شناسهٔ خبر: 83018 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

آغاز حراج نوروزی کالاهای‌اساسی+قیمت‌

پول 43 تولیدکنندگان کالاهای اساسی همزمان با آغاز خریدهای نوروزی مردم از هیجانات فروش به دور نمانده و تلاش کرده‌اند تا از این رهگذر، رکود چندین ماهه خود را جبران و تخفیف‌های ۵ تا ۴۰ درصدی ارانه کنند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، هنوز ۴۰ روز تا رسیدن به شب عید باقی مانده و اگر چه هنوز خریدهای نوروزی مردم وارد فاز جدی نشده است، اما صنوف مختلف اعم از تامین کنندگان کالاهای اساسی و معیشتی مردم و کالاهای با دوام‌تر رو به برگزاری جشنواره‌های ویژه فروش آورده‌اند تا شاید با تحریک تقاضا بتوانند رکود چندین ماهه خود را به نوعی جبران کنند اما مهم این است که قدرت خرید مردم چه باشد که هم بتواند تولیدکننده را راضی نگه دارد و هم اینکه بهترین خرید را در این ایام رقم بزند.

بررسی های میدانی حکایت از آغاز حراج‌های تولیدکنندگان کالاهای اساسی دارد تا بلکه این تولیدکنندگان بتوانند در سایه هیجانات نوروزی مردم برای خرید، بخشی از کالاهای در انبار مانده خود را بفروشند و با فروش بیشتر، سود معقولی کسب کنند.

طی ماه‌های گذشته رکود در بخش‌های مختلف بازار و تولید کشور به اندازه ای عمیق بوده که شاید تنها با خریدهای نوروزی مردم برطرف نشود اما آنچه که مسلم است، آنکه خروج از رکود تنها به واسطه مردم صورت می گیرد و هر چقدر که سیاستگذاران و برنامه نویسان نسخه های بلندبالایی برای خروج از رکود بنویسند، به اندازه ای که مردم در خروج از رکود موثر هستند، تاثیرگذار نخواهد بود.

گشت و گذارها در بازار و فروشگاه‌های زنجیره ای حکایت از آن دارد که تولیدکنندگان تخفیف‌های ۵ تا ۴۰ درصدی را بر روی کالاهای خود لحاظ کرده و سبدهایی مملو از کالا را در ورودی‌های فروشگاه‌ها چیده‌اند که با شکستن قیمت، مردم را تشویق به خرید می‌کنند، البته این تخفیف‌ها مشمول تمامی کالاها یا کلیه برندها نمی‌شود بلکه برخی برندها آنقدر اسم و رسم خود را مهم می‌دانند که به اعتقادشان مصرف کننده خود را همواره دارند و نیازی به شکستن قیمت نیست در حالی که این روزها فاکتور قیمتی،    یکی از عوامل مهم انتخاب کالا در بازار به شمار می‌رود و تنها بخشی از مصرف‌کنندگان به برند یا به بسته بندی ظاهری کالاها توجه می‌کنند.

در این میان، تولیدکنندگان نیز ترفندهای متفاوتی را برای جذب مشتری به کار گرفته اند که از جمله آن، گردآوری انواع مختلفی از محصولات خود اعم از پرطرفدار و کم طرفدار در یک پکیج یا بسته بندی‌های شکیل برای کالاهای پرطرفدارتر به لحاظ نوع محصول اما کم طرفدار به لحاظ ناشناخته بودن برند است.

یکی دیگر از ترفندهایی که تولیدکنندگان را در جذب مشتری در روزهای رکود بازار و کمبود نقدینگی یاری می‌دهد، کم کردن وزن کالا و به تبع آن کاهش قیمت است به نحوی که مصرف کنندگان عموما بدون توجه به وزن کالا، اولین فاکتوری را که برایشان مهم است، قیمت است. فارغ از اینکه ممکن است ۱۰۰ گرم یا بیشتر از وزن برخی انواع کالاها کم شده و در مقابل قیمت نیز نسبت به سایر رقبا ارزان تر است اما به هر حال مصرف کننده، وزن کمتری از کالا را البته با قیمت کمتر دریافت می‌کند و این راهی برای جذب مشتری در بازار شده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشانگر آن است که هر بسته یک کیلوگرمی گوشت چرخ کرده ممتاز گوساله ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان، ران گوساله یک کیلویی ۳۴ هزار و ۲۶۵ تومان، خورشتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، مغز ران ۹۰۰ گرمی ۲۱ هزار تومان و ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم آبگوشتی گوسفندی ۲۶ هزار و ۵۸۰ تومان، گل ماهیچه گوسفندی ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان و گل ماهیچه گوساله ۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان است. در همین حال، یک بسته ۱۸۰۰ گرمی سینه مرغ ۲۰ هزار و ۷۵۰ تومان، مغز ران ۱۸۰۰ گرمی مرغ ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان، فیله مرغ ۹۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و جوجه بی استخوان ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است.

بر اساس گزارش میدانی، یک بسته ۹ عددی تخم مرغ ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۶ عددی ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، ۱۵ عددی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۴ عددی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان است.

همچنین پنیر یو اف ۱۰۰ گرمی هزار و ۱۰۰ تومان، پنیر کم چرب ۲هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر امگا ۳، ۵ هزار و ۵۰ تومان، پنیر خامه ای ۱۰۰ گرمی ۱۲۰۰ تومان است، ضمن اینکه ماست دوکیلوگرمی ۲.۵ درصد ۶ هزار و ۲۰۰ تومان، ماست ۵ درصد چربیف ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ماست خامه ای ۸ درصد چربی ۳ هزار  ۵۰۰ تومان است.

در همین حال، شیر ۹۰۰ گرمی پرچرب ۲ هزار و ۳۰۰ تومان، شیر نایلونی ۸۵۰ سی سی هزار و ۵۰۰ تومان و شیر بطری امگا۳ یک و نیم درصد چربی ۲ هزار و ۵۲۰ تومان است.

بررسی میدانی از برنج های عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره ای حکایت از آن دارد که برنج طارم دم سیاه ۵ کیلوگرمی ۳۸ هزار تومان، طارم معطر ۱۰ کیلویی ۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان، هاشمی درجه یک ۵ کیلویی ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرودی ۵ کیلویی ۲۹ هزار تومان، برنج علی کاظمی ۱۰ کیلویی ۷۹ هزار تومان، هندی ۹ کیلوگرمی ۴۸ هزار و ۴۵۰ تومان و برنج رمضانی ۵ کیلویی ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

بررسی بازار حبوبات نیز نشانگر این است که لپه ۹۰۰ گرمی ۵ هزار و ۸۰۰ تومان، نخود ۴هزار و ۲۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۶ هزار تومان، لوبیا قرمز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و عدس ۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

همچنین روغن کنجد یک لیتری ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان، روغن مایع کانولا یک لیتری ۴ هزار و ۹۰۰ تومان، روغن سرخ کردنی ۹۰۰ گرمی۴ هزار و ۵۰۰ تومان و روغن جامد زعفرانی ۶۰۰ گرمی ۴ هزار و ۸۶۰ تومان است.

نظر شما