شناسهٔ خبر: 80402 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

رحمت‌الله نوروزی در بازدید از سایت «نماینده» عنوان کرد:

سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط درگیر سیاسی‌کاری است/ مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان با گفتاردرمانی حل نمی‌شود!

رحمت الله نوروزی431 نماینده علی‌آباد با ابیان اینکه ما برای جوانان سخنرانی و شعار نمی‌خواهیم بلکه تسهیلاتی را برای اشتغال‌زایی می‌خواهیم تا آنان را به بازارهای کار هدایت کنیم گفت: متأسفانه با برخی بی‌توجهی‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد دیده‌ایم که آمار طلاق‌ها بالا رفته، بیکاری زیاد شده است.

بعدازظهر آخرین روز برگزاری جلسه صحن علنی نمایندگان در دی‌ماه، میزبان رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد استان گلستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بودیم که در کنار بازدید وی از سایت، درباره میزان بودجه بخش کشاورزی، مشکلاتی که کشاورزان برای فروش محصولات تولیدی خود با آن روبرو هستند و نحوه عملکرد وزارت ورزش و جوانان هم با او به گفت و گو نشستیم.

 

نماینده: ارزیابی‌تان از بودجه بخش کشاورزی در سال ۹۴ چیست؟

در بحث بودجه هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری تأکید زیادی داشته و دارند که باید از اتکای به نفت دست‌ برداریم و به‌سوی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنعت بومی گام برداریم. یکی از مهم‌ترین منابعی که می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کرده و در این وضعیت کمبود بودجه از آن استفاده بهینه کنیم بخش کشاورزی است؛ اما در همه دولت‌ها به کشاورزی به‌عنوان یک مؤلفه مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور نگاه نشده است.

هم‌اکنون در استان خود ما که پنبه آن در کل دنیا و ایران معروفیت خاصی دارد از سال ۵۷ ما تعداد ۲۸ کارخانه داشتیم ۱۵۷ هزار هکتار پنبه زیر کشت داشتیم اما به خاطر واردات بی‌رویه و سیاست‌های غلط اقتصادی که در گذشته تاکنون انجام شد هم‌اکنون تنها ۱۱ هزار هکتار زمین کشاورزی برای کاشت پنبه وجود دارد این موضوع خود بر اشتغال مولد تأثیر داشته است و اشتغال پایدار، در معیشت عمومی مردم و در مهاجرت روستائیان به شهر تأثیر داشت.

در تولیدات گندم هم ما می‌بینیم که آن قیمتی که گندم را از خارج وارد می‌کنیم تغییرات فاحشی با قیمتی که از کشاورزان می‌خریم دارد اصلاً برای تولیدکنندگان داخلی مقرون‌به‌صرفه نیست که این کار را در داخل کشور انجام دهند و با این اوضاع‌ و احوال است که کشاورزان زمین‌های زیر کشت خود را از حالت کشاورزی خارج می‌کنند و آن‌ها را برای کاربری‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌کنند.

 برای کار در بخش کشاورزی بودجه مناسب لازم است تا این بخش بتواند رشد کند، ما واقعاً در طول این سال‌ها نتوانسته‌ایم اقدامات قابل قبولی را برای کشاورزان انجام دهیم آن‌ها در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

ما هم‌اکنون بحران آبیاری در بسیاری از نقاط کشور داریم و می‌توانستیم با آبیاری تحت‌فشار، سیستم آبیاری مناسبی را برای کشاورزان راه‌اندازی کنیم، نوسان ارز باعث شده تا دولت‌ها نیز به‌خوبی نتوانند خدمات مناسبی را به کشاورزان ارائه کنند تا آن‌ها نیز بتوانند از شیوه‌ها و اقدامات جدید در بخش کشاورزی استفاده کنند. متأسفانه برای رساندن آب از چاه‌ها به زمین‌های کشاورزی اصلاح بذر، تأمین کود، تأمین سم کشاورزان و نوع کیفیتشان مناسب نیست.

سال گذشته ما این را مصوب کردیم که بانک‌ها ۲۵ درصد تسهیلات به کشاورزان بدهند که هنوز این معوقات را به آن‌ها نداده‌اند. درصورتی‌که حماسه اقتصادی تنها با حرف محقق نمی‌شود و مسئولان بایستی دست در دست هم دهند و با تنظیم برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت به سمت قله‌های توسعه و پیشرفت برویم و باید یک سند در سطح کشور و سندهایی برای هر استان تدوین شود و آسیب‌ها را در همه بخش‌ها ببینند و استراتژی‌ها را نیز معین کنند و با تعیین برنامه‌ها به سمت اهداف حرکت کنیم، این برنامه‌ها نباید رها شوند و دولت‌های بعدی هم آن را انجام دهند و این را هم نباید نادیده بگیریم که بودجه‌ها و اعتبارات هم باید تأمین شوند تا برنامه‌ها از اجرایی شدن، باز نمانند.

ما در حوزه کشاورزی غیر از مواردی که یاد کردیم نیاز به نیروهای متخصص و کارآمد در این رشته داریم و افراد با مدارک تحصیلی دیپلم نمی‌توانند کار کنند مثلاً این بخش نیاز به گیاه‌پزشک و مهندس کشاورزی و سایر رشته‌هایی ازاین‌دست دارد.

