شناسهٔ خبر: 81674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

وزیر خارجه پرتغال:

حقوق ایران برای غنی سازی را به رسمیت می شناسیم

وزیرخارجه پرتغال وزیر امور خارجه پرتغال با اعلام حمایت از مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵، گفت: ما حقوق ایران را برای غنی سازی به رسمیت می شناسیم.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، رویی ماشه ته در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تبیین روابط دیرینه ایران و پرتغال از  ۵۰۰ سال پیش افزود‌: این رابطه بر اساس احترام و تفاهم بود و آنچه اکنون ما را تشویق به تقویت روابط دو جانبه می کند روابط گذشته است و ما منافع و نگرش های مشترکی داریم.

وزیر خارجه پرتغال با اشاره به نقش دین در جوامع بشری افزود: اتفاقی که اکنون افتاده، این است که برخی در دین تحریفاتی ایجاد کرده و باعث خشونت در منطقه شده اند.

تقبیح استفاده ابزاری از دین برای خشونت

ماشه ته با  تقبیح استفاده ابزاری از دین برای خشونت تاکید کرد : باید بر نکته های مثبت دین تاکید شود و به وسیله آن باید به حقوق بشر احترام بگذاریم و مهم این است که صدای خود را در مقابل جهل، خشونت و تروریسم بالا ببریم.

وزیر امورخارجه پرتغال با تاکید بر لزوم ایفای نقش سیاستمداران برای ایجاد اتحاد جهانی به منظور ایجاد صلح افزود‌: ایران تاریخ بلندی در همزیستی با ادیان مختلف و احترام به ادیان الهی دارد.

ماشه ته افزود: اعضای اتحادیه اروپا و برخی کشورهای مدیترانه و خاورمیانه به این اتحاد پیوسته اند و پس از مدتها تلاش، هدف مهمی یافته ایم و آن هدف این است که جوانان را برای مشارکت در این گفتگوها تشویق کنیم.

پرتغال پل ارتباطی میان کشورهای اروپایی و خاورمیانه

وزیر امور خارجه پرتغال در بخش دیگری از سخنانش گفت: من به آقای ظریف گفتم پرتغال خیلی تمایل دارد نه فقط به ارتباطش با ایران ادامه دهد بلکه به پل ارتباطی میان کشورهای اروپایی و خاورمیانه تبدیل شود.

وی افزود : فقط زمانی با مشکلات می توان مقابله کرد که متحد شویم و ما به ایران آ‌مدیم تا این پل ارتباطی را بسازیم پلی که از ۵۰۰ سال قبل وجود داشت. تصویری که از ایران در بیرون ارائه شده مطابق با واقعیت ها نبوده است

ماشه ته گفت:‌ خیلی وقت ها تصویری که از ایران در بیرون ارائه شده مطابق با واقعیت ها نبوده است ولی کسانی که ایران را نشناخته اند تمایل دارند با کشورهای مختلف از جمله ایران گفتگو داشته باشند  ما می فهمیم که با گفتگوها می توان این تصاویر غلط را از میان برد و روابط سیاسی و اقتصادی داشت.

وزیر امور خارجه پرتغال عملکرد آقای روحانی را در این زمینه بسیار موفق دانست و اضافه کرد:‌ رئیس جمهور ایران در ارائه تصویر جدید از این کشور در عرصه بین الملل موفق عمل کرده  است و ایران می تواند نقش مهمی در منطقه داشته باشد.

وی گفت:‌ بسیار مهم است که ایران می تواند به تعهدش به ارزشهای مشترک مانند حقوق بشر ادامه دهد  بعنوان نمونه در اکتبر گذشته پرتغال نخستین بار به عنوان نماینده کمیته حقوق بشر در سازمان ملل برگزیده شد که برخی کشورها از جمله ایران برای رسیدن ما به این جایگاه تلاش کردند که از آنان بسیار ممنونیم.

وزیر امور خارجه پرتغال در پایان با اشاره به پیشینه ۵۰۰ ساله روابط ایران با کشورش ابراز امیدواری کرد این پیشینه زمینه ساز فصل جدیدی از روابط دو جانبه در همه زمینه ها به ویژه عرصه های سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی شود.

 

نظر شما