شناسهٔ خبر: 80937 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مقیمی در برنامه متن، حاشیه:

اصلاح‌طلبم اما در انتصابات اصولگرا خواهم بود

مقیمی/2 معاون سیاسی وزیر کشور درباره اینکه جزء چه جناحی است، گفت: سعی ما بر این بوده است تا تفکر سیاسی‌مان را در کار دخالت ندهیم، بنده در هشت سال دولت قبل هیچ مسئولیت اجرایی نداشته‌ام و اصلاح‌طلبم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، برنامه متن، حاشیه شب گذشته از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت و میزبان محمدحسین مقیمی معاون جدید سیاسی وزارت کشور حضور بود.

مقیمی با بیان اینکه از وزیر کشور به جهت اعتمادشان تشکر می‌کنم، افزود: همچنین از اقای امیری که همزمان دو مسئولیت معاونت پارلمانی و معاونت سیاسی را عهده‌دار شدند، البته بیشتر به معاونت سیاسی توجه داشتند تا به مشکل نخورد.

وی افزود: طول کشیدن این انتخاب به دلیل حساسیت آن بود چرا که با همه فعالیت‌های کشور از جمله انتخاب فرمانداران و بخشداران و استانداران و امثالهم سرو کار دارد.

معاون سیاسی وزارت کشور، درباره برخی فشارهای سیاسی وراد شده از سوی جریان‌های سیاسی کشور برای انتصاب برخی افراد دیگر در این پس حساس، گفت: هر دولتی اهدافی دارد و وزارت کشور مجری سیاست‌های داخلی دولت است و تلاش دارد از مجموعه ای از مدیران استفاده کند تا بتوانند سیاست های کلی دولت در حوزه داخلی را سامان بدهند.

وی ادامه داد: من روی سهم خواهی نمی‌خواهم زیاد توقف کنم اما اینکه گروه‌های سیاسی و کسانی که خودشان را سهیم در اداره کشور می‌دانند دوست دارند در مسائل سیاسی حضور بیشتری داشته باشند و این طبیعی نیز هست.

استاندار سابق مرکزی، خاطرنشان کرد: وزارت کشور با توجه به سیاست‌های کلی دولت وزرا و معاونینش را انتخاب می‌کند و وزارت کشور با توجه به سیاست اعتدالی دولت سعی در استفاده از افرادی دارد که بتوانند این سیاست را عملی بکنند و این بدان معنا نیست که از همه گروه‌ها به شکل یک شرکت سهامی استفاده بشود.

وی تصریح‌کرد: در واقع وقتی اعتدال می‌گوییم یعنی سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی را بتوان با روش‌های اعتدال‌گرایانه پی بگیریم و سیاست‌های اصلی نظام را پیاده کنیم.

مقیمی در ادامه درباره شایعاتی که در برخی رسانه ها از اختلاف نظر بین بدنه وزارت و دولت در انتخاب معاون سیاسی بود، بیان داشت: کار رسانه گمانه‌زنی است و صداوسیما هم همینطور است و گاهی سوالاتی می‌شود اما واقعیت غیر از آن است و طرح این سوالات هم ایراد ندارد و در جامعه پویا ایرادی ندارد که مطبوعات و صداو سیما هم این گمانه زنی‌ها را داشته باشند، اما سیاست‌های دولت اعتدال بوده و هست و دنبال این است تا کشور در راستای سیاست های نظام با روشهای اعتدالگرایانه پیش برود.

معاون سیاسی وزارت کشور، در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافات واقعا وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: اختلاف به آن معنای مد نظر شما، ‌ وجود ندارد ولی همه به یک شکل به مسائل واکنش نشان نمی‌دهند؛ برخی تند و برخی کند هستند. اما مجموعه دولت همراه و هم جهت با سیاست‌های کلی دولت‌اند و وزرا هم طبق این سیاست حرکت می‌کنند.

وی افزود: همه وزرا نظرات‌شان با هم متفاوت است. اما سیاست کلی دولت این است که سیاست‌های وعده داده شده رئیس جمهور در انتخابات عملی بشود و اختلاف نظرها مانع اجرای سیاست‌های کلی دولت نیست.

مقیمی درباره نحوه انتخابش به سمت معاون سیاسی، گفت: اقای وزیر بنده را خواست و من هم قبول کردم. قطعا ایشان هم با رئیس جمهور صحبت کرده است اما خودم شنبه (۲۷ دی) با اقای وزیر قبل از ساعت ۱۲ ظهر صحبت کردم.

