شناسهٔ خبر: 80173 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش جمعیت تهران به بیش از ۲۲ میلیون نفر

شهردار تهران گفت: با روند مذکور تا سال ۱۴۰۰ جمعیت مجموعه شهر تهران به بیش از ۲۲ میلیون نفر خواهد رسید که باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی جدی شود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، ‌ اولین جلسه «شورای‌عالی نظارت بر توسعه شهری تهران» در دوره جدید با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، با هدف آشنایی طرح جامع و شورای عالی نظارت بر توسعه شهر تهران و بررسی و تصویب آیین‌نامه اجرایی تشکیل دبیرخانه شورای عالی نظارت بر توسعه پایتخت توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

قالیباف در این جلسه با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت پایتخت در حال حاضر به ۵/۱ درصد رسیده است اما در مناطق پیرامون شهر تهران این عدد برابر با ۷/۴ درصد است، گفت: این آمار نشان می‌دهد که با روند مذکور تا سال ۱۴۰۰ جمعیت مجموعه شهر تهران به بیش از ۲۲ میلیون نفر خواهد رسید که باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی جدی شود.

شهردار تهران افزود: شاید ما خط و خطوطی رسم کنیم که شهر تهران را در میان آن محدود کنیم، اما برنامه‌ریزی باید برای کل منطقه تهران و جمعیت آن باشد، زیرا همان‌گونه که با موج‌های مختلفی ازجمله آموزش، مسکن، اشتغال و غیره روبرو بوده‌ایم؛ در آینده موج‌های جدیدی از جمله پیری و معضلات اجتماعی گریبان گیر ما خواهد بود.

وی تأکید کرد: از شورای‌عالی نظارت بر توسعه شهری تهران می‌خواهم تمام توان خود را به کار گیرد تا سندی جامع و قابل دفاع در جهت حل مسائل مجموعه شهر تهران و اصلاح ساختارها در موضوعات سیاست، اکولوژی، امنیت اجتماعی، فرهنگی و کالبدی و فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و مدیریتی تهیه نماید تا به مراجع ذی‌ربط و نهادهای بالادستی نظام ارائه شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در ابتدای این جلسه گفت: با توجه به توافقات بین وزارت مسکن و شهرسازی وقت و شهرداری تهران و دستور قالیباف مبنی بر تشکیل شورای‌عالی نظارت بر توسعه شهری، دبیرخانه این شورا در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از سال ۱۳۸۹ تشکیل شده است.

نگاهداری افزود: دبیرخانه این شورا از چهار سال گذشته تاکنون فعالیت دارد و به همراه معاونت مطالعات و برنامه‌ریزی امور زیرساخت مرکز به تهیه طرح‌های موضوعی طرح جامع و همچنین طرح‌های بنیادی در راستای نظارت، ارزیابی و بازنگری طرح جامع و سایر طرح‌های توسعه شهری پرداخته است.

در این جلسه همچنین متخصصان و صاحبنظران و اساتید عضو شورا، هر یک به بیان دیدگاه‌های خود درباره کیفیت الزامات و اولویت‌های کار این شورا پرداختند و کاظمیان دبیر شورا نیز گزارشی درباره تاریخچه و ضرورت‌ها و راهکارهای ایفای نقش نظارتی این شورا ارائه کرد.

نظر شما