شناسهٔ خبر: 80663 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

موسویان:

رسانه‌های عربی مواضع ایران را وارونه جلوه می‌دهند/ انتشار کاریکاتور پیامبر(ص) نمونه‌ای از جاهلیت مدرن در غرب است

حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای: برخی رسانه ها بویژه رسانه های عربی سعی در وارونه جلوه دادن مواضع جمهوری اسلامی دارند.

به گزارش نماینده سید حسین موسویان در گفتگو با ایرنا، با اشاره به دیدار وزیرامورخارجه ایران باهمتای فرانسوی خود گفت که آقای ظریف در این دیدار باابراز همدردی با بازماندگان قربانیان حوادث اخیر در فرانسه، هرگونه اقدام تروریستی را محکوم کرد وگفت اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده مورد توجه قرار گیرد.

متن این گفتگو بدین شرح است:

سووال: ارزیابی جهانی از موضع جمهوری اسلامی در موردحادثه اخیر در پاریس که طی آن دو نفر به دفتر نشریهٔ «شارلی ابدو» حمله بردند و تعدادی روزنامه نگار را به قتل رساندند، چیست؟

جواب: سردرگمی در برداشتهای جهانی ازمواضع ایران وجود دارد. در حقیقت برداشت واحدی از موضع جمهوری اسلامی وجود ندارد. برخی به مواضع رییس جمهور و وزیر خارجه اشاره و می گویند ایران ترور پاریس را محکوم می کند.

آقای ظریف در دیدار با همتای فرانسوی خود ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان حوادث اخیر در فرانسه، هرگونه اقدام تروریستی را محکوم کرد و گفت اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی اندیشه و عقیده مورد توجه قرار گیرد.

برخی از رسانه مثل العربیه به مواضعی مثل اظهارات آیت الله موحدی اشاره و ادعا می کنند که امام جمعه تهران از حملات اخیر پاریس حمایت کرد. جناب موحدی کرمانی امام جمعه محترم تهران در نماز جمعه این هفته فرمودند: 'جای بسیار تأسف است که حمایت از این جنایت را حمایت از آزادی می نامند. در حالی که این آزادی نیست؛ این هتاکی و خباثت و بی شرمی است؛ از آن عجیب تر این است که این جانی ها راهپیمایی راه می اندازند و تروریسم را محکوم می کنند؛ در حالیکه خودشان تروریست پرور هستند! '

رسانه های غربی و عربی هم مواضعی همچون فرمایشات آقای موحدی را با اهداف خاص و بطور ناقص منعکس می کنند تا خطوط تبلیغاتی مورد نظر خود را به افکار عمومی جهان تلقین کنند. رسانه های زیادی در جهان غرب به دنبال القاء این مطلب هستند که جمهوری اسلامی ایران حامی ترور و تروریسم است و از این بابت تفاوتی با داعش ندارد.

سئوال: این نقص را چگونه می توان برطرف کرد که چنین سردرگمی هایی در افکار عمومی جهان بوجود نیاید وجمهوری اسلامی متهم نشود؟

جواب: متاسفانه جمهوری اسلامی از بدو تولد تاکنون استراتژی هماهنگ در تبلیغات و روشنگری افکار عمومی جهان نداشته و این بخشی از ضعف بزرگتر در 'دیپلماسی عمومی' جمهوری اسلامی است که همچنان ادامه دارد.

وقتی حادثه ای مثل 'شارلی ابدو' بوجود می آید ما باید با مواضعی هماهنگ و جامع هم ترور را محکوم کنیم و هم اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (ص) را. هردو محکومیت باید باهم به افکارعمومی جهان عزضه شود.

سئوال: از نظر شما ماهیت حادثه 'شارلی ابدو' چیست؟

جواب: ما باید به چند نکته توجه کنیم.

