شناسهٔ خبر: 82129 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

جلیلی: عربستان نمی‌تواند به راحتی از کنار قدرت منطقه‌ای ایران بگذرد

اسماعیل جلیلی43 یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به حضور سلمان بن عبدالعزیز در پادشاهی عربستان و تغییرات احتمالی در روابط عربستان با کشورهای دیگر از جمله ایران، گفت: اگر عربستان بخواهد دوراندیشانه عمل کند نمی‌تواند به راحتی از کنار ایران بگذرد چرا که قدرت منطقه‌ای فعلا در اختیار جمهوری اسلامی است.

به گزارش نماینده، اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: تجربه نشان داده کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به تناسب تغییری که در حاکمیت‌های آنها اتفاق می‌افتد معمولا در سطح روابط آنها نیز تغییراتی حاصل می‌شود اما به دلیل اینکه عربستان به لحاظ راهبردی متحد راهبردی آمریکا در منطقه است بعید می‌دانم خیلی تغییری در این بخش ایجاد شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد همچنان مداری که عربستان بر آن خواهد چرخید، مداری خواهد بود که آمریکایی‌ها برای آنها در این نقش‌آفرینی تعریف می‌کنند. عربستانی‌ها خودشان هم دغدغه و نگرانی جدی دارند که اگر پشتیبانی آمریکا را از دست بدهند ممکن است نقش‌آفرینی‌های آنها در خاورمیانه به شدت کاهش پیدا کند لذا سعی می‌کنند آن ارتباط را حفظ کنند.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس ادامه داد: اگر عربستان بخواهد دوراندیشانه عمل کند اطلاع دارد که قدرت منطقه‌ای در شرایط فعلی در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند البته این بستگی به ترکیبی دارد که در آینده قرار است در حاکمیت عربستان حکمرانی کند تا ببینیم آیا این روند به این سمت پیش خواهد رفت یا خیر؟

وی در پایان تاکید کرد: عربستان از دیرباز تاکنون به دلیل راهبردی که با آمریکایی‌ها داشته معمولا سعی کرده بر مدار آمریکا بچرخد تا مدار منطقه‌ای.

نظر شما