شناسهٔ خبر: 82854 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اجازه دهیم تا صدایشان شنیده شود...

جنتی

نماینده/ این روزها بازار پسرهای متفاوت از پدر گرم است و ظاهرا هر روز نیز این تنور گرم تر خواهد شد! از گرمی این بازار که بگذریم در جای جای کابینه تدبیر و امید نیز هر لحظه چهره هایی در خور چهره شدن خواهیم یافت... از مردادماه که صدارت فرهنگ و ارشاد جامعه که قرار است اسلامی باشد به علی آقای جنتی سپرده شد شاید بوهایی از حواشی احتمالی این وزارتخانه حساس به مشام می رسید. مرداد به گمانم به حوالی آبان ماه رسیده بود که آقای وزیر که خیلی سال بود عطای تحصیلات حوزوی اش را به لقایش بخشیده بود شاید مسئولیت ارشادی و وعده و عیدهای تدبیر و امید به جهت خوش آمد شبه روشنفکران، او را دوباره به یاد گذشته انداخت و در خصوص خوانندگی زنان نیز به اظهار نظر پرداخت و در همین راستا تصریح کرد: «اظهارنظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی خواننده زن در کنسرت‌ها وجود دارد اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد»

اظهارات و اقدامات وزارتخانه وزیری که تصریح کرد "به جناب هاشمی نزدیکتر است تا پدرش"، به جایی رسید که آقای وزیر در دی‌ماه ۹۲ به دلیل قانع نشدن نمایندگان از پاسخ به سوالشان که یکی از اصلی‌ترین مواردش هم اصرار وی بر مسئله‌ی «خوانندگی زنان» بود از طرف مجلس کارت زرد دریافت کرد.

سکاندارِ فرهنگ و ارشادِ تدبیر و امید که ابایی نداشت ارادتش را به یکی از سران فتنه نیز پنهان کند گفتنی ها از عملکرد وزارت فرهنگش را خیلی زود مثنوی وار رقم زد لذا پرداختن به همه دسته گل های آقای وزیر مجالی وسیع می خواهد. از وضعیت انتشار و ممیزی کتاب و مجوز به فیلم های سی نمایی و ... که بگذریم، در آستانه فجر انقلاب تلاش ها و اقدامات آقای وزیر در خصوص اباهه خوانندگی زنان به اوج رسید. علاوه بر تک خوانی زنان در کنسرت ها، مجوز و انتشار آلبومی با صدای یک خواننده زن در پوشش همخوانی بسیار نامحسوس با یک مرد اعتراض شدید همه از جمله مراجع عظام تقلید را در پی داشت.

  • آیت‌الله نوری همدانی: اجازه نخواهیم داد وزارت ارشاد هر کار دلش خواست انجام دهد

در همین راستا آیت‌الله نوری همدانی در سخنانی به این موضوع پرداخت و با  اشاره به صدور مجوز برای تکخوانی زنان از سوی وزارت ارشاد، این اقدام را محکوم کرد و گفت: هر جریانی که برخلاف امام و اسلام باشد مورد تایید نیست، ما اجازه نمی‌دهیم برخی مسائل خلاف شرع با صدور مجوزهایی که ارشاد برای آن می‌دهد معمول و مرسوم شود و جلوی آن را می‌گیریم.
استاد درس خارج حوزه تاکید کرد: خواندن زنان در برابر مردان به نص صریح قرآن حرام است و در این بین فرقی بین تکخوانی و همخوانی وجود ندارد؛ بنابراین وزارت ارشاد حق ندارد چنین مجوزی بدهد، مردم نیز چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: هر فیلم و جشنواره و برنامه‌ای که متضمن ارزش‌های انقلاب باشد ما از آن حمایت می‌کنیم اما اگر این‌گونه نباشد ما با آن مخالفیم و جلوی آن را می‌گیریم و به وزارت ارشاد اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.
استاد درس خارج حوزه اضافه کرد: ما طرفدار اسلام هستیم و کاری به دولت‌ها نداریم، هر کس بر اساس قواعد اسلام گام بردارد حامی او هستیم، در دولت قبل نیز موضع ما همین بود؛ اگر بنا باشد امروز نتوانیم جلوی این را بگیریم فردا چطور می‌توانیم جلوی دیگر منکرات را بگیریم.

  • آیت‌الله مکارم شیرازی: وزارت ارشاد یکی پس از دیگری ارزش‌های انقلاب را زیر سؤال می‌برد

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در حاشیه درس خارج خود، ارزش‌های انقلاب اسلامی را مورد تاکید قرار داد و از اقدامات نسنجیده و نادرست وزارت ارشاد که زمینه کمرنگ شدن این ارزش‌ها را فراهم می‌کند انتقاد کرد.
استاد درس خارج حوزه ابراز داشت: وزارت ارشاد ارزش‌های انقلاب را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد، داد مردم بلند شده؛ همه روز شکایات و گلایه‌های متعدد به دفتر ما می‌رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می‌کشد چرا ارزش‌های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیر پا می‌گذارد.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: مسئولین وزارت ارشاد به وظایف دینی خود عمل کنند

در ادامه انتقادهای مراجع و علما از عملکرد وزارت ارشاد، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز از صدور مجوزهای خلاف شرع از سوی این وزارتخانه ابراز نگرانی کرد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: وزارت ارشاد اسلامی وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. شیوع بعضی از منکرات در جامعه موجب تضعیف نظام اسلامی است. منکر هرگز با مجوز نهادی، معروف و مشروع نخواهد شد.
آیت الله علوی گرگانی: نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند

آیت الله علوی گرگانی نیز در اعتراض نسبت به تک خوانی خواننده‌های زن در کشور و مجوز وزارت ارشاد به انتشار آلبوم تک خوانی بانوان، تأکید کرد: نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان جامعه را به بازی بگیرند چرا که یکی از اهداف امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی تکریم زن و مقام زن در جامعه است.

