شناسهٔ خبر: 80545 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

فروزنده در گفتگو با «نماینده»:

منصفانه از دولت انتقاد می‌کنیم و نگران نفوذ افراطیون اصلاح‌طلب هستیم/ دولت شعار باز شدن فضا می‌دهد ولی علیه منتقدین هجمه می‌کند

لطف الله فروزنده431 سخنگوی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه منصفانه از دولت انتقاد می کنیم، گفت: نگران هستیم افراطی های اصلاح طلب و جریان فتنه زیر پوست دولت قرار گیرند و مسیر قوه مجریه را منحرف کنند.

گروه سیاسی نماینده - لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که سابقه حضور در کابینه دهم را دارد در گفتگو با «نماینده» نسبت به طرح همه پرسی که از سوی حسن روحانی رئیس جمهور مطرح شده بود واکنش نشان داد و گفت: به جای سخن گفتن از رفراندوم، دولت مشکلات اقتصادی را حل کند اصلا برای چه ما می خواهیم رفراندم برگزار کنیم!؟ طرح این مسائل به نظر من جنس فرافکنی دارد. دولت امروز باید در مذاکرات با قدرت همان چارچوبی که رهبری فرموده اند را دنبال کند، دیگر رفراندوم نمی خواهد.

وی با اشاره به تلاش های جریان فتنه برای نفوذ در دولت یازدهم می گوید: فکر می کنم جریان به اصطلاح فتنه و افراطی اصلاح طلب می خواهند پشت دولت لانه کنند و به نوعی نگذارند دولت براساس خط درست حرکت کند لذا این بحث ها را مطرح می کنند تا بتوانند جامعه را به سمت دو قطبی سوق دهند، جامعه را به سمتی ببرند که ما به وادادگی دچار شویم از این رو رئیس جمهور و حتی مشاوران او مراقب باشند.

سخنگوی جمعیت ایثارگران همچنین در این گفتگو نحوه برخورد دولت با منتقدان را مناسب ندانست و با بیان اینکه دولت در این زمینه نمره قبال قبولی دریافت نمی کند، اظهارداشت: این مشی(نحوه برخورد با منتقدان) تا کنون وجود نداشته است.

"دولت از یک طرف می گوید آمده ام تا فضا را باز کنم و از طرف دیگر به منتقدان خود هجمه می کند، این اقدام با شعار ها و وعده های دولت مغایرت دارد"، آنها که در حال حاضر از رفراندوم سخن می گویند بیایند این موضوع را به رفراندم بگذارند "مردم توقعات و قول هایی که دولت به شما در انتخابات داد چه شد؟   ببینید مردم چه می گویند.

لطف الله فروزنده در بخش دیگری از این گفتگو به سوال هایی درباره وحدت اصولگرایان، فعالیت حزب بدلی مشارکت و تشکیل حزب فراگیر در اردوگاه اصولگرایان پاسخ داد.

مشرح این گفتگو بدین شرح است:

** به عنوان ایثارگران حاضریم یک نفر از ما در فهرست نباشد اما وحدت اصولگرایان حاصل شود

نماینده: آقای فروزنده، پس از انتخابات ریاست جمهوری نشست همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت الاسلام تقوی برگزار شد، به عنوان اولین سوال وحدت اصولگرایان را چگونه ارزیابی می کنید؟

