شناسهٔ خبر: 83233 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

سالانه ۱ تا ۱.۵ متر سطح آب زیرزمینی کرمان پایین می‌رود

پورابراهیمی43 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۱ تا ۱.۵ متر سطح آب زیرزمینی در استان کرمان پایین می‌رود.

به گزارش نماینده به نقل از(ایسنا) محمدرضا پورابراهیمی در مراسم افتتاح چند پروژه در استان کرمان گفت: موضوع صرفه جویی آب برای کشور و به ویژه استان کرمان به شدت حیاتی و حساس است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. در استان کرمان حدود ۶ میلیارد مترمکعب آب از چاه برداشت می‌شود که ۹۵ درصد آن صرف بخش کشاورزی و ۳ درصد شرب مردم و ۲ درصد نیز در صنعت استفاده می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۵ سال کرمان با خشکسالی مواجه است اظهار کرد: یک میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب در استان کرمان است و سالانه ۱ تا ۱.۵ متر سطح آب زیرزمینی در استان کرمان پایین می‌رود.

وی با بیان اینکه، اولویت صرفه جویی در بخش کشاورزی به دلیل مصرف ۹۵ درصدی آب در این بخش است، افزود: امروز برنامه‌هایی کلانی در حوزه آب (پلیس آب) تدوین شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشخص نیست که وضعیت جوی در آینده چگونه باشد اظهار کرد:۴۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمان وجود دارد که باید هرچه سریعتر ساماندهی شوند. کرمان پهناورترین استان کشور است. کرمان را باید به عنوان پایلوت مدیریت آب کشاورزی در کشور قرار دهیم.

پورابراهیمی ادامه داد: در بخش کشاورزی ۹۷ درصد آبیاری به صورت غرقابی و حدود ۲ درصد آن به صورت آبیاری صنعتی است. اگر بتوانیم در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم دیگر بخش صنعت به علت نیاز آب تعطیل نمی‌شود.

عضو کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جلسه شورای برنامه ریزی استان، شورای آب تشکیل شده است و اقدامات مفیدی صورت گرفته و در این زمینه نیازمند اعتبارات هستیم.

نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش صنعت ۳ برابر بخش کشاورزی ارزش افزوده دارد، تصریح کرد: در برخی روستاها، افراد به علت نداشتن آب در حال کوچ کردن هستند که باعث افزایش حاشیه نشینی و بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

نظر شما