شناسهٔ خبر: 81539 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

موسوی در نشست خبری:

هیأت نظارت بر مطبوعات دوگانه برخورد می کند/ ماجرای پرداخت حق‌السکوت برای عدم انتقاد از رحیمی

سید نظام موسوی دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با انتقاد از برخورد دوگانه هیأت نظارت بر مطبوعات، گفت: هم‌اکنون شاهد برخورد دوگانه هیأت نظارت بر مطبوعات در خصوص تخلفات رسانه‌ای هستیم.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیدنظام‌الدین موسوی دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان صبح امروز در نشست مطبوعاتی که در دفتر این انجمن برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن یوم‌الله ۲۲ بهمن گفت: انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست که هیچ حرکتی فارغ از تصمیمات دو بلوک قدرت یعنی سوسیالیستی و کاپیتالیستی (شرق و غرب) گرفته نمی‌شد، اما نظام اسلامی حرکتی مستقل و به دنبال کسب توفیق بود و با شعار نه شرقی نه غربی علاوه بر این که بلوک قدرت آن زمان را نفی کرد، بنیان جدیدی به انقلاب‌های اجتماعی اضافه کرد.
 
دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه معنویت، انقلاب اسلامی را با انقلاب‌های کلاسیک دنیا متفاوت کرد، ‌ اظهار داشت: این به نوعی بود که برخی بزرگان و تحلیل‌گران همچون میشل فوکو، از انقلاب ما به عنوان اولین انقلاب پست‌مدرن نام برده است.
 
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی طرح نوینی در اداره جامعه بود که با حرکت‌های پرشکوه انجام گرفت و توانست الگوی جدیدی برای جوامع قرار گیرد.
 
موسوی با بیان این که انقلاب ما با کارشکنی‌ها از جانب قدرتمندان و مستکبران بلوک‌ شرق و غرب مواجه شد، تأکید کرد: تحریم‌های اقتصادی، جنگ تحمیلی و توطئه‌ها علیه این مرز و بوم از جمله کارهای دشمنان علیه انقلاب اسلامی بود؛ ولی امروز بعد از ۳۶ سال به رغم داشتن تمام دشمنی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها انقلاب اسلامی توفنده به جلو رفته است.
 
وی افزود: ملت و مردم هزینه‌های زیادی را بابت برقراری این انقلاب دادند. اما امروز پس از همه کش و قوس‌ها به نحوی شده است که بلوک غرب که مدعی سردمداری می‌باشد، تنها رقیب به لحاظ گفتمانی در مسیر خودش را انقلاب اسلامی می‌داند و تمام ابزارها را برای ایزوله کردن این انقلاب به کار بسته است.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تصریح کرد: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی به خوبی اجرا کرده و مطالبات و خواسته‌های اعضا را انجام می‌دهند.
 
موسوی با بیان اینکه انجمن در قالب بیانیه‌ها، مصاحبه‌ها در مورد برخی اخبار ورود می‌کند، اظهار داشت: اهانت به پیامبر مکرم اسلام در یکی از نشریات فرانسه منتشر شد و در کنار آن حادثه تروریستی نیز رخ داد و انجمن روزنامه نگاران مسلمان در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد چرا که در داخل کشور از این پدیده برداشت‌های سطحی و متفاوتی ارائه شده بود که نیاز به روشنگری داشت.  
 
وی با بیان این که به نظر می‌رسد یک عده‌ای از جنس روزنامه‌نگاران توسط جماعتی ترور شدند و محاکمه‌ای رخ نداد قطعا این امر کمی مشکوک به نظر می‌رسد افزود: ما همه حرکت‌های تروریستی که در برابر افراد مظلوم انجام می‌شود را محکوم می‌کنیم حال آیا کشته شدن افرادی توسط گروهی که ماهیت تروریستی دارند در کنار اقدامات آن نشریه درست بوده یا خیر باید این گونه جواب داد که اهانت به مقدسات پیامبری که یک میلیارد و ۷۰۰ مسلمان به آن اعتقاد دارند با آزادی بیان منافات دارد.
 
موسوی ادامه داد: برای همه ما سوال است که چرا غربی‌ها اصرار دارند کاریکاتور پیامبر مکرم اسلام را بارها و بارها بکشند، اما انسان تحلیلگر احساس می‌کند پشت صحنه این امر اتفاقاتی نهفته است، اسلام ستیزی در قالب کاریکاتور و ترور برخی افراد، آیا نشان از اسلام هراسی ندارد؟
 
دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه سوال درباره هلوکاست در غرب نوعی جرم حقوقی محسوب می‌شود و افراد را بازداشت می‌کنند، اظهار داشت: چرا نباید راجع به پیامبر و اهانت به ایشان پیگیری وجود نداشته باشد و برای این امر راه حقوقی را تعیین نکنند.
 
