شناسهٔ خبر: 82071 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ

فاميل رييس جمهور نماينده ايران در سازمان ملل شد!+تصاویر

غلامعلی خوشرو درحالی که سخنگويان و مسوولين ارشد دولت يازدهم بارها اعلام کرده بودند گزینه دیگری به جز حمید ابوطالبی برای سمت نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل ندارند، غلامعلی خوشرو به این سمت منصوب شد.

به گزارش نماینده به نقل از پارس، غلامعلی خوشرو پيش از اين سفیر ایران در سوئیس بود و سالها قبل از این به مدت هفت سال سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک بوده است.

وی در سال‌های ۸۴ – ۱۳۸۰ همزمان با اوج گیری مناقشات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت

«پارس» چند ماه قبل در گزارشي با عنوان «نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا» آورده بود: خانم مریم فریدون دختر حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور ایران) است. او از ابتدا از حامیان انقلاب اسلامی بوده است. او از مسئولان حفاظت امام خمینی (ره) در زمان بازگشت ایشان به ایران در سال ۱۳۵۷ بود. فریدون سپس استاندار شد و هشت سال هم سفیر ایران در مالزی بود و بعدها به هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل پیوست و اکنون مشاور برادرش یعنی رئیس‌جمهور ایران است.

maryam-fereydoun1

مریم دختر حسین فریدون دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه کلمبیای آمریکا بوده و پس از آن با دریافت بورس تحصیلی موسوم به لرد دارندورف Lord Dahrendorf (جامعه‌شناس انگلیسی- آلمانی ۱۹۲۹-۲۰۰۹) توانسته در کالج مشهور مدرسه اقتصاد لندن London School of Economics مشغول به تحصیل شود. این بورس، در قالب بورسیه‌هایی که دویچه بانک آلمان Deutsche Bank به دانشجویان کشورهای در حال توسعه و نوظهور اعطا می‌کند، به مریم فریدون داده شده است.

هدف از اعطای این بورس تحصیلی کمک به دانشجویان نیازمند کشورهای در حال توسعه است و بر همین اساس، اعطای آن به دختر بردار رئیس‌جمهور ایران که وضع مالی مناسبی دارد، تعجب‌برانگیز است. به نوشته این سایت آمریکایی، مریم فریدون در شعبه لندن دویچه بانک مشغول به کار هم شده است.

SajjadKhoshroo

شوهر مریم فریدون پسر سفیر جدید ایران در سوئیس است که هم‌اینک در دانشگاه آکسفورد در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است.

khoshroobern

SajjadKhoshroo1

SajjadKhoshroo2

در اوايل شروع به كار دولت يازدهم و بركناري گسترده مديران، نماينده ايران در سازمان ملل نيز بركنار شد دولت حسن روحانی پیش از این تاکید کرده بود که حمید ابوطالبی «نماینده قطعی» جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد است و تهران گزینه دیگری برای این مقام ندارد.

آمریکا، حمید ابوطالبی را به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان لانه جاسوسي در سال ۱۳۵۸ متهم کرده است.

از این رو کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رسانده و از دولت باراک اوباما خواسته بود که از صدور ویزا برای آقای ابوطالبی خودداری کند. این قانون به امضای باراک اوباما نیز رسیده است، اما ایران اقدام دولت آمریکا را «نقض قوانین بین‌المللی» دانسته و به سازمان ملل متحد شکایت برده است.

«کمیته روابط با کشور میزبان» سازمان ملل متحد که به شکایت ایران در این زمینه رسیدگی می‌کند، این مورد را «منحصر به‌فرد» توصیف کرده است، اما بر اساس گزارش‌ها هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

حمید ابوطالبی، اتهام دست داشتن در اتفاقات لانه جاسوسي آبان ۱۳۵۸ را رد می‌کند و می‌گوید که پس از گروگان‌گیری یک‌ بار به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارت آمریکا در تهران حضور یافته است.

امير حسين ثابتي در اين زمينه مي نويسد: رییس جمهوری که آمده بود تا اعتبار را به پاسپورت ایرانی بازگرداند، حتی نتوانست معاون سیاسی دفتر خودش را به عنوان نماینده ایران راهی آمریکا کند و آمریکایی ها که در این یک سال فهمیده اند به خاطر انفعال در دیپلماسی دولت یازدهم، علاوه بر افزایش تحریم ها باید تحقیرها را هم علیه ایران زیاد کنند، به حمید ابوطالبی ویزای ورود به خاک کشورشان را ندادند.

حالا غلامعلی خوشرو (پدر داماد حسین فریدون) به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل معرفی شده تا در عمل مشخص شود آمریکایی ها فهمیده اند دولت روحانی «تحت فشارها» تصمیم گیری می کند و اگر بر سر هر موضوعی به آن فشار وارد شود نهایتا عقب نشنینی می کند.

و نگرانی ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری است، چون جریانی که در برابر «تحقیرها» اینطور عقب نشینی می کند و با همه ادعاها و قدم زنی هایش با جان کری نمی تواند یک «ویزا» برای نماینده ایران در سازمان ملل بگیرد، چطور می خواهد تحت فشار «تحریم ها» عقب نشینی نکند و از «حقوق بدیهی ملت» در عرصه هسته ای و ... پاسداری کند؟

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۰۱:۰۷ 0 0

    بورسیه مورسه مال اینهاست دیکه ............
                                

نظر شما