فروزنده: اصولگرایان در حوزه گفتمان با هم وحدت دارند و همه می دانند باید کشور را مثلا در حوزه اقتصادی براساس اقتصاد مقاومتی جلو ببرند و یا اینکه در حوزه بین المللی، عزت ملی و اقتدار ملی داشته باشیم در این موارد بحثی نیست اما در ائتلاف سیاسی ضمن اینکه اصول مشترک است، اختلاف سلیقه هایی نیز وجود دارد. عملکرد گذشته نشان داد ما(اصولگرایان) هر جا وحدت کردیم پیروز شدیم و هر جا وحدت نکردیم از جمله انتخابات یازدهم علی رغم اینکه ظرفیت داشتیم آسیب دیدیم. البته جریانات مختلف اصولگرا  باید یک مقدار سعه صدرشان را بالا ببرند و همدیگر را تحمل کنند بالاخره ما اصول مشترک زیادی داریم و اگر اختلافی هم وجود داشته باشد در روش ها است. خوشبختانه تا آنجایی که در جریان هستم این رویکرد مثبت در همه جریانات وجود دارد و ان شالله اصولگرایان به وحدت خواهند رسید و این وحدت برقرار می شود. همه باید تلاش کنیم که براساس ارزش های انقلاب اسلامی حرکت کنیم و اصلا مسئله خود و یا گروه متبوعمان مطرح نباشد. من به همه دوستان اصولگرا عرض می کنم" هر جا کوتاه آمدیم، کنار هم نشستیم همدیگر را تحمل کردیم  ولو در جایی حق با ما  بود اما از حقمان به خاطر انقلاب گذشتیم موفقیت داشتیم" همین جام می گویم ما به عنوان جمعیت ایثارگران اگر به فرض فردا در لیست نهایی مجلس یک نفر از بچه های ما نباشند ولی اصولگرایان به وحدت رسیده باشند آن وحدت را ترجیح می دهیم و کاملا به وحدت اعتقاد داریم تا اینکه خدای ناکرده لیستی بیاید که در آن بچه های ما باشند اما اختلاف در بین اصولگرایان هم باشد، ما اختلاف را بد و مناسب نمی دانیم.

** در سازوکار انتخاباتی باید از تجربیات گذشته استفاده کرد/ سازوکار ۵+۶ خیلی موفق بود

نماینده: سازوکار وحدت در انتخابات مجلس چگونه باید طراحی شود، برخی معتقدند سازوکارهای گذشته همچون ۷+۸ یا ۵+۶ دیگر در این دوره مناسب نیست و باید با آسیب شناسی، ساختار جدیدی ترسیم شود معتقدم سازوکار گذشته خیلی موفق بود و در آن جریانات مختلف آمدند با هم منسجم شدند و مجلس هشتم را تشکیل دادند و تعداد اصلاح طلبان به اقلیت رسید.

فروزنده: بله، حتما باید آسیب شناسی کنیم و به ساز و کار جدید برسیم. اول باید کنار هم بنشینیم، ظرفیت ها را بالا ببریم و یک اصولی حاکم کنیم. اولین اصول این است که بتوانیم آسیب شناسی گذشته را انجام دهیم، دوم: نگاه حداکثری و سوم اینکه نگاه ارزشی داشته باشیم یعنی ما با هر کس(اسمش اصولگرا باشد ولی رفتار غیراصولگرایان انجام دهد) نمی توانیم بنشینیم وحدت کنیم، اصلا قابل قبول نیست. اگر می گوییم ائتلاف و ساز و کار درست کنیم برای هدف بالاتری است اگر قرار باشد برای بهره برداری و قدرت طلبی باشد مناسب نیست از این رو باید مراقبت باشیم. در سازوکار هم نمی توان نسبت به گذشته بی تفاوت بود بالاخره در گذشته نقاط قوت و منفی وجود داشت شما تجربه گذشته را نمی توانید کنار بگذارید از این رو من معتقدم سازوکار گذشته مخصوصا ۵+۶ خیلی موفق بود و در آن جریانات مختلف آمدند با هم منسجم شدند و مجلس هشتم را تشکیل دادند و تعداد اصلاح طلبان به اقلیت رسید. درمجلس نهم هم به رغم اینکه دو لیست از سوی اصولگرایان منتشر شد با این حال موفقیتمان خوب بود اما در انتخابات یازدهم هر کس کار خود را کرد و به شدت افت کردیم لذا باید برگردیم و منسجم شویم، اگر آسیبی در گذشته اتفاق افتاده آن آسیب را رفع کنیم. اینکه آیا در این دوره ساز و کار همان  ۵+۶ یا ۷+۸ می شود به اقتضائاتی برمی گردد که بعدا مشخص می شود.