وی با اشاره به علت طولانی شدن این انتصاب، گفت: نمایندگان عالی دولت در استان‌ها، استانداران هستند و به همین طریق در شهرستان‌ها فرمانداران و در بخش‌ها، بخشداران. این سه مسئول را وزارت کشور باید انتخاب کند که این انتخاب هم کلا در حوزه سیاسی است و اهمیت این معاونت در اینجا مشخص می شود. بحث احزاب، فعالیت های سیاسی، انتخابات و حضور مردم در صحنه های مختلف همه از وظایف این معاونت است.

استاندار اسبق استان های کرمانشاه و خوزستان، در تشریح مسئولیت‌های مختلف خود نیز گفت: بنده ۱۴ سال مدیرعامل شرکت فولاد کشور بودم، مدیر فولاد اسفراین و نبرد اهواز که بیشتر جنبه اقتصادی داشت. در دوره مدیریتم بر شرکت فولاد در دوران جنگ فقط یک مدیریت اجرایی نبود خیلی از بحث هایی که الان در حوزه سیاسی انجام می شود مثل امور کارگری و دانشجویی و تشکل ها و احزاب را در دوره استانداری در یک الگوی کوچکتر پشت سر گذاشتیم و خوزستان و شرایط خاصش بعد از جنگ، و در دوران بازسازی و در دوره آتش بس با عراق، ‌ که باید امورات این شهرها را اداره می کردیم.

مقیمی افزود: در استانداری خوزستان و کرمانشاه و مرکزی هم، فعالیت‌های من، سیاسی بود و تاکنون حدود هشت دوره انتخابات از مجلس و شوراها گرفته تا ریاست جمهوری و خبرگان را برگزار کرده‌ام. در دوره سازمان شهرداری و دهیاری‌ها هم اولین دوره انتخابات شوراها را داشتیم که کاری اجرایی ـ سیاسی بود.

وی افزود: البته ۴ ماه هم سرپرست شهرداری تهران بودم که به دلیل استعفای همزمان شورای شهر و شهردار این اتفاق رخ داد. شرایط خاصی بود که درست در زمانی که معاون عمرانی وزارت کشور بود، هم به جای شورا حضور داشتم و هم به جای شهردار و یک شرایط خاصی ایجاد شد.

وی درباره اینکه جزء چه جناحی است، گفت: من در دولت‌هایی که کار کردم، کلا روش‌هایی مشابه داشتند و سعی ما بر این بوده است تا تفکر سیاسی‌مان را در کار دخالت ندهیم. بنده در هشت سال دولت قبل هیچ مسئولیت اجرایی نداشته‌ام و اصلاح‌طلبم.

مقیمی با تاکید بر شعار تدبیر و امید، بیان داشت: ما اول باید امید را در مردم افزایش دهیم چرا که شعار تدبیر و امید داده ایم و باید حضور مردم را در صحنه های مختلف سیاسی پررنگ تر کنیم تا حضور حداکثری داشته باشند و احساس کنند این انتخابات هایی که برگزار می شود تاثیر جدی در سرنوشت کشور دارد. نشاط سیاسی ایجاد کنیم.

وی افزود: باید راه را برای فعالیت قانونی احزاب هموار کنیم. هر دولتی که سرکار بیاید این مطالب را مطرح می کند مثلاً در یک دولتی یارانه داده می شود و دولت بعدی آن را کم می کند و یک دولت حضور احزاب را جدی می گیرد و آن را بسط می دهد اما برخی هم جلوی احزاب را می گیرند و ...

معاون سیاسی وزارت کشور، با اشاره به اهداف و اختیارات خود در معاونت سیاسی خاطرنشان کرد: توسعه احزاب و فعال شدن احزاب هدفی است که آقای وزیر در حکمشان برای اینجانب نیز اشاره داشته اند. هر وزیری درمقابل مجلس پاسخگوست و سیاست‌های همه بخش‌های وزارتخانه باید در راستای سیاست‌های وزیر، باشد؛ چرا که شخص پاسخگو وزیر است و باید در چهارچوب‌هایی که وزیر مشخص می‌کند اقدامی صورت گیرد.

مقیمی افزود: البته به این معنا نیست که همه تصمیم ها با وزیر است بلکه ما هم پیشنهاد می دهیم ولی قطعا در حوزه انتخاب با وزیر هماهنگی می‌کنیم. لذا هر کسی از هر جناحی چه چپ و چه راست انتخاب شود، باید طوری فعالیت کند که همه مردم به این قضاوت برسند که این فرد متعلق به مردم است.

