شناسهٔ خبر: 80528 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کاهش شدید حس لذت از کتاب خوانی در میان کودکان

کتاب خوانی کودکان/1 مطالعه‌اي درباره كتاب‌خواني كودكان نشان از كاهشي ۱۰ درصدي در میان کودکان آمریکایی دارد.

به گزارش نماینده به نقل از پابلیشرز ویکلی، با استناد بر داده‌هاي به دست آمده از يك مطالعه در ايالات‌ متحده، تعداد كودكان آمريكايي كه مي‌گويند عاشق خواندن كتاب براي لذت بردن هستند به ميزان تقريبا ۱۰ درصد كاهش داشته است. آن‌ها علت اين امر را فشار كارهاي مدرسه و سرگرمي‌هاي ديگر مي‌خوانند.

تحقيقات به عمل آمده از ۲۵۵۸ پدر و مادر و كودك آمريكايي كه براي «اسكولاستيك» یکی از مهم ترین ناشر كودكان به عمل آمده نشان مي‌دهد تنها ۵۱ درصد از كودكان مي‌گويند عاشق كتاب‌خواندن براي لذت بردن از آن‌ها هستند كه در مقايسه با ۵۸ درصد سال ۲۰۱۲ و ۶۰ درصد سال ۲۰۱۰ كاهشي قابل توجه داشته است. به گفته اين گزارش، در سال ۲۰۱۴ ميزان ۳۷ درصد از كودكان گفتند كه كمي از كتاب‌خواندن خوششان مي‌ايد و ۱۲ درصد هم گفتند كه به هيچ‌وجه از كتاب‌خواندن لذت نمي‌برند.

محققان متوجه شده‌اند كه از سن هشت سالگي به بعد ميزان كتاب‌خواني بسيار كاهش داشته است. ۶۲ درصد كودكان بين سنين شش تا هشت سال مي‌گويند كتاب خواندن براي تفريح را دوست دارند يا خيلي از آن لذت مي‌برند، اما اين رقم براي كودكان بين هشت تا يازده سال به ۴۶ درصد كاهش پيدا مي‌كند. اين رقم براي كودكان بين ۱۲ تا ۱۴ سال ۴۹ درصد و براي سنين ۱۵ تا ۱۷ سال ۴۶ درصد است. اين خانه نشر در بيانيه خود گفت: لذت از كتاب‌خواني بعد از سن هشت سالگي به شدت كاهش پيدا مي‌كند.

يك پسر دوازده ساله در پاسخ به سوالات گفت: من از كتاب خواندن خوشم مي‌آيد، اما بالاي ليست كارهايي كه دوست دارم انجام بدهم نيست. يك دختر يازده ساله هم به محققان گفت: وقتي سال دوم و سوم بودم کتاب‌هایی بالاتر از درجه سنی خودم مي‌خواندم و به اين موضوع افتخار هم مي‌كردم. اما بعد كتاب‌ها همينطور بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و خيلي ترسناك‌تر شدند.

گزارش شش ماه كتاب‌خواني كودكان و خانواده مي‌نويسد كه بيش از چهار كودک از هر ۱۰ كودك (۴۴ درصد) گفته‌اند حالا كه سن‌شان بالاتر رفته بيشتر از كتاب‌خواني لذت مي‌برند و نزديك به سه كودك از هر ۱۰ كودك (۲۹ درصد) – مخصوصا پسران با آمار ۳۳ درصد در مقابل ۲۴ درصد دختران – گفته‌اند كه وقتي سنشان کمتر بود بيشتر از كتاب‌خواني لذت مي‌بردند. از دلايلي كه آن‌ها براي اين امر آورده‌اند مي‌توان به اينكه حالا چيزهاي جالب بسيار بيشتري وجود دارند، حجم زياد خواندني‌هاي مدرسه و اينكه حالا خودشان بايد بخوانند و كسي برايشان نمي‌خواند اشاره كرد.

اسكولاستيك امسال براي اولين بار از والدين كودكان سنين زیر پنج سال نيز تحقيق به عمل آورد تا ببيند چه چيزي يك كودك را كتاب‌خوان مي‌سازد. نتيجه اين بود كه كودكان بين شش تا ۱۱ سال كه به طور مداوم در خانه برايشان كتاب خوانده مي‌شده احتمال تبديل شدن به كتاب‌خوانان مشتاق بيشتري را در خود دارند.

منبع: مهر 

نظر شما