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و غربی گفت: پیام ایشان هم ناظر بر همین مسئله است و احساس کردند حرکت و روندی که در غرب در حال آغاز است جوانان را مورد مخاطب قرار داده است و غرب درصدد است چهره زشتی از اسلام را نمایان کند.
 
موسوی افزود: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در این نامه جوانان را مخاطب نامه خود قرار داده است چرا که دولت و سیاسیون برای براندازی دین مقدس اسلام از هیچ تلاشی کوتاه نمی‌آیند.
 
دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان این که بعد از واقعه ۱۱ ستامبر آغاز گرایش به اسلام در اروپا و آمریکا بیشتر شد اظهار داشت: گرایش به اسلام در غرب امروز حرکت رو به رشدی را طی می‌کند چرا که مردم امروز به دنبال ماهیت اصلی اسلام خواهند رفت.  
 
وی با اشاره به گروه تروریستی داعش و حرکت‌های آنان در منطقه گفت: داعش یک گروه خودجوش مردمی نبوده چرا که دارای عقبه نظامی، آموزشی، مالی بالایی می‌باشد و دشمنان اسلام برای خلق گروه‌هایی مانند داعش‌القاعده و... تلاش زیادی را انجام می‌دهند و امروز داعش برای همه تبدیل به یک عده سرطانی شده و متاسفانه ائتلافی هم برای مقابله با آن تشکیل شده است.
 
موسوی با بیان این که برخی به سمت حمایت از حرکت‌های اهانت آمیز نشریه فرانسه در موج داخلی کشور ما می‌روند عنوان کرد: حمایت نشریه‌های این چنینی و هتاک به اعتقادات مردمی موجب نفرت عمومی و ناراحتی ملی می‌شود و از همکاران رسانه‌ای می‌خواهیم نسبت به آن‌چه در غرب می‌گذرد با تومانینه نگاه کنند.

دبیر کل انجمن روزنامه ‌نگاران مسلمان در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخورد دوگانه هیأت نظارت بر مطبوعات، ابراز داشت: هم‌اکنون شاهد برخورد دوگانه هیأت نظارت بر مطبوعات در خصوص تخلفات رسانه‌ای هستیم.

وی تصریح کرد: نگاه‌های مختلفی در خصوص تیتر روزنامه وطن امروز وجود داشت، اما درست زمانی‌که مسئولان دولتی از جمله رئیس جمهور نسبت به توطئه عربستان هشدار می‌دادند، نباید پرونده وطن امروز به دادگاه ارسال می‌شد.

به گفته وی، در این میان سایت منتسب به معاونت مطبوعاتی ارشاد به سپاه تهمت‌های غیر قابل اثبات می‌زند و فقط تذکر می‌گیرد.

موسوی در پاسخ به سوال اشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه وظیفه رسانه‌های بین‌المللی در قبال پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا چگونه چیست، گفت: پشت صحنه کاریکاتور و عملیات تروریستی در فرانسه یکی است، نامه مقام معظم رهبری و پیام ایشان به جوانان آمریکای شمالی مانند پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی به گورباچف بود چرا که این امر نیز یک دعوت است.

موسوی با بیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی ناظر به همین مسئله است، ابراز داشت: احساس ایشان این بود که روند حرکتی در دنیای غرب ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پشت صحنه حرکت‌های اسلام‌هراسانه، حکومت و نظام‌های سیاسی غرب هستند، گفت: بر اساس آمارهای غربی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر که موج اسلام‌هراسی نوین بود، گرایش به اسلام در آمریکا و اروپا بیشتر شد.

دبیر کل انجمن روزنامه ‌نگاران مسلمان با بیان اینکه هم اکنون گرایش به اسلام در غرب با حرکت رو به رشدی همراه است، ادامه داد: این امر با شیب بالاتری بعد از ۱۱ سپتامبر همراه شد. بسیاری از حرکات انقلابی در رسانه‌ها سانسور و بایکوت می‌شود و شهرت و دربرگیری به عنوان ارزش خبری در برخی از رسانه‌ها لحاظ نمی‌شود.

موسوی درباره پیام مقام معظم رهبری به جوانان آمریکای شمالی بیان داشت: نمی‌توان انتظار داشت که بخش بزرگی از رسانه‌های غربی بازتاب‌ دهنده پیام مقام معظم رهبری به جهانیان باشند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان به حمله داعش به یک شهرک علوی‌نشین سوریه اشاره کرد که طی آن ۱۰۰ کودک سر بریده شدند اما بی‌بی‌سی این تصویر را به عنوان جنایات حکومت سوریه عنوان کرد.