توجیه نامه وزارت ارشادی که قرار است اسلامی باشد...

البته بعد از اوج گرفتن اعتراض مراجع وزارت فرهنگ و ارشادی که قرار بر اسلامی بودنش است، بیانیه ای صادر کرد که این بیانیه نیز در نوع خود جالب توجه می باشد.

دولت تدبیر و امید که تا کنون خود را بسیار انتقاد پذیر نشان داده و حتی احترام ویژه ای برای رییس جمهور آمریکا قائل است، در این بیانیه ضمن فضاسازی و حاشیه سازی خواندن انتقادات از طرف رسانه های معارض تصریح می کند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید، به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر جامعه، خود را موظف و مقید به رعایت حدود و شئون اسلامی و دینی می‌داند و به‌طور قاطع اعلام می‌کند که در هیچ یک از حوزه‌های زیرمجموعه اعم از کتاب، موسیقی، سینما، تئاتر و... تاکنون مجوزی برخلاف قوانین کشور، اعتقادات دینی و مذهبی مردم و شئونات جامعه صادر نشده و نخواهد شد.

وزارت فخیمه ارشاد که قرار است اسلامی باشد در ادامه بیانیه خود مفتخرانه تأکید می کند: دولت تدبیر و امید توانست در مدت کوتاهی فاصله  اهالی فرهنگ و هنر که بخش بزرگی از فرهیختگان جامعه را تشکیل می‌دهند با بدنه دولت و نظام از میان بردارد و آنان را دوباره به آغوش جامعه بازگرداند.

در ادامه این بیانیه که مشخص نشده تعریف از فرهیخته! چه کسانی است و جامعه مطلوبشان چه جامعه ایست، درج خبرها و انتقادات نسبت به عملکرد وزارت ارشادی که قرار است اسلامی باشد؛ اخبار نادرست، مغرضانه و غیر دقیق، شایعه پراکنی و حاشیه سازی آنهم به دلیل رشک ورزیدن نسبت به اقدام موفق دولت در حوزه فرهنگ خوانده شده است و آمده: «متاسفانه این اقدام موفق دولت در حوزه فرهنگ به مذاق برخی از رسانه‌ها خوش نیامده و در این راه بارها سعی کرده‌اند با قلم‌فرسائی‌های فراوان، شایعه‌پراکنی و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد و درج اخبار نادرست، غیردقیق و مغرضانه اسباب ناراحتی و دل‌نگرانی برخی از دلسوزان نظام و علمای گرانقدر را فراهم سازند»

البته بیانیه وزارت ارشادی که قرار است اسلامی باشد در ادامه نیز سعی در پنهان کردن دم خروس مدعایش میکند و در خصوص انتشار آلبوم "تو را ای کهن بوم دوستت دارم" تأکید می کند این «آلبوم با هم‌خوانی استاد محسن کرامتی، استاد برجسته آواز و ردیف‌دان موسیقی دستگاهی ایران، از هنرمندان خوشنام و متعهد موسیقی ایران و خانم نوشین طافی می‌باشد. این اثر در قالب موسیقی سنتی با اشعار و موسیقی وزین بوده و در شوراهای شعر و موسیقی دفتر که متشکل از اساتید و نخبگان متعهد و ارزشی انقلاب اسلامی هستند بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. بر اساس ضوابط موجود که از بدو تاسیس دفتر موسیقی تا کنون به آن عمل شده است هیچ‌گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم‌خوانی زن و مرد دارند، وجود ندارد»

ما که به قول وزارت ارشاد نه قصد سیاه نمایی و نه تفرقه افکنی و ... داریم عینک بنفش خیلی زیاد خوشبینی را به چشم می زنیم و گمان می کنیم اساتید و نخبگان متعهد و ارزشی نامبرده در شوراهای شعر و موسیقی این آلبوم را نه دیده و نه شنیده اند وگرنه وزارت ارشادی را که قرار است اسلامی باشد به درستی می داند که هم‌خوانی درجایی است که صدای هیچ‌یک از خوانندگان از یکدیگر قابل‌تفکیک و تشخیص نباشد است، نه در شرایطی که یکی به‌قدری زیر بخواند که صدای دیگری به‌طور واضح قابل‌شنیدن باشد...

نمی دانم چرا با وجود عینک بنفش خیلی زیاد خوشبینی هم اظهار نظر محسن کرامتی را باز به یاد می آورم. او که به قول بیانیه وزارت ارشادی که قرار است اسلامی باشد، استاد است و از هنرمندان خوشنام و متعهد موسیقی ایران به گمانم در مراسم رونمایی از همین آلبوم بود که با اعتراض به محدودیت خوانندگی زنان گفت: همه ما با صدای یک بانو که برای ما لالایی می‌خواند با موسیقی آشنا می‌شویم و آن بانو مادر ماست. بیایید تمامی بانوان را مثل مادر خود بدانیم و اجازه دهیم تا صدایشان شنیده شود...


 

 

 

 

نظر شما