شناسهٔ خبر: 81562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

بشار اسد:

نیروی هوایی اسرائیل، القاعده است

بشار اسد/2 رئیس جمهور سوریه: چه کسی می‌گوید القاعده نیروی هوایی ندارد، در واقع نیروی هوایی اسرائیل همان نیروی هوایی القاعده است.

 به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با مجله آمریکایی فارن آفرز تصریح کرد که ارتش سوریه هرگاه قصد ورود به منطقه مشخصی را داشته در این کار موفق بوده است، اما ارتش عربی سوریه نمی‌تواند در هر کیلومتر از اراضی این کشور حضور داشته باشد، این غیرممکن است.

وی در این گفتگو که جزئیات آن امروز منتشر خواهد شد، تأکید کرد: ما پیشروی‌هایی را در طول ۲ سال گذشته داشته‌ایم، اما اگر از من در مورد روال خوب جنگ سؤال کنی، می‌گویم که تمام جنگ‌ها بد هستند، چرا که خسارت و ویرانی به بار می‌آورند. سوال مهم این است که عامل مهمی که ما در این جنگ به دست آوردیم چیست ... مهم‌ترین دستاورد ما این است که ملت سوریه تروریست‌ها را رد کردند و حمایت روزافزون خود از دولت و ارتش را نشان دادند.

اسد در پاسخ به سؤالی در مورد دستور العمل واقعی اسرائیل در سوریه در اوضاع کنونی گفت: اسرائیلی‌ها از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کنند... این کاملاً مشخص است. هر گاه ما در منطقه‌ای پیشروی می‌کنیم، اسرائیلی‌ها اقدام به یک حمله می‌کنند تا بر فعالیت‌های ارتش سوریه تأثیر بگذارند... د. این کاملاً آشکار است. به همین علت است که مردم سوریه با تمسخر می‌گویند چه کسی می‌گوید القاعده نیروی هوایی ندارد، در واقع نیروی هوایی اسرائیل همان نیروی هوایی القاعده است.

از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه «القنیطره» سوریه که به شهادت شماری از رزمندگان مقاومت منجر شد، این نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی بشار اسد و نخستین واکنش او به این حمله است.

 خبرگزاری رسمی سوریه مشروح گفت‌وگوی بشار اسد رئیس جمهور این کشور با مجله آمریکایی فارین آفرز را منتشر کرد، آنچه می‌خوانید متن کامل این گفت‌وگو است:

سوال اول: به‌عنوان مثال اول از جنگی می‌پرسم که ۴ سال از آغاز آن گذشته است، شما آمار آن را می‌دانید، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده و یک میلیون نفر زخمی شده و بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از ۳ میلیون نفر به خارج از کشور فرار کردند، نیروهای شما نیز خسارت‌های زیادی دیده است، این جریان می‌تواند تا بی‌نهایت به این شکل ادامه پیدا کند؟ دیدگاه شما در مورد پایان جنگ چیست؟

بشار اسد  هر جنگی در هر نقطه از دنیا چه باشد و هر جنگی که در گذشته صورت گرفته است، با یک راهکار سیاسی به پایان می‌رسد، چرا که جنگ به خودی خود یک راهکار نیست. باید بگوییم که جنگ یکی از ابزارهای سیاست است و بنابراین در نهایت باید به راهکار سیاسی برسد. ما این اعتقاد را داریم. این خطوط کلی است.

سوال دوم: شما اعتقاد ندارید که جنگ به‌ صورت نظامی به پایان خواهد رسید؟
بشار اسد: نه ... هر جنگی با راهکار سیاسی به پایان می‌رسد.

سوال سوم: انسان می‌ تواند بگوید که کشور شما تقریباً تجزیه شده و به ۳ دولت کوچک تبدیل شده است، بخشی از کشور در اختیار دولت است و بخشی از آن تحت تسلط داعش و جبهه النصره است و قسمت سوم نیز در اختیار گروه‌های معارض سنی و کُرد معتدل قرار دارد... شما چطور می‌توانید سوریه را با هم متحد کنید؟

بشار اسد: این سخن دقیق نیست... تا زمانی که در مورد مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند، سخن گفته نشود؛ نمی‌توان از ایجاد دولت‌های کوچک صحبت کرد. ملت سوریه همچنان به دنبال وحدت سوریه است و همچنان از دولت حمایت می‌کند ... گروه‌هایی که از آن‌ها سخن گفتی بر برخی مناطق تسلط دارند، اما دایماً در حال انتقال از منطقه‌ای به منطقه دیگر هستند ... آن‌ها ثبات ندارند ... هیچ خط مشخصی بین گروه‌های مختلف وجود ندارد و برخی اوقات آن‌ها با هم درگیر می‌شوند. موضوع اساسی در مورد ساکنانی است که همچنان صرف‌نظر از مواضع سیاسی از دولت حمایت می‌کنند. آن‌ها به عنوان تنها نماینده سوریه از دولت حمایت می‌کنند. معنی سخن من از حمایت از دولت این است. تا زمانی که ملت سوریه به وحدت این کشور اعتقاد دارد، هر دولت و هر مسئولی می‌تواند سوریه را متحد کند. عکس این نکته هم صادق است. اگر ملت سوریه به دو یا سه یا تعداد گروه‌های بیشتر تقسیم می‌شوند، هیچ کس نمی‌تواند کشور را متحد کند. این دیدگاه ما به مسائل است.

 

نظر شما