شناسهٔ خبر: 79526 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کریمی قدوسی: باید بعد از تشدید تحریم‌ها مقابله به مثل می‌کردید

کریمی قدوسی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که اجماع ملی بر روی مذاکرات هسته‌ای در ایران وجود دارد در عین حال از اقدامات تیم مذاکره کننده انتقاد کرد و گفت که چرا با وجود تشدید تحریم‌ها برخلاف اصول اصلی توافق هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام نشده است؟

به گزارش نماینده به نقل از(ایسنا)، جواد کریمی قدوسی در جلسه علنی امروز مجلس به طرح سوال خود و همچنین سوال مشترک ۴۰ نماینده مجلس از وزیر امور خارجه پرداخت.

وی در ابتدا به بیانات مقام معظم رهبری در موقع شروع دور جدید مذاکرات اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دور از مذاکرات فرمودند ما از مسئولان خودمان که دارند در جبهه دیپلماسی حمایت، فعالیت و کار می‌کنند قرص و محکم حمایت می‌کنیم. ایشان در ادامه بلافاصله فرمودند که ملت بیدار باشند و بدانند که چه اتفاقی دارد می‌افتد تا برخی از تبلیغات‌چی‌های بی‌ مزد و مواجب نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.

وی افزود: مصداق این سخن روزنامه‌هایی است که به عنوان پایگاه دشمن در داخل و سایر رسانه‌های ضدانقلاب در خارج در طول این یک سال فعالیت کردند. به گفته کریمی قدوسی در این مدت چهار بیانیه با بیش از ۱۰۰۰ امضای نمایندگان در قالب تذکر، سوال، نطق صدها خطبه توسط ائمه جمعه، مصاحبه و موضع‌گیری و هزاران مقاله و ده‌ها همایش و راهپیمایی بزرگ برای دفاع از حقوق ملت مسلمان صورت گرفته‌ است.

نماینده مردم مشهد در ادامه با بیان این‌که ما از تیم مذاکره کننده تقدیر و تشکر می‌کنیم، ‌ گفت: ما بار دیگر می‌گوییم که اجماع ملی روی مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. اما با این وجود سوالات خود و سوالات سایر نمایندگان را لازم می‌دانم که مطرح نمایم.

کریمی قدوسی گفت: ‌سوال این است که شما چرا با وجود منع شدن از مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها بار دیگر در نشست اخیر یعنی وین ۸ آن را تکرار کردید؟

وی ادامه داد: آقای ظریف در مقاله خودتان در روزنامه لوموند در تیرماه سال جاری خطاب به غربی‌ها نوشتید که آماده‌ایم با کاهش توانمندی‌هایمان از شما رفع نگرانی کنیم. این برنامه‌ها با مشورت دانشمندان هسته‌ای غیرایرانی تهیه شده است.

نماینده مردم مشهد اضافه کرد:‌ آقای ظریف چرا اکثر وقت مذاکرات گذشته متوجه مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ شده است و سایر کشورهای گروه ۱+۵ مورد مذاکره قرار نگرفته‌اند؟ چرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گویید اگر با این وضع کنار نیایید ۱۶ ماه دیگر در انتخابات مجلس آینده مردم ایران جریان ضدغربی را رأی می‌دهند مگر شما غربی هستید یا قرار است جریان ضدغربی دیگری بیاید؟

وی ادامه داد: چرا هیچ‌گاه تلاش نکردید مذاکرات هسته‌ای را در شرق و کشورهای آسیایی برگزار کنید و دایم این مذاکرات را در نیویورک و ژنو برگزار کردید. چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ ندادید و چرا تهدید و توهین‌ها به ملت ایران را بی‌جواب ‌گذاشتید؟

وی با طرح این پرسش که چرا گزارش رسمی از مذاکرات به ملت ایران ندادید، گفت: چرا در توافق ژنو همه فاکتورها را یک‌جا به طرف مقابل دادید که امروز دست ملت ایران در چانه‌زنی‌ها خالی باشد؟ چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه داده شده بود با عناصری از فتنه‌گران ملاقات کند. این گزارش ویژه کمیسیون امنیت است که در آن طبق مستندات اعلام شده این کار با اجازه و چراغ سبز شما بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: سه چهارم وقت مذاکرات بعد از گذشت ۱۰ ماه از مذاکرات به مباحث فنی اختصاص داده شد و خیلی کم وارد موضوع تحریم‌ها شدید. فرصت رو به اتمام رفت بنابراین طرف مقابل سعی کرد از تحریم‌ها عبور کند. از طرف دیگر چرا اینقدر تلاش شد صداوسیما و روزنامه ‌ها و رسانه‌های ارزشی از تحلیل آنچه در مداکرات می‌گذرد خودداری کند.

وی افزود: چرا مطرح می‌کنید رهبری در جریان مذاکرات و مسائل ریز آن است در حالی که واقعیت ندارد و ریز مسائل به تیم مذاکره کننده واگذار شده است. چرا با وجود تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول اصلی توافق بود مذاکرات ادامه یافت و هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام نشد.

وی با طرح این پرسش که چرا می‌گویید مذاکرات به ملت ایران عزت داد، گفت: تمامی مبانی عزت و اقتدار ملت در این ۳۶ سال را نادیده می‌گیرید و می‌گویید که مذاکرات خودتان منشأ عزت بوده است.

کریمی قدوسی افزود: چرا در زمانی که ۱۰ روز از حمله به غزه و جنایات رژیم صهیونیستی گذشت و شما نیز در جریان بودید قدم موثری برای مقابله با این جنایات انجام ندادید و چرا در توافق ژنو نسبت به تصویب پرتکل الحاقی اجازه دادید در حالی که اجازه نداشتید.

نظر شما