شناسهٔ خبر: 82974 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

احمد توکلی:

سقف ۲.۵ میلیون تومانی درآمد برای حذف یارانه بگیران غیرمعقول است

توکلی/2 عضو کمیسیون بودجه مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: شانه خالی کردن دولت از حذف افرادی که مشمول گرفتن یارانه نمی‌شوند اقدام نادرستی است؛ هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان هدر می‌رود‬

به گزارش نماینده، احمد توکلی در گفتگو با «نسیم»، در رابطه با حذف افراد متمکن از لیست یارانه بگیرها گفت: مسئله مربوط به حذف یارانه کسانی که بی نیاز هستند مسئله‌ای جدی است. به نظر می‌آید که دولت نمی‌خواهد زیر بار برود اما طرق مختلفی وجود دارد که دولت می‌تواند بی‌نیازها را مثلا با ۱۰ درصد خطا شناسایی کند، حداقل با این ۱۰ درصد خطا ۹۰ درصد بی‌نیازها حذف می‌شوند این در حالی است که در حال حاضر صد در صد خطا اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: دولت موظف است که افراد بی نیاز را حذف کند و نباید این موضوع را به تأخیر بیندازد، و راه و روش این کار هم دشوار نیست همه دنیا نیز به مردم خود یارانه می دهند و به عده ای که نیاز ندارند این یارانه تعلق نمی‌گیرد مثلا در آمریکا در اکتبر ۲۰۱۴ روزانه در مدارس دولتی به ۳۰ میلیون و ۹۲۲ هزار دانش آموز ناهار داده می‌شود که البته این پرداخت پول برای هر دانش آموز با دیگری متفاوت است و در کل به سه نوع رایگان، با تخفیف و با قیمت تمام شده این غذا ارائه می‌شود. بنابراین شانه خالی کردن از این اقدام درست نیست.

این نماینده مجلس در رابطه با تعیین سقف ۲.۵ میلیون تومان درآمد و مشمولان یارانه‌‌بگیر گفت: این عدد، عددی غیرمعقول است زیرا باید مباحثی مانند بعد خانوار، محل زندگی که مثلا شهرستان باشد یا تهران یا حتی این که اصلا خانواده دارای خانه هستند یا خیر مدنظر قرار بگیرد. بنابراین باید تمامی عوامل را مدنظر قرار داد و بعد تصمیمات لازم را گرفت.

توکلی در پایان خاطرنشان کرد: نباید تنها به این اندیشید که در حذف افرادی که تمکن دارند ممکن است ۱۰ درصد هم خطا وجود داشته باشد بلکه باید این را مد نظر قرار داد که با حذف نکردن افرادی که نباید به آن ها یارانه تعلق بگیرد ۳۵۰۰ میلیارد تومان هر ماه هدر می رود لذا بهتر است ده درصد خطا وجود داشته باشد تا صد در صد.

نظر شما