی با بیان این‌که «آیا واقعا مشکل اقتصادی ایران فقط تحریم‌هاست» گفت:‌ ۹۰ درصد متولیان اقتصاد در بخش خصوصی معتقدند که تحریم‌ها تنها یک پایه از سه پایه مشکلات اقتصادی ایران است. در کنار تحریم‌های اقتصادی، تحریم‌های داخلی و فشارهای اقتصادی و نوسانات قیمت نفت مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده است. این چالش‌ها شناسایی و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صورت قانون ۲۴ ماده‌ای به تصویب رسید. این اقتصاد طبق دستور رهبری بر طراحی اقتصاد ملی به نحوی که موجب کاهش اثرگذاری عوامل داخلی و خارجی شود، ‌ تاکید دارد.

به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع مشکلات اقتصادی کشور شکستن تحریم‌ها و صدور الگوی اسلامی اقتصادی به جهان هدف مقام معظم رهبری از تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

رضایی با بیان این‌که «امروز جمهوری اسلامی ایران در ابعاد امنیتی، ‌ دفاعی، سیاست داخلی و سیاست خارجی پیشرفت‌های شگفت انگیزی داشته است» گفت: حالا نوبت اقتصاد است و سند اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز توسعه نقشه راه را مقابل مسئولان گشوده است. باید سراسر کشور به کارگاه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود. اکنون فرمانداران، مدیران کل و استانداران در قالب همایش‌هایی این سند را آموزش دیده‌اند اما باید از همایش‌ها و ابلاغ‌ها عبور کنیم به نحوی که مردم در سال ۱۳۹۴ شاهد اجرایی شدن مفاد اقتصاد مقاومتی باشند.

وی شکل گیری بسیج ملی برای خروج از شرایط نامناسب اقتصادی را مطالبه مقام معظم رهبری دانست و افزود: همه آحاد مردم باید وارد تولید و نوآوری شوند و یکی از بهترین شیوه‌های این کار توسعه کسب و کار خانگی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «بخش وسیعی از ۵۰۰ میلیارد متر مکعب ذخایر آب سفره‌های زیرزمینی کشور نابود شده است» گفت: در دولت آقای هاشمی ۱۵ میلیارد متر مکعب، در دولت آقای خاتمی ۳۰ میلیارد متر مکعب، در دولت احمدی‌نژاد بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر آب سفره‌های زیرزمینی نابود شده است، ‌ خدا می‌داند که در این دولت چه میزان از ذخایر آبی زیرزمینی نابود خواهد شد.

رضایی گفت: متاسفانه برخی از دشت‌های کشور مثل دشت قزوین کیلومترها نشست کرده است. این اتفاق به معنای این است که دیگر نمی‌توان به شیوه سنتی کشاورزی کرد. در حالی که برداشت گندم در کشورهای توسعه یافته ۹ تا ۱۰ تن در هکتار است این عدد در ایران حدود ۲ تن است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که چابهار به آسیای میانه متصل شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. فرودگاه امام خمینی(ره) به همین وضعیت دچار است در حالی فرودگاه‌های دبی و ابوظبی ۲۰ و ۱۸ میلیارد دلار درآمد دارند اما فرودگاه امام خمینی(ره) به حال خود رها شده است.

نظر شما