نماینده: آیا اصولگرایان آسیب شناسی خود راپس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده اند؟

فروزنده: بله

نماینده: تا کنون چقدر موفق ظاهر شدند؟

فروزنده: حتما موفق هستند، اگر شما قبول کردید اشکال دارید اولین قدم در اصلاح، پذیرش اشکال است حال اینکه اشکال چیست باید پیرامون آن بحث کرد البته همه به این جمع بندی رسیدیم که ما در انتخابات ریاست جمهوری وحدت نکردیم و آسیب دیدیم همیشه می گویند در حل مسئله فهم مسئله ۵۰ درصد کار است.

نماینده: جمعیت ایثارگران، آسیب شناسی گذشته را آغاز کرده است؟

فروزنده: جمعیت هم بررسی ها را انجام داده و نشست هایی داشته است و این نشست ها را با اشخاص حقیقی و حقوقی ادامه خواهد داد و بر ضرورت وحدت و بررسی آسیب شناسی تاکید داریم و امیدوار هستیم به نتایج خوبی برسیم.

** منصفانه از دولت انتقاد می کنیم/ نگران نفوذ جریان فتنه در دولت هستیم

نماینده: دیدگاه جمعیت ایثارگران پیرامون نشست همگرایی اصولگرایان چیست؟

فروزنده: ما هر کار که در راستای وحدت صورت گیرد مناسب می دانیم. اتفاقا خود ما امسال در کنگره برای اولین بار آمدیم و از جریانات مختلف و شخصیت های حقیقی و حقوقی دعوت کردیم و با این کار، پیام وحدت حداکثری را به جامعه منتقل کردیم حتی از روسای سه قوه دعوت کردیم تا در کنگره جمعیت ایثارگران سخنرانی کنند چون واقعا معتقدیم امروز همه باید انسجام داشته باشیم و وحدت، ارزشمند و ضروری است. اگر هم الان حرفی در رابطه با دولت می زنیم، نقد منصفانه می کنیم دلمان می خواهد این دولت بتواند کار و تلاش کند ما نگران افراطی ها هستیم، نگران جریان فتنه هستیم که خدای ناکرده زیر پوست این دولت قرار گیرند و مسیر دولت را منحرف کنند که بعضا هم وجود دارد ولی واقعا معتقدیم باید به دولت کمک کرد تا بتواند کار خود را جلو ببرد.

نماینده: جمعیت ایثارگران در جلسات همگرایی که هر دو هفته یکبار برگزار می شود شرکت می کند؟

فروزنده: بله

نماینده: شخص آقای فدایی به عنوان دبیر کل حضور پیدا می کند؟

فروزنده: حالا یکی از ما شرکت می کنیم، بنده یا آقای فدایی بالاخره یکی از ما شرکت می کنیم. همچنین ما در جلسه همگرایی که با حضور آیت الله مصباح برگزار شده بود با تمام وجود شرکت کرده بودیم(آقای فدایی، بنده، آقای زاکانی و بقیه دوستان بودند) معتقدیم باید این تعامل اتفاق بیفتد.

نماینده: آقای فروزنده در کنگره اخیر، شورای مرکزی جدید انتخاب شدند و نیروهای جوان وارد ساختار اصلی جمعیت که همان شورای مرکزی نامیده می شود شدند، آیا جمعیت از قبل بنا را بر حضور و نقش آفرینی جوانان در شورای مرکزی دوره جدید گذاشته بود؟

فروزنده: ما که از قبل تصمیم نمی گیریم، اعضاء رای می دهند. رویکرد ما به عنوان هیئت موسس این بود که بتوانیم جوان گرایی کنیم به همین جهت فضا را فراهم کردیم و خوشبختانه اعضاء هم استقبال کردند و اکثر کسانی که انتخاب شدند جوان  هستند، ان شالله از جهت ساز و کارهای اجرایی دوباره گام هایی برمی داریم تا جوانان بتوانند نقش بیشتری ایفا کنند چون واقعا معتقدیم نیروی جوان موتور حرکت است و باید فضایی برای آنان فراهم کنیم بنابراین رسالت احزابی همچون ما این است  که گفتمان رهبری را دنبال و به جامعه ترویج و همچنین کادر سازی کنیم. در کادرسازی هم باید چهره های جوان را وارد کرد و به آنها میدان داد. ان شاالله قدم های بعدی را هم برمی داریم و خواهید دید که ما واقعا به صورت عملی به دنبال بحث جوان گرایی هستیم.