استاندار سابق استان مرکزی، درباره ملاک انتخاب فرماندار برای شهرها گفت: اول از همه باید یک فرماندار به نظام اسلامی اعتقاد داشته باشد و سیاست‌های دولت را قبول کند و اگر کسی بگوید که تفکرم با تفکر و سیاست دولت متفاوت است و سیاست‌های دولت را قبول ندارم و عمل هم نمی کنم طبعا انتخاب نخواهد شد اما اگر صادقانه بگوید سیاست‌های دولت را قبول ندارد ولی به آنها عمل خواهد کرد قطعا از او استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتصابات توصیه پذیر هست یا خیر، گفت: من سعی‌ام بر رعایت چهارچوب‌هاست و از این نظر می توانم بگویم که اصولگرا هستم و چهارچو‌های اصولی را لحاظ می‌کنم. بنابراین اگر توصیه‌ها در چهارچوب اصول باشد احتمال پذیرفتن آن هست و اگر در چهارچوب منافع دیگری باشد قبول نمی کنم.

مقیمی اداممه داد: وزارت کشور محدود به یک حوزه سیاسی نیست. استانداران در حوزه های مختلف محول شده از سوی وزارت کشور مثل حوزه های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، برنامه ریزی، عمرانی و امثالهم فعالیت می کنند. اما ما به عنون حوزه سیاسی نظارت بیشتری اعمال می‌کنیم تا آنچه در قانون به عنوان وظیف این حوزه پیش‌بینی شده است به طور کامل رعایت شود چون حقوق مردم است و نمی توانیم اهمال کنیم، بخشداران و فرمانداران چون مستقیما با مردم در تماس اند حتما نظارت بر عملکردشان خصوصا در حوزه سیاسی انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزارت کشور در پاسخ این سوال مجری مبنی بر اینکه «برخی گروه های سیاسی از انتصابات وزارت کشور در شهرستان‌ها ناراحتند و با فشار رسانه ای در پی ایجاد تغییر در آن شهرستان ها هستند. آیا شما آن تغییرات را انجام می دهید؟» گفت: تغییرات را بر مبنای عملکرد افراد اعمال می‌کنیم. افرادی که عوض شده اند اگر در چهارچوب سیاست‌های دولت کار کنند تقویت می‌شوند و اگر کسی اینطور عمل نکند حتما جایگزین می شوند و اگر کسی نتواند خود را هماهنگ کند در جاهای دیگر از آنها استفاده می شود.

وی درباره تغییر و تحولاتی که در دوره مسئولیتش در استان مرکزی، صورت گرفت، گفت: این استان ۱۲ فرماندار دارد که ما همه را تغییر دادیم و هیچ فرمانداری از دولت قبل در این استان وجود ندارد؛ چرا که برخی از این فرمانداران کارمند دولت نبودند. از شهرداری بودند، از کمیته امداد بودند و دیوان محاسبات به این مساله ایراد گرفته بود. برخی هم باید جابجا می شدند، چون نمی‌توانستند خود را با سیاست‌های دولت منطبق کنند.

مقیمی افزود: در وزارت کشور هم سعی ما بر این است تا همه را از نیروی انسانی داخل وزارت کشور انتخاب کنیم. اگر همیشه تعدادی از این مسئولین را از دستگاه های دیگر بیاوریم بدین معنا خواهد بود که افرادی را انتخاب می کنیم که با امور سیاسی و امور وزارت کشور آشنایی ندارند.

معاون سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به جایگاه فرمانداری ها اگر انتخاب ما از داخل این وزارت خانه باشد تضاد با استفاده از سرمایه های کشور ندارد؟ گفت: وقتی می گوییم وزارت کشور منظور ساختمان وزارت کشور در تهران نیست. اگر ما از ابتدای ورود افراد به وزارت کشور اجازه بدهیم که این افراد به مرور رشد بکنند و زمینه رشد کارمندان معمولی فراهم شود تا تجربه کافی بیابد تا مدارج اداری را طی کند تا تجارب لازم را کسب کند و با کار اجرایی وزارت کشور که حساس است آشنا شود.

وی ادامه داد:‌ در این صورت وقتی فرد به رده فرمانداری یا استانداری برسد همه مدارج را طی کرده است. ما در وزارت کشور به مدیران و مسئولان آموزشی مرتبط با فعالیت های این وزارتخانه می دهیم و کسی که در وزارتخانه دیگری فعالیت کرده شاید در مدیریت عمومی تخصص داشته باشد اما کار تخصصی وزارت کشور در امور اجتماعی، سیاسی و امنیتی کسانی بهتر انجام می دهند که مراحل مختلف را طی کرده باشند.

