شناسهٔ خبر: 83228 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کمالوندی:

دو نیروگاه دیگر ساخته می شود/ توافق پایدار نباید تفاسیر مختلف داشته باشد

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بنابراین در یک توافق خوب و پایدار نباید تفاسیر مختلف وجود داشته باشد، همه چیز اعم از موضوعات کلی و جزئی واضح و روشن باشد.

به گزارش نماینده "بهروز کمالوندی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مذاکرات و حصول یک توافق خوب اظهار داشت: آن چیزی که ما می‌دانیم به عنوان  سازمان انرژی اتمی، در مذاکرات بحث‌های فنی‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز یک توافق متعادل شود و مورد قبول دو طرف مذاکرات باشد، تقریبا فراهم شده است.  


وی در ادامه افزود: البته بعضی از موارد هنوز باقی مانده که باید در مورد آن‌ها صحبت و بررسی شود.  

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آن چیزی که مهم است، باید طرف مقابل از لحاظ سیاسی در وضعیتی باشد که بتواند تصمیم بگیرد، زیرا موضوعات به هم مرتبط هستند. (اعم از لغو تحریم‌ها و موضوعات فنی)

کمالوندی بیان کرد: آنچه مسلم است که اگر قرار باشد توافقی صورت گیرد، در حال حاضر شرایط مهیاست، به هرحال شرایط توافق خوب مشخص است و طبیعتا طرف غربی باید حقوق ایران را به رسمیت بشناسد.

وی با تاکید بر اینکه باید تحریم‌ها لغو شود و از طرف ما هم باید نگرانی‌های طرف مقابل رفع شود، افزود: البته احساس ما این است که نگرانی‌های آنها موردی ندارد چرا که راه حلی برای آنها وجود دارد از جمله شفافیت مورد نظر آنها، نظارت‌ها به نحوی زمینه را فراهم کند که خیال طرف غربی از این بابت آسوده شود، که فعالیت‌های ما صلح آمیز است، این شرایط برای یک توافق خوب لازم است.  
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درپاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا هنوز مواردی از رفع نگرانی ها برای طرف غربی وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: جمهور اسلامی ایران براساس برنامه اقدام مشترک ژنو کار خود را انجام داده و طبق گزارشات ماهانه آژانس انرژی اتمی ما موارد مربوط را رعایت کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که کشوری هستیم که براساس قرارها و تعهدات مان عمل می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: مسیری که در آن هستیم نشان می‌دهد اقداماتی را که باید انجام می‌دادیم، صورت گرفته و زمینه برای شفاف‌سازی بیشتر وجود دارد.
 
کمالوندی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مسیرخلافی انجام نمی‌دهد، اظهار داشت: شفاف‌سازی بیشتر برای ما مشکلی ندارد زیرا کار پنهانی انجام نمی‌دهیم و در گذشته هم اگر شفاف‌سازی داشتیم برای این بود که اعتمادسازی و تبلیغات منفی ‌بی‌پایه و اساس غرب خنثی شود که البته به نظر بنده در این زمینه موفق شده‌ایم.  
 
وی در رابطه با اعتقاد غرب که باید در ابتدا بر سر کلیات به توافق برسیم و بعد بر روی جزئیات تمرکز داشته باشیم اظهار داشت: آنها این موضوع را در مذاکرات مطرح می‌کنند اما آنچه مسلم بوده این است که خطوط کلی کشورمان در مذاکرات دنبال می‌شود و بر همین اساس تمام مسائل باید روشن و صریح باشد.  
 
کمالوندی ادامه داد: بنابراین در یک توافق خوب و پایدار نباید تفاسیر  مختلف وجود داشته باشد، همه چیز اعم از موضوعات کلی و جزئی واضح و روشن باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون احداث نیروگاه‌های جدید گفت: در حال حاضر براساس پیش‌بینی‌های انجام شده مذاکرات با روسیه را پیش می‌بریم، ساخت دو نیروگاه دیگر در برنامه است که توافقات لازم در این زمینه صورت گرفته البته با کشورهای دیگر هم در حال مذاکره هستیم که در صورت پیشرفت نتیجه را اعلام خواهیم کرد.  

نظر شما