نماینده: مهمترین برنامه و سیاست های شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در دوره جدید چیست؟

فروزنده: سیاست های ما اصولمان است یعنی دفاع از انقلاب اسلامی، دفاع از ولایت و تبیین گفتمان هایی که از سوی آقا بیان می شود است. به اقتضای هر مقطع زمانی هم یک شعاری انتخاب می کنیم در کنگره اخیر، شعار اصلی ما "پیشرفت و عدالت" بود که پیش از این آقا بر آن تاکید کرده بودند به همین جهت ما حتما شاخصه های پیشرفت و عدالت را دنبال می کنیم همچنین در ساز و کارها به دنبال وحدت هستیم آن هم وحدت حداکثری، دنبال این هستیم که به دولت کمک کنیم تا بتواند با کارآمد حرکت و به اتکا به داخل مشکلات را حل کند. روحیه استکبار ستیزی را نیز دنبال می کنیم و معتقدیم دشمن شناسی بسیار مهم است. همچنین در کادر سازی برنامه های آموزشی برای جوانان داریم.

نماینده: سوالی در مورد جریان رقیب یا همان اصلاح طلبان دارم، حزب ندا با محوریت صادق خرازی از کمیسیون ماده ده احزاب مجوز گرفت و این روزها خبر بررسی پرونده حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در وزارت کشور داغ است براساس آخرین اخبار اعضای شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت چهره های تاثیر گذار این حزب هستند آیا حزب اتحاد را بدل مشارکت می دانید و آیا به نظر شما باید مجوز آن از سوی مراجع ذی ربط صادر شود؟

فروزنده: ببینید کار حزبی در کشور باید انجام شود اما به هر حال ما اصولی داریم و باید این اصول از سوی احزاب رعایت شود. باید اصول قانون اساسی را قبول داشته باشند، باید ولایت فقیه را قبول داشته باشند، باید عملکرد مثبت و روشنی داشته باشند. بالاخره مشارکت یک حزب منحله است و به جریان فتنه هم کمک کرد کسانی که می خواهند موسس یک حزب باشند باید کاملا به قانون اساسی و به مبانی نظام معتقد باشند هر حزبی که این چارچوب را داشته باشد مشکلی برای مجوز ندارد اگر نداشته باشد نباید به آنها اجازه فعالیت بدهند. شکی نداریم جریان فتنه با رهبری استکبار برای ما برنامه دارد و باید مراقبت باشیم چرا که جریان فتنه و استکبار احدی را قبول ندارد از این رو دوستان دولت بدانند خدای ناکرده ابزار آنها نشوند. هر کس هم در چارچوب نظام، در چارچوب قانون اساسی و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری حرکت کرد هم آخرت و هم دنیا را دارد و هر کسی فاصله گرفت آسیب می بیند لذا در فعالیت احزب معتقدم اگر چارچوب رعایت شود هیچ مشکلی پیش نمی آید و اگر چارچوب رعایت نشود وظیفه دستگاه های نظارتی همچون مجلس است که کوتاه نیایند و با این مسئله جدی برخورد کنند بالاخره پدیده نفوذ یک پدیده ای است که ما از اول انقلاب داشتیم و  همچنان نگران آن هستیم.