نکته اول اینکه، انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر گرامی اسلام نمونه ای ازجاهلیت مدرن و انحراف اخلاقی در غرب است. اما اینکه داعش و القاعده بخواهند سردمدار دفاع از حرمت رسول الله (ص) شده و خود را مدافع حریم رسالت جلوه دهند، ضربه ای مهلک به اسلام و مایه شرم و ننگ برای جهان اسلام است.

در این مواقع جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با گروههای تروریستی مزدور و ضد اسلام مثل القاعده و داعش حفظ کند و گروههایی مثل داعش و القاعده را به عنوان بزرگترین توهین به اسلام و مقدسات اسلامی معرفی کند.

نکته دوم اینکه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدافع حریم رسول الله (ص) و اهل بیت علیهم السلام نباید تدافعی عمل کند. ایران باید در چهارچوب یک برنامه 'جهان اسلامی' به گونه ای جامع، مستمر، روشنگرانه، منطقی با استفاده از تمام ابزارهای موجود حقوقی و بین المللی به صیانت از حریم و حرمت مقدسات اسلام و همه پیامبران الهی مبادرت ورزد. چنین استراتژی نیازمند یک برنامه و همت اسلامی-ملی است. برای مثال و به عنوان یک نمونه، دولت های اسلامی می توانند با اتخاد موضعی واحد، افرادی را که به مقدّسات اسلامی توهین می کنند مورد تحریم قرار دهند و دولت های متبوع آن ها را مورد فشار دیپلماتیک قرار دهند.

نکته سوم اینکه، گروه القاعده تحت تاثیر تفکّرات وهابی سعودی و با حمایت مالی آن ها و همچنین کمکهای آمریکایی ها، برای مقابله با اشغال افغانستان توسط شوروی بوجود آمد و بعد به گسترش اندیشه های افراطی خود پرداختند.

آمریکا برای انهدام نظام بشار اسد و با پشتیبانی سعودی ها و قطری ها، تحت تفکرات وهابی و سلفی، اقدام به جذب نیروهای افراطی نمود تا تلفات و هزینهٔ سعودیها وآمریکایی ها در براندازی نظام سوریه به حداقل ممکن برسد.

حمایت آمریکا و غرب در شکل گیری گروهایی مثل القاعده و داعش از فاحش ترین خطاهای راهبردی در تاریخ آمریکا بوده است که مورد انتقاد بسیاری از تحلیلگران غرب نیز هست.

امروز گروههای تکفیری بلای جان کشورهای حامی خود شده اند. با کشته شدن چند فرانسوی در پاریس، ۵۰ تن از رهبران جهان برای نشان دادن اتحاد در مقابل تروریسم القاعده و داعش در پاریس راهپیمایی کردند. وقتی که داعش هزاران مسلمان را قتل عام می کرد، حتی یک رهبر غربی هم برای یک دقیقه راهپیمایی اعتراضی نداشت. گوش شنوا در غرب برای اینگونه حقایق و استانداردهای دوگانه رهبران غربی وجود دارد که ما از آن غافلیم.

نکته چهارم اینکه چنین حوادثی فرصتی برای اسلام ستیزی بوجود می آورد. گروه های اسلام ستیز در غرب فرصت را مغتنم شمرده تا تبلیغات وبرپایی تظاهرات ضد اسلامی، احساسات عمومی را در راستای اعمال خشونت هرچه بیشتر علیه مسلمانان تحریک کنند. ما نباید ناخواسته در این دام بیافتیم.

نکته ششم اینکه رشد اسلام گرایی در سال های اخیر در کشورهای غربی، غیرقابل انکار است. باید مراقب بود که این جمعیت به اندیشهٔ انحرافی گروه های سلفی و وهابی روی نیاورند. این واقعیت هم یک فرصت وهم یک تهدید است که نیازمند تدبیر جهان اسلامی است که جمهوری اسلامی باید ابتکار عمل به خرج دهد.

نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس، ۱۷ دی ماه ۱۳۹۳ توسط دونفر مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که طی آن ۱۲ نفر ازجمله دو پلیس فرانسه و چهار کاریکاتوریست این نشریه کشته شدند.

نظر شما