شناسهٔ خبر: 81741 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحولات عربستان تاثیری بر روابطش با ایران ندارد

جوکار43 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: احتمال دارد در تغییر و تحولات اتفاق افتاده در عربستان و نفوذ کمتر ملک سلیمان نسبت به پادشاه سابق، عربستان همچنان بر مواضع سیاسی خود پابرجا باشد و تغییری در روابط ایران با آنها بوجود نخواهد آمد.

به گزارش نماینده، محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایلنا٬ در خصوص آخرین تحولات عربستان و اینکه این تغییرات چقدر بر روابط ایران و عربستان تاثیر می‌گذارد٬ گفت: تحولاتی که در عربستان با مرگ ملک‌عبدالله اتفاق افتاد٬ تنها انتقال قدرت از یک فرد به فرد دیگری است و یک سری جابجایی در ساختار سیاسی این کشور است که در حوزه سیاست خارجی تاثیرگذار نیست.

نماینده مردم یزد افزود: راهبرد سیاست‌های عربستان منطبق با سیاست‌هایی است که امروز آمریکایی‌ها برای آنها تدوین و دیکته می‌کنند و اینکه ما در آینده منتظر باشیم این ساختار بتواند تحولاتی را در بعد سیاست منطقه‌ای، داخلی یا ایجاد فضای داغ سیاسی داشته باشد، امری قطعی نیست مگر اینکه اتفاقات دیگری در آینده حوزه سیاسی عربستان رخ دهد.

وی ادامه داد: عربستان با توجه به وضعیتی که در منطقه حاکم است و تحولاتی که در خاورمیانه٬ مانند بیداری اسلامی اتفاق افتاده ممکن است اگر این موج به سمت عربستان برود شاهد تحولات خوبی باشیم البته با توجه به پایگاهی که امروز داعش در عربستان دارد٬ وارد شدن بخشی از نیروهای سرخورده داعش هم نسبت به کشور عربستان احتمال بالایی است و این تحولی است که همین‌ها در ابتدای کار ایجاد می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به پایگاه سنتی داعش در عربستان و ضمن اینکه بعد از مرگ ملک عبدالله٬ فضا مقداری در عربستان برای حضور چنین نیروهایی و به ویژه اینکه پادشاه فعلی قدرت نفوذ در بین شاهزاده‌ها را ندارد٬ مساعد‌تر است. بنابراین بروز اختلافات میان اینها در آینده٬ کاملا متصور است.

جوکار در پایان اذعان داشت: اگر عربستان با مشکل جدی داعش مواجه نشود٬ قدر مسلم موجب بیداری اسلامی خواهد شد و اینکه مردم دیگر این ساختار سیاسی را نخواسته و بخواهند تحولاتی به وجود آورند٬ ممکن است در سیاست خارجی این کشور تغییراتی ایجاد شود و بر روابط آنها با ایران نیز تاثیرگذار باشد.

نظر شما