**حضور افراد حزب منحله مشارکت در یک حزب تازه تأسیس، اقدام پوششی است/ وزارت کشور مراقب باشد

نماینده: خبرهای غیرسمی حاکی از این است حزب اتحاد ملت از وزارت کشور مجوز دریافت می کند و «مشارکت» فعالیت های خود را با نام حزب جدید ادامه خواهد داد

وزارت‌کشور و اعضای‌کمیسیون‌ ماده‌۱۰ احزاب باید نسبت به پوششی که حزب مشارکت در قامت‌حزب تازه تأسیس «اتحاد ملت ایران اسلامی» دارد، مراقبت کنند.

فروزنده: حضور افراد حزب منحله مشارکت در یک حزب تازه تأسیس، اقدام پوششی است. وزارت‌کشور و اعضای‌کمیسیون‌ ماده‌۱۰ احزاب باید نسبت به پوششی که حزب مشارکت در قامت‌حزب تازه تأسیس «اتحاد ملت ایران اسلامی» دارد، مراقبت کنند. افرادی که سابقه فعالیت در حزب منحله مشارکت را دارند، دارای صلاحیت برای تشکیل حزب جدید نیستند. بالاخره حزب مشارکت در فتنه سال ۸۸، یکی از احزاب حامی سران فتنه بود‌‌ و در غبارآلود‌‌‌‌ کردن فضای سیاسی‌کشور در آن‌روزها، تاثیرگذار بود. این حزب به‌صورت روشن، قائل‌به قانون اساسی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ‌نیست و به مبانی اسلامی نیز، اعتقادی ندارد.

نماینده: سوال آخر در این بخش پیرامون تشکیل حزب فراگیر است، برخی از چهره های اصولگرا همچون باهنر مدافع تشکیل حزب فراگیر هستند، آیا حزب فراگیر تشکیل می شود؟

فروزنده: با احزاب موجود به نظر من شکل گیری حزب فراگیر در کشور عملی نیست  ضمن اینکه حزب در کشور ما با رویکرد غرب متفاوت است چرا که در سیستم ما قرار بر این نیست طرف دنبال قدرت باشد، بلکه باید خدمت را در اولویت قرار دهد.

** به جای سخن گفتن از رفراندوم دولت مشکلات اقتصادی را حل کند

نماینده: آقای فروزنده محور بعدی گفتگو پیرامون مواضع اخیر آقای روحانی است، رئیس‌جمهور در همایش اقتصاد ایران موضوع «همه‌پرسی» را مطرح کرد و طرح این موضوع بازتاب‌هایی را در داخل و خارج به همراه داشت، به اعتقاد شما روحانی چرا از همه‌پرسی سخن گفت؟

فروزنده: نظام برای همه پرسی یک قالب و ساختاری تعریف کرده و این قالب و ساختار در قانون اساسی آمده است مثلا باید دو سوم مجلس رای بدهد و موضوع "همه پرسی" هم روشن باشد. من به آقای روحانی توصیه می کنم به جای طرح این بحث به مشکلات اقتصادی کشور توجه کنند، واقعا روشن است که در کشور مشکل اقتصادی وجود دارد و حل مشکل اقتصادی هم برعهده دولت است، دولت  می تواند با برنامه ریزی، فعالیت شبانه روزی، فکر و عقلانیت مسئله را حل کند. کیست که در جامعه ما نداند اشتغال مسئله اساسی است؟ کیست در جامعه ما نگران عدم کارآمدی نباشد؟ واقعا توقع این بود اقدام جدی در جهت حل مشکلات شود. اینکه ما بیاییم بگوییم "از رکود عبور کردیم و بعد آماری ارائه دهیم که نه نخبگان و نه توده مردم قبول دارند و نه آثارش در جامعه است" به اعتقاد من این فرافکنی است. شما حماسه ۹ دی، ۲۲ بهمن و روز قدس را چه می دانید؟ همین الان فضای عمومی چه مطالبه ای دارد؟

