شناسهٔ خبر: 82202 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ایمنی خودروهای ساخت داخل باید تامین شود

زاهدی43 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: سه عامل انسان، خودرو و جاده در ایمنی راه‌ها موثر هستند که متاسفانه ماشین‌های صفر کیلومتری که ساخت داخل کشور می‌باشند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

به گزارش نماینده به نقل از (ایسنا، محمدمهدی زاهدی صبح امروز در همایش هم اندیشی و ارتقای فرهنگ ایمنی راه‌ها در کرمان با بیان اینکه بسیاری از همایش ها بعد علمی و کاربردی ندارند اما مانند این نوع همایش‌ها کاربردی است و صدا و سیما باید در این زمینه فرهنگسازی لازم را انجام دهد گفت: ایران رتبه اول و دوم در زمینه حوادث جاده‌ای و تلفات انسانی را در جهان دارد.

وی با اشاره به عواقب حوادث جاده‌ای گفت: تلفات جاده‌ای شادی را از خانواده‌ها گرفته و غم را به صورت دائم به خانه‌ها می‌برد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: سه عامل انسان، خودرو و جاده در ایمنی راه ها موثر هستند که متاسفانه ماشین‌های صفر کیلومتری که ساخت داخل کشور می باشند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از پروژه های خودرویی که خریداری کردیم سیستم ترمز آنها مشکل داشت و موسسه استاندارد در این زمینه بی توجهی می کند.

زاهدی خطاب به خودرو سازان گفت: به واسطه سهل انگاری شما جان هر انسانی از دست می‌رود و شما حیات جمعی را از بین برده اید و باید مهندسین و کارگرانی که در این کارخانه‌ها کار می کنند در کنترل کیفیت سعی بیشتری انجام دهند.

وی با بین اینکه بحث معاینه فنی باید جدی گرفته شود افزود: متاسفانه در معاینه فنی خودروها تسامح صورت می گیرد با توجه به اینکه به بخش خصوصی واگذار شده است نظارت لازم صورت نمی گیرد و راهنمایی و رانندگی این مجوز را دارد که اجازه ندهد برخی از خودروها در جاده تردد کنند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امکانات ما در جاده‌ها (دوربین‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی و ...) بسیار کم است یا برخی از جاده ها علی رغم باریکی آنها دو طرفه هستند. اگر عامل انسانی بیشترین تقصیر را در جاده ها دارد اما یک سیستم خودکنترلی و بیرون کنترلی باید وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای دادن گواهینامه باید سخت گیری بیشتری انجام گردد. این سخت گیری‌ها موجب می‌شود که ۳۱۸ هزار کشته و مجروح نداشته باشیم که ۲۵ درصد GDP کشور صرف این حوادث نشود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: زیرساخت‌ها به توسعه کشور کمک زیادی می کنند اما در کشور ما سیستم ریلی ضعیف است که در استان کرمان این وضع بدتر است و ریل‌های آن خراب شده است.

نظر شما