شناسهٔ خبر: 83089 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرم

خودباوری، جامعه دينی و حاکميت ارزش های اسلامی

انقلاب اسلامی 43

نماینده/سید مسعود علوی: خدا مرحوم استاد حبيب الله عسکراولادي را رحمت کند. ذهن او گنجينه اي از خاطرات امام و حواريون امام (ره) بود. يک وقتي نقل مي کرد که اوايل نهضت اسلامي يکي از علماي بزرگ آن زمان که اکنون از مراجع عظام تقليد است به من گفت ترتيبي بده که من با امام (ره) به طور خصوصي ملاقات کنم. مرحوم عسکراولادي مي گفت آن زمان که ايشان ملاقات مي خواست جوّ پليسي و خفقان عجيبي حاکم بود. امام (ره) تازه از زندان بيرون آمده بود. امام پس از ماجراي فيضيه و نطق عصر عاشورا، نيمه شب پانزدهم خرداد ۴۲ دستگير مي شود. يازدهم مرداد ۴۲ در اثر مخالفت مراجع و علما و مردم، از زندان آزاد مي شود. آن عالم جليل القدر با امام ديدار مي کند. آقاي عسکراولادي مي گويد از او پرسيدم امام (ره) را چگونه ديديد؟ او گفت او را ديدم در حالي که سه باور داشت؛ ۱- باور به خداوند تبارک و تعالي و نصرت او ۲- باور به خود که حتماً پيروز مي شود ۳- باور به مردم که حتماً او را تنها نخواهند گذاشت.

 

امروز روز بيستم بهمن، روز خودباوري، جامعه ديني و حاکميت
ارزش هاي اسلامي است. ما طي سه دهه گذشته راه پر فراز و نشيبي را طي کرده ايم. در اين راه، خداباوري مشعل فروزانمان بوده است. بدون آن ما يک قدم هم نمي توانستيم در انقلاب برداريم. خدا بود که با امدادهاي غيبي، ما را از گردنه هاي صعب العبور نبرد سخت و نرم با آمريکاي جنايتکار و شرکاي جهاني او به سلامت عبور داد و روز به روز نيرومندتر از هر روز در عرصه هاي منطقه اي و جهاني، ظهور پيدا کرديم.

اگر خداباور نبوديم، به خودباوري هم نمي رسيديم. انبوه توطئه ها و
دسيسه ها و نيز قدرت دشمن، حتماً ما را به زمين مي زد و انقلاب تا کنون هفت کفن هم پوسانده بود. اما انقلاب اسلامي، امروز يک جوان رشيد ۳۶ ساله است و در اوج اقتدار و بالندگي قرار دارد. امروز فرزندان انقلاب در عراق، افغانستان، لبنان، سوريه و يمن کم کم به بلوغ رسيده و قدرت را در دست گرفته اند. تا دو دهه ديگر نوه هاي انقلاب در جهان اسلام و نتيجه هاي آن در سراسر جهان با ظهور امام زمان (عج) غلبه گفتمان انقلاب اسلامي را به اثبات مي رسانند. اين مسيري است که خداوند متعال براي پويايي انقلاب اسلامي تعيين فرموده است و نبايد در آن شک کرد. تز «ما مي توانيم»، امروز ما را به باشگاه هاي علمي برده و در صدر نشانده است. ريشه اين تز در خودباوري است. ما با خودباوري کجا مي خواهيم برويم؟ هدف، ايجاد «جامعه ديني» است. ما مي خواهيم در جامعه اي زندگي کنيم که در آن حکم، حکم خدا باشد و امر، امر خدا. فقط در چنين جامعه اي است که ديکتاتوري رخت بر
مي بندد. جمهوريت نظام فقط با حاکميت «الله»، عملي است. در يک جامعه ديني، مسلمانان همگي حکم خدا را گردن مي نهند. اگر حاکم، حکم خدا را جاري کند در حقيقت حکم مردم را رعايت کرده است. جمهوريت در چنين شرايطي تحقق مي يابد. پس اگر جامعه، ديني شد و حکم خدا در آن جاري و ساري گرديد، جمهوري به معناي واقعي تحقق يافته است. ما براي رسيدن به جامعه ديني و جامعه دينداران، راهي بس طولاني در پيش داريم. ما در آستانه ظهور هستيم. هر وقت چنين جامعه اي را تدارک ديديم، يعني
جامعه اي مشتاق اجراي حدود الهي و ارزش هاي قرآني؛ آن وقت اين چنين جامعه اي به ظهور نزديک خواهد شد. ارزش هاي اسلامي ريشه در وحي دارد. خدايي که ما را آفريده است بهتر از هر کسي مسير سعادت ما را هموار مي کند. رمز مانايي انقلاب، تعميق ارزش هاي اسلامي در جامعه ماست. ما در دهه فجر به ميزان سنجي اين ارزش ها و بازخواني آنها مي پردازيم. دفاع مقدس و پيروزي در جنگ نرم با دشمن نشان داد ارزش هاي قرآني و اسلامي در جامعه ما ژرفاي شگرفي دارد و دشمن نمي تواند با تندبادهاي نرم و سخت، انقلاب را بلرزاند. انقلابي که لرزه بر اندام کفر و شرک و الحاد جهاني انداخته است بيدي نيست که با اين بادها بلرزد. ما اکنون در شرايطي زندگي مي کنيم که به خودباوري رسيده ايم. در عوض، حريفان و رقيبان ما در شرق و غرب عالم، به همان باطل خود هم باور ندارند. انديشه هاي کفرآميز مارکسيسم، معتقدان جدي در جهان نداشت، به همين دليل از هم فروپاشيد. انديشه هاي الحادي و کفرآميز ليبراليسم هم معتقدان جدي اي ندارد. بزودي امپراتوري متکي بر سرمايه داري نيز از هم مي پاشد. هيچ گونه خودباوري در آن سوي ميدان مصاف ما وجود ندارد. ما به برکت عنايات الهي و به لطف نفس قدسي امام (ره) و مهارت و هوشمندي رهبري معظم انقلاب، با تکيه بر خودباوري، در مصاف با استبداد و استکبار جهاني حتماً به پيروزي نهايي خواهيم رسيد. يوم الله ۲۲ بهمن در تاريخ ما اثبات کرد اين آرزو، دست يافتني است.

نظر شما