لطف الله فروزنده/431وقتی مطالبات روشن است آقای روحانی باید بیاد بنشیند از همه ظرفیت های کشور که امروز واقعا در خدمت دولت هستند و می خواهند مشکلات کشور حل شود استفاده و کار را دنبال کند. واقعیت این است که خوش بینی به نظام استکبار و اینکه ما فکر کنیم در مذاکرات، استکبار به ما امتیاز می دهد غفلت است، چرا؟ چون نظام استکبار به دنبال براندازی انقلاب است از این رو آقای روحانی و تیم وی در مذاکرات اگر می خواهند با قدرت برخورد کنند باید چند کار انجام دهند، اول: مشکلات اصلی مردم را حل کنند، مردم دلگرم شوند تا از دولت پشتیبانی کنند. همچنین بر روی نقاط کارآمدی و نقاطی که می تواند به ما کمک کند تا توسعه پیدا کنیم توجه کنند. طرح این مسائل که حالا بیاییم رفراندم برگزار کنیم فرافکنی است الان مسائل روشن و مشخص است و دولت وظیفه حل این مسائل را برعهده دارد، رئیس دولت و مجموعه دولت که نباید تئوری پردازی کنند باید در صحنه حضور پیدا کنند و  در چارچوب اسناد موجود و قوانین مسائل را حل و فصل کنند.

شما قول دادید بانک را اصلاح کنید در این زمینه چه کار کرده اید، شما قول دادید اشتغال را درست کنید، چه کرده اید؟ قول داده بودید رکود را حل کنید، چه کرده اید!؟ این سوال ها را باید جواب دهید. مسئولان باید نگاه پاسخ گویی داشته باشند به هرحال وقتی فردی مسئولیتی را برعهده می گیرد باید جواب مردم را بدهد. به نظر من اگر می خواهند رفراندوم برگزار کنند بیایند این موضوع را به رفراندم بگذارند "مردم توقعات و قول هایی که دولت به شما در انتخابات داد چه شد؟   ببینید مردم چه می گویند، البته این هم  رفراندم نمی خواهد، بپرسید خیلی صریح و روشن می گویند.

نماینده:یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب "همه‌پرسی" را به مذاکرات هسته‌ای گره زده بود، آیا دولت در زمینه هسته‌ای نیاز به همه‌پرسی دارد؟

فروزنده: برای چه ما می خواهیم رفراندم برگزار کنیم!؟ طرح این مسائل به نظر من جنس فرافکنی دارد. به هرحال مردم ما با توجه به رهنمود آقا از تیم مذاکره کننده حمایت می کنند، تیم مذاکره کننده هم چارچوب و خط قرمزهایی دارد و باید آن خط قرمزها را رعایت کند. بالاخره حق مسلم هسته ای ایران باید حفظ شود، حتما باید وضعیت فردو روشن شود و به حقوقمان برسیم و بدانیم مردم ما به نظام استکبار بدبین هستند، خود آقایان هم باید توجه داشته باشند که در اوج مذاکرات به شما بد و بیراه می گویند، تحریم ها را شدت می دهند، و می آیندسر نفت این بلا را به پا می کنند.

جریان به اصطلاح فتنه و افراطی اصلاح طلب می خواهند پشت دولت لانه کنند و به نوعی نگذارند دولت براساس خط درست حرکت کند.

ما در جریان اصلاح طلب دو جریان داریم یک جریان فتنه است که خواسته یا ناخواسته اهداف نظام استکبار را دنبال می کند و بر روی آن بحث نداریم و جریان دیگر جریانی است که معتقد به نظام و چارچوب های نظام است و دولت هم در این جریان تعریف می شود. دولت امروز باید در مذاکرات با قدرت همان چارچوبی که رهبری فرموده اند را دنبال کند، دیگر رفراندوم نمی خواهد. مطمئنا هر چیزی را که رهبری معظم انقلاب تبین کنند براساس آن مردم  از دولت حمایت می کنند. «آقا» عزت، حفظ کشور و پیشرفت کشور را می خواهند مردم هم همین را می خواهند و غیر از این چیزی نمی خواهند. من فکر می کنم جریان به اصطلاح فتنه و افراطی اصلاح طلب می خواهند پشت دولت لانه کنند و به نوعی نگذارند دولت براساس خط درست حرکت کند لذا این بحث ها را مطرح می کنند تا بتوانند جامعه را به سمت دو قطبی سوق دهند، جامعه را به سمتی ببرند که ما به وادادگی دچار شویم اما ملت ما چه قبل و چه بعد از انقلاب نشان داده روحیه ضد استکباری دارد و حاضر نیست عزت و استقلال را با هیچ چیز دیگری عوض کند البته انتظارم داریم مدیران چه در صحنه بین المللی و چه در صحنه داخلی با رویکرد ارزشی، عقلانیت و تدبیر کار کنند.

