شناسهٔ خبر: 81096 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افزایش قربانیان تراژدی تلخ سقوط آسانسورها

مدتی است که وقوع سوانح آسانسوری در تبریز به یک تراژدی تلخ تبدیل شده بطوریکه در هشت ماه گذشته آسانسورها متهمان ردیف اول جان باختن هفت نفر از شهروندان تبریزی بوده اند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، این روزها در تبریز، آسانسورهایی که وظیفه تعیین شده برای آنها تامین رفاه حال و تسهیل آمد و شد افراد در ساختمان های چندین مرتبه است، به قاتلانی بالقوه تبدیل شده اند و با کمی اغماض سقوط آسانسور در هشت ماه گذشته بطور متوسط ماهانه یک نفر را به کام مرگ کشانده، سوانحی که حتی توصیف آنها نیز کار چندان راحتی نیست و همین امر موجب نگرانی شهروندان و مسوولان شهر تبریز در خصوص امنیت و رعایت نکات ایمنی در نصب و راه اندازی آسانسورها شده است.

آخرین حادثه این کابین مرگ به روز پنج شنبه هفته قبل یعنی ۲۵ دی و به زمانی برمی گردد که حسین حیدری، نائب رئیس انجمن دفاتر پیشخوان آذربایجان شرقی و موسس بنیاد مفاخر آذربایجان پس از خروج از جلسه ای در شرکت پست تبریز دچار سانحه و مرگ با آسانسور شد و بر حسب قضا، همان روز یک تعمیرکار آسانسور در شهرک باغمیشه نیز قربانی شبح مرگ این روزهای تبریز شد.

متاسفانه با بررسی حوادث چند ماه گذشته تبریز در می یابیم که این گونه سوانح ناگوار مربوط به یک هفته گذشته نیست و فوت شدن یک زن در ساختمان پزشکی در خیابان ۱۷ شهریور در ماه گذشته و  چهار حادثه منجر به مرگ در خرداد امسال را نیز باید به پرونده حوادث آسانسوری تبریز افزود.

۱۴ درصد عملیاتهای آتش نشانی تبریز مربوط به آسانسور بوده است

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به افزایش نرخ حوادثی که آسانسور یک پای آن بوده، اظهار داشت: از اول امسال تماس های مردمی که با آتش نشانی تبریز در خصوص مشکلات آسانسور گرفته شده، افزایش معنی داری یافته است.

آسانسور

خلیل ستاری به آمار این تماس ها نیز اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تماس هایی که منجر به عملیات آتش نشانان در خصوص آسانسور شده است، ۱۴ درصد کل تماس های آتش نشانی تبریز را در برمی گیرد.

تاکنون هیچگونه مسئولیتی در خصوص نظارت آسانسورها به نظام مهندسی محول نشده است

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی نیز در خصوص وظیفه نظارت و کنترل آسانسورها به خبرنگار مهر گفت: استفاده از آسانسورهای بی کیفیت و تقلبی در بازار باعث افزایش چنین حادثه هایی می شود و انحصاری و محدود بودن شرکت کنترل و بازرسی نیز روند بازرسی ها از آسانسورها را با کندی مواجه کرده است.

ایرج شهین باهر در ادامه با اشاره به لزوم رعایت نکات ایمنی در خصوص این امکانات رفاهی اظهار داشت: تعمیر و به روزرسانی آسانسور و تعویض قطعات مستعمل آن به صورت دوره ای در آپارتمان های بزرگ و اماکن عمومی مهم و ضروری است که باید مورد توجه جدی شهرندان و نیز دستگاه های نظارتی دخیل در این حوزه قرار گیرد.

رئیس نظام مهندسی آذربایجان شرقی در مورد وظایف مجموعه متبوع خود در این خصوص نیز گقت: تاکنون هیچگونه مسئولیتی در خصوص بازرسی و نظارت آسانسورها به این سازمان محول نشده است ولی ما می توانیم این امر را تسهیل بخشیم.

کار بازرسی از آسانسورها توسط ۹ شرکت در تبریزشروع شده است

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل با توجه به افزایش آمار سوانح آسانسوری ابراز داشت: کار بازرسی از آسانسورها توسط ۹ شرکت در شهر تبریز شروع شده است و این شرکت ها در حال ارزیابی اماکن عمومی، مسکونی و خدماتی دارای این امکانات هستند.

ساسان فرشی حق ور افزود: این طرح برای نخستین بار در سطح شهر تبریز آغاز شده است و تا بهمن سالجاری اقدامات بازرسی ادارات و اماکن عمومی به پایان می رسد و در صورت موفقیت این طرح در  سطح کل استان اجرا خواهد شد.

آسانسور

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: قانون استانداردهای لازم برای آسانسور از سال ۸۲ تصویب شده ولی از سال ۸۸ توجه بیشتری به این مقوله شده و یکی از ملاک های اعطای پایان کار ساختمان ها گواهی استاندارد آسانسور است که البته تاریخ اعتبار این گواهی ها یک ساله است.

آسانسورها به معضلی جدی برای شهر تبدیل شده اند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به حوادث اخیر آسانسور ها در تبریز به خبرنگار مهر گفت : آسانسورها به یک معضل جدی تبدیل شده اند و شورای شهر تمام شهرداری های مناطق ملزم کرده تا استاندارد آسانسورها را مورد توجه جدی قرار دهند.

سعید حاجی زاده با بیان اینکه سرویس و نگهداری آسانسورها یک معضل قانونی دارد، افزود: با توجه به اتفاقاتی که در اماکن عمومی تبریز رخ داده می توان گفت که آسانسورها به خفاش شهر تبدیل شده اند و تماس با آتش نشانی در خصوص حبس شدن در آسانسور و حوادث مشابه آمار زیادی را به خود اختصاص داده که این امر زیبنده شهر تبریز نیست.

وی یادآور شد: با توجه به این حوادث، تعیین و تعریف یک دوره زمانی برای تعمیر و تعویض قطعات آسانسور در اماکن عمومی و مجتمع های بزرگ مسکونی، تفریحی و تجاری ضروری به نظر می رسد و باید هیئت امنای ساختمان ها و مجتمع ها به این مهم حساس باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز همچنین تصریح کرد : این تعداد حادثه غیر قابل قبول است و باید بازرسی از آسانسورها مقطعی و دوره ای نباشد.

۱۶۷ فقره آسانسور فاقد استاندارد در تبریز وجود دارد

دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حوادث آسانسورها در تبریز گفت : این حوادث دردناک است و حفظ جان مردم از مهم ترین اولویت های دادستانی است.

موسی خلیل اللهی افزود: تاکنون ۶۳۷ مورد بازرسی از ساختمان ها و اماکن عمومی صورت گرفته که از این تعداد ۱۶۷ فقره آسانسور فاقد استاندارد و آماری بسیار بالا برای شهر تبریز هستند.

آسانسور

وی به برخی مانع تراشی ها در خصوص انجام بازرسی از آسانسورها نیز اشاره و تاکید کرد: در بیش از ۵۰ مورد مانع بازرسی بازرسان از این امکانات شده اند که باید این نکته را متذکر شد که طبق ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی در صورت تمرد از دستورات ماموران دولتی در حین انجام وظیفه، برای متمردین مجازات حبس منظور خواهد شد.

به هر ترتیب توقف قطار سرکش و شبح مرگ آسانسورهای تبریز امری است که مورد انتظار و طلب قانونی و بحق مردم این شهر از دست اندرکاران و مسوولان مرتبط با این موضوع است تا هر چه زودتر پرونده هولناک این سوانح دلخراش مختومه شد.

نظر شما