شناسهٔ خبر: 82830 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقاد از صادر کردن معضلات جامعه به جشنواره‌های خارجی

سعید راد/43 سعید راد گفت: اینکه ما معضلات اجتماعی را به آن طرف صادر کنیم درست نیست، ما آب و نان این مملکت را خوردیم و این موضوع خیلی بی‌انصافی است. فردی که معضلات جامعه ما را در جشنواره‌های خارجی نشان می‌دهد، فقط می‌خواهد یک سری آدم ورشکسته در آن طرف از فیلم او خوش‌شان بیاید.

به گزارش نماینده، سعید راد بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در گفت‌وگو با فارس درباره فیلم‌های حاضر در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: حضور امسال من در جشنواره فیلم فجر بخاطر تبلیغی است که روی نیروهای جوان و ورود آن‌ها به عرصه سینما با فیلمهای خیلی خوب است.
وی افزود: متاسفانه به نیروهای جوان و فیلمسازان اول نیروهای حرفه ای نمی‌دهند چون من با فیلمبردار و صدابردار آماتور نمیتوانم کار کنم که این یک بازی از سوی برخی دوستان می‌بینم که سینما نیست و ادا است به همین علت بازیها دروغ و پلاکرد فیلم‌ها من در آوردی است.

راد گفت: اینکه نمی‌شود مثلا من یک عکس برای فیلم با کلاه بگیرم و نام آن را بگذارم حسین آقا می آید! جوانها باید از این اداهای روشنفکری فرار کنند و واقعا فیلم بسازند و محکم قائده بازی را رعایت کنند الان ۹۰ درصد اینطور شده است و بازیگران دختر و پسر مثل هم شدند.

بازیگر فیلم «چ» ادامه داد: امیدوارم فیلم‌های اول طوری باشد که من هم بتوانم سال آینده با آن‌ها کار کنم چون من بازیگر حرفه ای هستم و با کارگردانهای حرفه ای کار کردم اما متاسفانه کارگردان های حرفه ای هم کم فیلم میسازند به طور مثال الان از فیلم «دوئل» احمدرضا درویش چند سال گذشته؟ باید دید از فیلم «چ» چند سال می‌گذرد.

سعید راد با اشاره به آثار امید بخش در سینما گفت: اینکه می‌گویند حال ما خوب حال سینما خوب است اصلا این موضوع را نمی‌پسندم، سینما تعریف خود را دارد و من اگر روی سناریویی زوم کنم که همه در آن خوشحال هستند و خوشبخت این اصلا فایده ای ندارد اما موافقم که در فیلم‌هایمان سیاه نمایی نکنیم. ممکن است من نقش یک ضد قهرمان را بازی کنم اما مهم این است که تفهیم این شخصیت برای مردم خوشایند باشد.

این بازیگر پیشکسوت سینما تاکید کرد: اینکه ما معضلات اجتماعی را به آن طرف صادر کنیم درست نیست، ما آب و نان این مملکت را خوردیم و این موضوع خیلی بی انصافی است. فردی که معضلات جامعه ما را در جشنواره های خارجی نشان می‌دهد، فقط می‌خواهد یک سری آدم ورشکته در آن طرف از فیلم او خوششان بیاید.

جشنواره فیلم فجر یکی از معتبرترین جشنواره های جهان است، ‌ ما چرا باید به فستیوال دبی یا گرجستان اثر ارسال کنیم، آن‌ها اصلا فستیوالی ندارند، یک میز می‌گذارند وسط و کیلو کیلو جایزه تقسیم می‌کنند، بهتر از کن و برلین جایزه بگیریم اما این نیروها در اینجا همه گارد دارند که اصلا درست نیست.

راد خاطرنشان کرد: ما شادی را باید بلد باشیم که تحویل بدهیم و یک بخش از آْن سینما است اما نه به این قیمت که با یک کار مضحک مردم را بخندانیم.

وی افزود: ما سینمای بسیار خوبی داریم و سینمای ما قابل باور است و من امسال آمدم که امسال به جوانان تکیه کنم.

راد در پایان از حضور در یک فیلم سینمایی خبر داد که سال آینده فیلمبرداری آن آغاز خواهد شد.

 

نظر شما