** با رفراندوم می خواهند از مسائل واقعی فرار کنند

نماینده: آقای دکتر، شما به سازوکار برگزاری همه پرسی اشاره کردید و اینکه برگزاری همه پرسی نیاز به رای مجلس دارد، آیا قبول دارید طرح این مسائل مردم پسند است؟

فروزنده: نه، به نظر من مردم دنبال این حرف ها نیستند آنها می خواهند با این حرف ها فضای جامعه را در دست بگیرند، وقتی شما با ناکارآمدی مواجه می شوید و نمی توانید مسائل را حل کنید فرافکنی می کنید وگرنه کاملا مشکلات کنونی ما مشخص است، مشکل ما بحث رکود و اشتغال است مردم به این حساب به این تیم رای دادند و توقعی از این تیم دارند، مسئله هم اصلا مبهم نیست. وقتی مسئله مبهمی پیش می آید ما رفراندم برگزار می کنیم و سازوکار آن هم در قانون اساسی آمده است. به نظر من طرح این مسئله فرار از مسائل واقعی ست که در جامعه وجود دارد.

نماینده: آیا قبول دارید اگر رفراندوم برگزار شود به امر عادی تبدیل می شود و پس از آن باید در حوزه های جرئی هم به رفراندوم روی آورد؟

فروزنده: بله، البته به نظر من اصلا نباید خیلی این حرف را بزرگ کنیم، ارزش بزرگ کردن هم ندارد و بدانیم که نباید در زمین آنها بازی کنیم چرا که مسئله ای را مطرح می کنند و می خواهند همه را به بازی بگیرند، اصلا مسئله رفراندم نیست، مسئله این است که فضای عمومی را در دست بگیرند و چالشی درست کنند قبل از این هم همین کارها را انجام داده بودند. مثلا شما فکر می کنید اسیدپاشی اصفهان اولین بار بود؟  اما چگونه آن را مسئله  کردند، چرا؟ چون جریان" امر به معروف و نهی از منکر"  در مجلس مطرح بود. به نظر من طیفی از جریان افراطی و فتنه هر روز می خواهد یک مسئله درست کند تا دغدغه های اصلی مردم را از مسیر اصلی منحرف کنداز این رو ما باید مراقب باشیم، نباید در زمین آنها بازی کنیم. به هرحال قانون اساسی ساز و کار خود را دارد هر وقت موضوعی برای رفراندوم ضرورت پیدا کرد به سراغ قانون اساسی می روند، اصل هم بر این نیست که ما در هر مسئله بخواهیم رفراندم برگزار کنیم اینگونه که نمی شود کشور اداره کرد، کشور ساختار و قانون اساسی دارد و اختیارات رئیس جمهور هم کاملا مشخص است همچنین  فرمایشات مقام معظم رهبری، امام و مطالبات مردم هم مشخص است. شما هزار رفراندم هم برگزار کنید مسئله اصلی مردم خروج از رکود است  و با حرف نمی شود از رکود خارج شد، مردم باید خروج از رکود را در زندگی خود ببینند. اینکه بگوییم ۴ و نیم درصد رشد داشتیم چه اتفاقی می افتد؟، این رشد کجاست؟ اکثر واحدهای تولیدی تعطیل شده اند، پدیده بیکاری به شدت  مردم را رنج می دهد  مردم ما فهیم هستند و اینگونه نیست که شما با دو کلمه بگوید رشد پیدا کردیم و از رکود عبور کردیم تا مردم قانع شوند، مردم ارزیابی و موضوع را بررسی می کنند. به نظر من آقای دکتر روحانی باید مواظب افراطیون باشد، این افراطیون و جریان فتنه نشان دادند که دستشان در دست استکبار جهانی است و توجیه هم می کنند تا جلو  بروند، اگر لازم باشد روحانی هم بی آبرو می کنند همان طور که خاتمی را بی آبرو کردند بنابراین رئیس جمهور باید مراقب باشد.

