شناسهٔ خبر: 81699 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سناریوهای مجلس برای نفت و هدفمندی/ قطع یا کاهش یارانه ۷ دهک

هدفمندی یارانه ها 4 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از دو سناریوی مهم مجلس برای یارانه های نقدی و تصمیم نهایی کمیته بررسی قیمت و هزینه نفت خبر داد.

به گزارش نماینده، محمد علی عبدالله زاده در گفتگو با مهر اظهار داشت: دو سناریوی مهم برای پرداخت یارانه های نقدی در سال ۹۴ از سوی نمایندگان پیشنهاد داده شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سناریوی اول این است که حداقل به ۱۰ میلیون نفر و حداکثر به ۱۵ میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه یارانه نقدی پرداخت شود و منابع حاصل از اجرای این قانون به رونق تولید و توسعه خدمات بهداشت و درمان اختصاص یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سناریوی دوم که مخالفانی هم دارد پیشنهاد داده شده است که دولت فقط به ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت کند و به مابقی افراد یارانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی بپردازد.

وی گفت: هنوز مجلس در مورد این دو سناریو تصمیم نهایی اتخاذ نکرده است.

عبدالله زاده در مورد بررسی قیمت نفت در کمیته کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در سناریوی پیشنهادی این کمیته کف درآمد نفتی ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و سقف آن ۷۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی گفت: پیشنهاد کمیته این است که هر در آمدی که از محل فروش نفت به دست آمد به پروژه های عمرانی اختصاص یابد. بودجه جاری نیز از محل در آمد های مالیاتی و سایر در آمدهای دولت محقق شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: تقریبا همه نمایندگان مجلس با این پیشنهاد موافق هستند.

به گزارش مهر سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرد که در سال ۹۳ فقط به اقشار نیازمند یارانه نقدی بپردازد که دولت در تخلف از قانون این مصوبه مجلس را اجرا نکرد. در سال ۹۴ با توجه به کاهش شدید در آمد های نفتی دولت چاره ای جز کاهش یارانه نقدی ندارد.

نظر شما