دبیر کل انجمن روزنامه ‌نگاران مسلمان اظهار داشت: رسانه‌های غربی اگر آزادیخواه بودند باید بیانات مقام معظم رهبری را که واجد ارزش‌های خبری شهرت، فراوانی و استثناء است انعکاس می‌دادند اما در این زمینه رسانه‌های غربی این پیام را یا بایکوت کردند یا با حاشیه‌هایی منتشر کردند.

وی با بیان اینکه بار اصلی انعکاس این پیام بر دوش شبکه‌های اجتماعی مردمی است، تاکید کرد: پیام مقام معظم رهبری به جوانان آمریکای شمالی مانند پیام رهبر کبیر انقلاب به گورباچف بود چرا که این امر یک دعوت به حساب می‌آید.

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اعلام اینکه این انجمن برنامه‌هایی را در سطح بین‌الملل و برای رسانه‌های خارج از کشور پیش‌بینی کرده است، گفت: یک گلایه عمومی از تمام دولت‌ها دارم و آن گلایه این است که دولت‌ها از بستر رسانه‌ای برای انتقال پیام استفاده نمی‌کنند و عملکرد رسانه‌ها بیشتر درگیر مسائل داخلی است و مباحث منطقه‌ای را در برنمی‌گیرد.

موسوی با اشاره به عملکرد روزنامه مردم امروز در خصوص اختصاص تیتر یک خود در حمایت از شارلی گفت: گفته می‌شود بسیاری از خبرگزار‌ها صحبت‌های جرج کلونی را منتشر کرده‌اند اما باید گفت که اختصاص تیتر یک روزنامه با عنوان «من هم شارلی هستم» در چنین شرایطی بسیار متفاوت است و باید مختصر عقلی برای روزنامه‌نگاران قائل شد.

وی برخورد با روزنامه مردم امروز را درخواست عمومی مردم عنوان کرد و بیان داشت: در برخی موارد شاهد برخوردهای دوگانه معاونت مطبوعاتی ارشاد با رسانه‌ها هستیم که از این قبیل می‌توان به ارجاع روزنامه وطن امروز به دادگاه و تذکر پنهانی به روزنامه مردم امروز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم برخورد با دانه درشت‌ها یک خواسته ملی است و کسانی که در هر سطحی فساد انجام می‌دهند باید قوه قضاییه با آنها برخورد کند. در مورد آقای رحیمی نیز این کار صورت گرفت اما برخی می‌گویند چرا الآن این اتفاق افتاده است. من عرض می‌کنم که بازجویی و پرونده وی از زمان مسئولیتش شروع شده بود اما به طور طبیعی قضاوت اینگونه پرونده‌ها طول می‌کشد و رسیدگی به این پرونده‌ها از افتخارات نظام است.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان ادامه داد: متأسفانه در این مورد بداخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد و یک جریان سیاسی خاص می‌خواهد وی را به جریان اصولگرا بچسباند در صورتی که یکی از دلایل عمده‌ای که جریان اصولگرا با آقای احمدی نژاد موضع پیدا کرد همین آقای رحیمی و انتصاب وی در دولت بود. اگر به گذشته برگردیم ماجرای بررسی مدارک آقای کردان و یا ماجرای "خانه فاطمی" با همت جریان انقلابی و اصولگرا شکل گرفت.

وی گفت: ظاهرا برخی‌ها فراموش کردند که از معاون مطبوعاتی دولت قبل حق السکوت می‌گرفتند تا در مورد رحیمی صحبت نکنند و معاون مطبوعاتی وقت که مسئول دفتر آقای رحیمی بود آنها را حمایت می‌کرد. آقای رحیمی از خود بنده نیز چند شکایت دارد و مدیرعامل سابق خبرگزاری مهم نیز به دلیل شکایت وی بازداشت شد. لذا جریان انقلابی پای کار فساد آقای رحیمی ایستاد این خلاف اخلاق است که افرادی که آن زمان سکوت کردند بخواهند وی را به جریان اصولگرا بچسبانند.

موسوی در پایان با اشاره به اینکه همکاران رسانه‌ای باید این ماجراها را درست تبیین کنند خاطرنشان کرد: محاکمه  کرباسچی نیز از خاطر ما نرفته او هم مفاسد داشت چرا از او دفاع می‌کردید. چرا از مهدی هاشمی حمایت می‌کنید. جریان اصولگرا هیچ داعیه‌ای از رحیمی در چارچوب جریانات اصولگرایی ندارد.

نظر شما