غیر از کشاورزی ما در بخش دامداری و نیز باغداری هم با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

در بخش جنگلبانی هم ما با فراز و نشیب‌های زیادی مواجهیم و به نظر من سرکار خانم ابتکار فقط درگیر سیاسی بازی شده‌اند، من زمانی که ایشان به کمیسیون آمده بودند سؤال کردم که شما وقتی این مساحت از جنگل‌های گلستان آتش گرفت چه کردید؟ یا برای محیط‌بانان و مسائل و آسیب‌هایی که در این بخش وجود دارد، چه کردید؟

طرح اطفای حریق و سامان‌دهی سیل را به مجلس داده‌ایم، متأسفانه در سیل‌هایی که در چند وقت اخیر آمد خیلی از شهرها و روستاها به خاطر این سیل‌ها آسیب‌های زیادی دیدند.

 

شما به‌عنوان عضوی از فراکسیون ورزش و جوانان ارزیابی‌تان از بودجه در نظر گرفته‌شده برای وزارت ورزش و جوانان در بودجه ۹۴ چیست و عملکرد این وزارتخانه را در چطور می‌بینید؟

ما یک ماه قبل با وزیر و معاونانشان در فراکسیون جوانان مجلس جلسه‌ای را برگزار کردیم. من انتقادهایی را به این بخش دارم زیرا در ابتدا شورای عالی جوانان بود، بعد سازمان ملی جوانان شد و بعدها هم با ادغام اشتباه و بدون انجام کار کارشناسی آن را با ورزش در هم آمیختند.

من هیچ مشکلی با ورزش ندارم اما با اقداماتی که از سوی مسئولان این وزارتخانه سر می‌زند این را استنباط می‌کنیم که آن‌ها تمام هم‌وغم خود را تنها روی رشته ورزشی فوتبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به بسکتبال، والیبال ورزش‌های بانوان و رشته‌های رزمی توجهی ندارند.

جوانان هم‌اکنون قشر مهمی از اجتماع را تشکیل می‌دهند و با توجه به تأکیدهای رهبری درباره این قشر و همچنین برای تامین نیازهای آنان، باید برنامه‌های مدون و اثربخشی را تدوین و اجرایی کنیم.

من در حوزه جوانان از آقای گودرزی پرسیدم چه اقداماتی برای جوانان کرده‌اید؟ هم‌اکنون ۲۵ درصد از جوانان تحصیل‌کرده ما بیکار هستند و دولت نمی‌تواند این افراد را جذب کند و این‌ها ناچارند کارآفرینی کنند خب بانک‌ها بایستی به این‌ها وام بدهند

این سؤال پیش می‌آید که چه کسانی باید از حقوق جوانان دفاع کند؟ جوانان حامی ندارند و متأسفانه گذشته از اینکه وام‌های ازدواج به تعویق افتاده است اما جوانان نیاز به کار و ازدواج دارند و مسکن می‌خواهند و دغدغه‌های فراوانی دارند و باید یک متولی در کشور داشته باشند تا به‌طورجدی خواسته‌های این قشر برآورده شود.

ما برای جوانان سخنرانی و شعار نمی‌خواهیم بلکه تسهیلاتی را برای اشتغال‌زایی می‌خواهیم تا آنان را به بازارهای کار هدایت کنیم متأسفانه با برخی بی‌توجهی‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد دیده‌ایم که آمار طلاق‌ها بالا رفته، بیکاری زیاد شده است.

جوانان ما از بعد از انقلاب حماسه‌های زیادی در کشور آفریدند و دست به تولیدات مهمی در کشور در رشته‌های مختلف علمی زدند اما متأسفانه می‌بینیم متولی این سرمایه‌ها به نیازهای آنان کم‌توجه است.

 

یکی از مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد این است که وقتی محصولات از کشاورز خریداری می‌شود با آن قیمتی که به دست خریدار می‌رسد، تفاوت بسیار زیادی دارد، شما علت این آسیب را در چه می‌دانید؟

یکی از کارهایی که باید در آن تحولی ایجاد شود هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت است، واقعاً نیاز به حمایت از کشاورز وجود دارد آن‌هم بر اساس اینکه ما بتوانیم تولیدی که کشاورز می‌کند را با توجه به هزینه‌های در نظر گرفته‌شده به بازار عرضه کنیم و این کار را هم بایستی شرکت تعاونی‌های روستایی انجام دهند و حلقه واسط بین کشاورز و مصرف‌کنندگان باشند.

شهرداری تهران اقدام خوبی در برپایی میدان‌های میوه و تره‌بار انجام داد و می‌خواست در این اقدام محصولات به‌طور مستقیم از زمین‌های کشاورزی به دست مردم برسد، اما واسطه گران در این میان سود می‌برند. یکی از کارهای خوبی که مجلس نهم انجام داد باز گذاشتن دست وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن بود تا با دست باز کار کنند.

 

اتفاقی که روز یکشنبه در جریان نطق آقای مطهری افتاد، شما نظرتان را درباره چنین اقداماتی در مجلس بفرمایید؟

رهبری در دیداری که با فرزندان شهدا داشتند ماجرای ۹ دی را کالبدشکافی کردند و با توجه به اینکه بیانات رهبری فصل‌الخطاب است بعدازاینکه ایشان مواضعشان را درباره فتنه مطرح کرده‌اند دیگر نباید به این موضوعات بپردازیم و فضا را متشنج کنیم تا وحدت ملی خدشه‌دار شود و خوراک برای دیگران درست کنیم امروز باید همه دلسوزان این انقلاب دست به دست هم دهند و در این شرایط سخت از گردنه‌ها عبور کنند. آقای مطهری درباره فتنه قبل از این هم صحبت کرده و جوابشان را هم شنیده بودند.

نظر شما