** دولت شعار باز شدن فضا را می دهد و از طرف دیگر علیه منتقدین هجمه می کند

نماینده: آقای دکتر، نحوه برخورد دولت با منتقدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رئیس دولت یازدهم از واژه‌هایی همچون بی‌سواد، تازه به دوران رسیده و بدون شناسنامه استفاده کرد درحالی‌که رؤسای جمهور سابق از این نوع واژه و ادبیات‌ها استفاده نمی‌کردند، تحلیل شما چیست؟

فروزنده: من معتقدم ایشان خیلی تند برخورد می کند اصطلاحاتی همچون "برید به جهنم و تازه به دوران رسیده ها" با مشی این دولت که ادعا کرده می خواهد فضا را باز کند تا دیگران حرف بزنند مغایرت دارد. ببینید بالاخره منتقدان دلسوزانه حرفی را می زنند، اگر دولت به این نقد و حرف ها توجه نکند گرفتار می شود. همین ۴ و نیم نرخ رشد به شدت قابل نقد است و باید دلسوزانه نقد کرد اما با این نقد، برخورد سیاسی می کند و می گویند خیر، این ۴ و نیم که ما می گیم درست است. اینگونه اصلا کشور اداره نمی شود، بالاخره در کشور دیدگاه ها و نظرات مختلف وجود دارد و در حقیقت یک مدیر عاقل و مدبر باید تمام این مطالب ارائه شده را دریافت و بررسی کند. این امکان هم می رود برخی غرض  داشته باشند ولی شما برای دستمال که قیصریه را آتش نمی زنید.

 من فکر می کنم  رئیس جمهور باید تامل بیشتری کنند، مشاوران وی هم  دقت بیشتری داشته باشند. بالاخره همه موظف هستند از رئیس جمهور حمایت کنند از سوی دیگر رئیس جمهور هم باید این چتر را باز کند، همه را به کار بگیرد و نظرات را دریافت کند البته رئیس جمهور بخش زیادی از مدیران را کنار گذاشته است من نمی گویم چرا کنار گذاشته است ولی باید نظرات و دیدگاه های آنها را هم دریافت و استفاده کند. فردی که ۱۰، ۱۵ سال کار کرده نظر و دیدگاهی دارد. شما از یک طرف می گویید می خواهیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم اما وقتی انتقاد کوچکی مطرح می شود حمله می کنید، این گفته با این اقدام تعارض دارد.

نماینده: قبول دارید رؤسای جمهور گذشته از این واژه‌ها خطاب به منتقدین خود استفاده نمی‌کردند؟

فروزنده: من قضاوتی ندارم و نمی خواهم مقایسه ای داشته باشم چون ما در دولت نهم و دهم بودیم، خود مردم به خوبی این مسائل را می دانند ولی به هر حال هر دولتی مخصوصا رئیس جمهور یک سری موافق و مخالف دارد هنر رئیس جمهور این است که بتواند همه مخالفین را موافق کند. باید منتقدین را تحمل و سعه صدر به خرج داد و از الفاظ مناسب استفاده کرد. حتما در بین کسانی که به آقای روحانی رای دادند کم، آدم منصفی نیست این آدم های منصف از دولت حمایت می کنند ولی اینکه شما فکر کنید هر فردی انتقاد کرد باید او را له کرد خوب نیست. این مشی(نحوه برخورد با منتقدان) تا کنون وجود نداشته است. به نظر دولت در نحوه برخورد با منتقدان نمره قابل قبولی کسب نمی کند.

نظر شما