شناسهٔ خبر: 79702 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

از سوی نشر مثلث؛

کتاب دیگری از نویسنده «راه هنرمند» با ترجمه دل‌آرا قهرمان منتشر شد

کتاب پرواز های خلاقیت/1 کتاب «پروازهای خلاقیت: راهنمای رفع موانع خلاقیت» نوشته جولیا کامرون با ترجمه دل‌آرا قهرمان و لاله مهدی‌نژاد از سوی نشر مثلث منتشر شد.

به گزارش نماینده به نقل ازخبرگزاری مهر، «پروازهای خلاقیت: راهنمای رفع موانع خلاقیت» کتابی از جولیا کامرون نویسنده «راه هنرمند» است. نویسنده در پیش‌گفتار کتاب آورده: «خلاقیت یعنی ابتکار عمل. خلاقیت نه تنها جهان مادی که جهان روانی ما را نیز دگرگون می‌کند. وقتی به تلاشی خلاقه دست می‌زنیم موجب ظهور و بروز کهن الگوهای خلاقیت و تجربه می‌شویم. شخصیت‌های قابل شناسایی قدم به صحنه می‌گذارند تا مسیر خلاقه ما را به چالش بکشند. این شخصیت‌ها و تجربه‌ها و ترفندهای مقابله با آنها، محتوای این کتاب را تشکیل می‌دهند. »

کامرون، هدف از نگارش کتاب خود را اسطوه‌زدایی از خلاقیت و بسیاری از پرت‌وپلاهایی دانسته که عامدانه در لفافی رازآلود پیچیده شده‌اند. همین‌طور حرف‌های دوپهلویی که باعث صدمه زدن به افراد خلاق شده‌اند. سخنانی که هنرمندان را از اقتدار و واقعیت دریافت شخصی‌شان محروم می‌کند.

«تیر آرزو»، عنوان نخستین بخش از کتاب «پروازهای خلاقیت» است. در این بخش کوتاه آمده که آرزوی خود را مشخص کنیم و در راه برآورده کردنش قدم برداریم. مهم این است که بدانیم می‌خواهیم چه کنیم؛ پس از ان مسیر رای ما هموار می‌شود. رها کردن تیر آذرزو از چله اهمیت دارد وگرنه خود تیر، مسیرش را طی کند و بر هدف می‌نشیند.

«شیطانک تقلبی» عنوان بخش دیگری از کتاب است. وقتی تیر آرزو را رها نکردی نباید به حرف شیطانکی گوش کنی که می‌گوید: «به جای ان به این شلیک کن». بعد نویسنده از تو پرسیده «چه هدف نادرستی هنوز می‌تواند تو را گول بزند؟ پول؟ موقعیت و مقام؟ اعتیاد به عشق و رابطه جنسی؟ ...»

به گفته جولیا کامرون، «کشف‌های خلاقه ما اغلب با چیزی همراه‌اند که من اسمش را جرقه ذهنی می‌گذارم. فقط برای یک لحظه، نور خیره‌کننده‌ای می‌درخشد و تو به روشنی فضایی وسیع می‌بینی ولی با سایه‌های اغراق شده از خودت و دیگران... در اولین دخشش، فضای خاکستری بیشتری پدیدار می‌شود که پیش از این ندیده‌ای...رمزگشایی از بعضی چیزها همان جرقه ذهنی است. درست مثل وقتی که خطوط محیطی را می‌بینیم و به جزئیات توجه نمی‌کنیم. »

پروازهای خلاقیت

«روانشناس‌ها» عنوان بخش دیگری از کتاب «پروازهای خلاقیت» است. آنها می‌توانند ما را به اندازه‌ای کوچک کنند که دیگر نتوانیم بدون صحبت کردن با آنها کاری انجام دهیم و ما باید مراقب  رابطه روانشناس‌ها و خلاقیت باشیم. و اما در بخش دیگری از کتاب با عنوان «خداوند، کمک خلبان من است» آمده که چگونه با ورود به منطقه آدم‌های مشهور، خدایان دروغین فرامان می‌گیرند و دندان‌های درشت خود را به ما نشان می‌دهند اما ما باید محکم روی صندلی خود بنشینیم و بگوییم: خدا خداست و او درباره خدا بودنش ساکت است. پس خدا را باور کنیم و بپذیریم که از از رویاهای ما حمایت می‌کند.  

«آداب پرواز»، عنوان آخرین بخش از کتاب «پروازهای خلاقیت» است. جولیا کامرون در این بخش به مواردی پرداخته که در «راه هنرمند» هم به آن اشاره و تاکید کرده است. این‌که هر روز سه صفحه بنویسیم و از گیجی‌ها، موانع، حالات و کارهای ساده‌ای بگوییم که ما را به هدف می‌رساند یا از آن دور می‌کند.   

نکته دیگری که کامرون به آن اشاره کرده و با اصطلاح «پرکردن باک» از ان نام برده همان نکته‌ای است که در کتاب «اه هنرمند» با عنوان «ملاقات با هنرمند درون» از آن نام برده و برآن تاکید کرده بود و آن، این‌که لااقل یک بار در هفته، یک ساعت را به خود و کار دلخواه خود اختصاص دهیم. یکی دیگر از مواردی که در کتاب «پروازهای خلاقیت» به آن اشاره شده، ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در روز است.

کتاب «پروازهای خلاقیت: راهنمای رفع موانع خلاقیت» نوشته جولیا کامرون با ترجمه دل‌آرا قهرمان و لاله مهدی‌نژاد در ۱۱۰۰ نسخه و به قیمت ۹۰۰۰ تومان از سوی نشر مثلث منتشر شد.

نظر شما