شناسهٔ خبر: 79509 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس در گفتگو با «نماینده»:

همه‌پرسی منطقی نیست به دنبال مشارکت مردم باشیم/ نمی‌توان برای حل هر مسئله، همه‌پرسی برگزار کرد

حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: با سازوکاری که در بازنگری در بحث رفراندوم وجود دارد هر مسئله‌ای امکان اینکه بتواند به سراغ آراء عمومی برود را ندارد ضمن اینکه طی این مسیر هم نظر مجلس را می‌خواهد.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با نماینده، با اشاره به برگزاری «همه‌پرسی» که از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش اقتصاد ایران مطرح شد و اینکه برخی از رسانه‌ها همه‌پرسی را در زمینه مذاکرات هسته‌ای تبیین و تحلیل کردند، گفت: این مسئله می‌تواند در مورد بحث هسته‌ای باشد، اما به اعتقاد بنده دولت اختیار تام در بحث هسته‌ای دارد. با توجه به راهبرد مقام معظم رهبری تحت عنوان نرمش قهرمانانه، تائید و حمایت ایشان از تیم مذاکره‌کننده و اجازه‌ای که برای گفتگو داده‌اند دست دولت باز است.

وی افزود: حتی در این دوره، پرونده از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل‌شده است و این کار بدون موافقت رهبری امکان‌پذیر نبود ازاین‌رو دست دولت در زمینه هسته‌ای بسته نیست.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای خطوط قرمز در دو حوزه تعریف‌شده است، اظهار داشت: تعداد سانتریفیوژها و بحث برداشتن همه تحریم‌ها جزء خطوط قرمز است. حال شاید در مذاکرات بحث برداشتن تحریم‌ها، با زمان‌بندی تعریف شود و طرف مقابل حاضر به پذیرش این قضیه شود اما اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس، یا نهاد وزارت خارجه با برخی از اعضای شورای امنیت ملی پیش بیایید.

حق‌شناس تصریح کرد: بنده معتقدم در این نوع موارد و قضایا ورود به این مسئله (همه‌پرسی) را کارساز نمی‌دانم چراکه حوزه سیاست خارجی، حوزه تخصصی است و وزارت خارجه به‌راحتی می‌تواند کار را به‌پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه بیان عمومی دولت و وزارت خارجه حاکی از ایجاد مشکل نبوده است، اظهار داشت: روحانی باید روشن‌تر ابعاد ماجرا را بشکافد، شاید دولت احساس می‌کند نگاه و رای نمایندگان در مجلس، نگاه اکثریت مردم نیست بنابراین، این پیام را به مجلس می‌رساند که اگر شما همین مسیر را دنبال کنید ناچار می‌شوم از مردم سؤال کنم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره اینکه خاتمی به‌عنوان رئیس دولت اصلاحات با دو مجلس اصولگرای پنج و هفتم کار کرد اما در آن دوره که مجالس گذشته همسو با دولت اسبق نبودند او همه‌پرسی را مطرح نکرد اما الآن این موضوع از سوی رئیس دولت یازدهم مطرح‌شده است، آیا اصلاً هیچ همکاری و هماهنگی بین این دو قوه برقرار نشده است که قوه مجریه می‌خواهد همه‌پرسی برگزار کند؟ گفت: این مسئله زمانی پیش می‌آید که دولت احساس کند در افکار عمومی دچار مشکل شده و برای حل منازعه یک مسئله کلان باید مردم نظر دهند.

حق‌شناس درعین‌حال تأکید کرد: با سازوکاری که در بازنگری در بحث رفراندوم به وجود آمد هر مسئله‌ای به‌راحتی امکان اینکه بتواند به سراغ آراء عمومی برود را ندارد ضمن اینکه طی این مسیر هم نظر مجلس را می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه ما در این ۳۵ سال گذشته همه‌پرسی نداشتیم، گفت: هرروز نمی‌توان برای حل‌وفصل مسائل به آراء عمومی مراجعه کنیم، بسیار پرهزینه خواهد بود و منطقی هم نیست به اعتقاد بنده باید به سراغ سازوکار انتخابات مجلس با مشارکت حداکثری مردم باشیم.

 

مشروح گفتگوی حق‌شناس با «نماینده» پیرامون همه‌پرسی و فعالیت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی به‌زودی منتشر خواهد شد...

نظر شما