مقیمی در ادامه افزود: بنده سالی که انقلاب پیروز شد از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و تحصیلم ده سال طول کشید چرا که قبل از انقلاب به دلیل فعالیت سیاسی خارج از دانشگاه بودم و وقتی آمدم به ما گفته شد بنا به ضرورت مسئولیت هایی را بپذیرم و اولین کارم این بود که در آموزش و پرورش اراک امتحان دادم و هنر آموز هنرستان شدم. چون در شهرستان که خمین گفته بودند اگر دو نفر مهندس به استخدام آموزش و پرورش درآیند می گذاریم در هنرستان بخوانند و من هم رفتم و هنرآموز هنرستان شدم. همان موقع به من گفتند شما باید شهردار خمین هم بشوید چون ضرورت، این تکلیف را تعیین می کرد ولی امروز دیگر آن ضرورت ها را نداریم و آن شرایط پشت سر گذاشته شده است و فرصت داریم تا مدیر تربیت کنیم. در وزارت کشور هم با گرفتن نیرو از بدنه آن باعث می شود تا این تجارب در وزارت کشور بماند. حتی ایراد ندارد کسی از کمیته امداد بیاید اما بعدش دیگر در این وزارت خانه بماند و تجاربش را خرج همین وزارتخانه کند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان به منظور بی طرف بودن برگزار کنندگان انتخابات، گفت: در این زمینه قطعا برنامه داریم و جزو وظیفه اصلی ماست. البته نظارت بر انتخابات با شورای محترم نگهبان است و ما در واقع باید در تعیین هیات های اجرایی و افراد حاضر بر صندوق ها دقت کنیم تا انتخابات خوب برگزار شود تا داوطلبان.

معاون سیاسی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که اخیرا شاهد شرکت یکی از مسئولان وزارت کشور در یک همایش انتخاباتی و جناحی و سخنرانی وی بودیم. آیا این منافی با بی طرفی وزارت کشور نیست؟ گفت: تشکل های سیاسی مجامعی را برگزار می کنند و از مسئولان هم دعوت می‌کنند و حضور مسئولان در این همایش ها تایید کارهای آنها که نیست و از آنجایی که هنوز که انتخابات شروع نشده است وقتی شروع شد تمام مسئولین دولتی در ساعات اداری یک گونه باید برخورد بکنند و ما هم که وزارت کشوری هستم وضعمان با بقیه فرق می کند و توصیه های لازم را کرده‌ایم.

وی ادامه داد، در برگزاری انتخابات و این دست اجتماعات، ‌از کسی از افراد وزارت خانه دعوت می شود و وی می‌رود و این به معنای تبلیغ انتخاباتی نیست و البته ما به عنوان حوزه سیاسی سعی می کنیم پرهیز کنیم.

مقیمی درباره تاثیر احتمالی بررسی موضوع انتخابات که هم در مجلس و هم در مجمع در حال بررسی است، گفت: انتخابات پیش رو با قانون فعلی انجام می شود و هر قانونی هم که در مجلس تصویب شود و اگر در قالب زمان بندی بگنجد؛ ‌قانون جدید اعمال می شود و در مجمع هم اکنون سیاست های کلی انتخابات در حال بررسی است نه قانونی که بخواهد مورد اجرا قرار بگیرد.

وی درباره احزاب و فعالیت های آن، بیان داشت: احزاب نتوانستند آنگونه که باید فعالیت کنند و اداره کشور را بدست گیرند برای اینکه یک عده هستند که اصلا به احزاب اعتقاد ندارند و با افتخار هم می گویند ما عضو هیچ حزبی‌ نیستیم. و من هم خودم تا به امروز جزو هیچ حزب و گروهی نبوده ام و اگر گفتم اصلاح طلبم به این دلیل است که این یک تفکر است نه حزب و معنای حزب یعنی حزب شناسنامه دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با فعالیت احزاب منحل شده با اسم جدید موافقید یا خیر، گفت: هر حزبی که در واقع بیاید شناسنامه بگیرد از وزارت کشور و افرادش محدودیت و ممنوعیت قضایی برای فعالیت از سوی قوه قضاییه نداشته باشند می توانند در قالب حزب جدید فعالیت کنند.

مقیمی در پایان درباره برنامه‌اش برای خانه احزاب، نیز بیان داشت: پیگیر هستیم تا این کار سامان یابد و انجام شود.

 

نظر شما