شناسهٔ خبر: 79339 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اتهام مدیر دستگیر شده شهرداری مالی نیست

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از اصلاحات صورت گرفته در انتخابات شوریاری محلات خبر داد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، رضا تقی‌پور در نشست خبری که امروز در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد ضمن تبریک هفته وحدت درباره جلسات غیر علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: جلساتی که روز یکشنبه برگزار می‌شود جلسات فوق‌العاده غیر علنی است.

وی ادامه داد: براساس قانون شورای شهر باید هر هفته یک جلسه داشته باشد که در روزهای سه‌شنبه این جلسات با حضور خبرنگاران به صورت علنی برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران  گفت: در جلسات روز یکشنبه بحث‌های مختلف و اختلاف سلیقه‌ها و آرا مطرح می‌شود و خیلی از مباحث مختلف نیز در این جلسات به نتیجه می‌رسد.

تقی‌پور درباره مصوبات جلسه امروز اظهار داشت: در جلسه امروز ۱۰ دستور جلسه داشتیم که با توجه به حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این جلسه و ارائه گزارش درباره پاساژ علاءالدین تنها دستور مربوط به اصلاح مواد تشکیل انجمن‌های شورایاری محلات مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره پاساژ علاءالدین و تخریب طبقه هفتم و منفی ۳ این پاساژ اظهار داشت: تخلفاتی که در ساخت مجتمع تجاری علاء‌الدین صورت گرفته بود در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر و در شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً براساس کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی به تخریب تخلفات صورت گرفته در این مجتمع تجاری داده شد که این رأی اجرایی شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اهرم‌های فشار و مانع‌تراشی‌هایی برای اجرای حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود داشت ولی نهایتاً قانون اجرایی شد و این پیامی مبنی براینکه هرجای شهر تهران تخلفی صورت بگیرد شهرداری و شورای شهر مؤظف به برخورد با آن است.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: در طبقه هفتم پاساژ علاء‌الدین ۹۰ واحد تجاری وجود داشت و در طبقه منفی ۳ این پاساژ نیز تغییر کاربری صورت گرفته بود که براساس قوانین در دو مرحله رأی به قلع و قم داده شده بود ولی فشارهای بیرونی بعضاً مانع اعمال قانون و انجام حکم صادره بود که نهایتاً در اواخر هفته گذشته این حکم با جدیت مدیران شهرداری و حمایت‌های اعضای شورای شهر و فضای عمومی اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم تخلفی صورت بگیرد و سپس به فکر تخریب آن باشیم، افزود: متأسفانه در قوانین شاهد موازی‌کاریی‌هایی هستیم که این مشکلات را به وجود می‌آورد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: قطعاً خسارت‌هایی به مالکان این پاساژها وارد شده است که ضامن این خسارت‌ها کسانی هستند که این تخلفات را انجام داده و واحدهای تجاری را فروخته‌اند. این اقدام تجربه موفقی برای مدیریت شهری است که با قاطعیت با تخلفات برخورد می‌کند.

تقی‌پور با اشاره به اینکه قطعاً در گوشه و کنار شهر تخلفاتی وجود دارد، گفت: شهرداری و شورای شهر مؤظف است نسبت به ایجاد تخلف پیشگیری کند ولی در صورتی که تخلفی نیز رخ می‌دهد با احکام قانونی می‌تواند نسبت به رفع این تخلفات اقدام کند.

وی یادآور شد: شهردار تهران در جلسه امروز نیز اظهار داشت: بعضی از مواقع احکام به شکلی صادر می‌شود که برای اجرای آن مشکل داریم به عنوان مثال حکم تخریب طبقه چهارم یک ساختمان ۷ طبقه را داده بودند که امکانپذیر نبود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره برخورد با تخلفاتی چون پاساژ علاءالدین اظهار داشت: شرکت‌های شهربان و حریم‌بان نظارت‌های لازم را در این خصوص دارند و در صورت مشاهده تخلف پرونده آن تشکیل و رأی نهایی صادر می‌شود.

تقی‌پور درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز اظهار داشت: این کمیسیون هفت نفر عضو دارد و از شهرداری، شورای شهر، قوه قضاییه و دیگر دستگاه‌های ذی‌صلاح عضو این کمیسیون هستند.

وی درباره تخلفات مدیران قبلی شهرداری در پاساژ علاءالدین اظهار داشت: برخورد با متخلفان آیین‌نامه خاص خود را دارد که براساس آن برخوردهای لازم با مدیران صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ما مدافع آن هستیم که ضرر افرادی که در طبقه هفتم واحد تجاری خریداری کرده‌اند باید جبران شود و ضامن این کار کسی است که این تخلف انجام داده است.

تقی‌پور افزود: بعضاً مقررات موازی نیز به این تخلفات دامن می‌زند و علت اینکه به نظر می‌رسد هر دو طرف راست می‌گویند وجود مقرراتی است که می‌توان استنادهای خود را از آن داشت.

وی گفت: مأموران شهرداری اگر یک‌سری مجوزها و دستوراتی را برخلاف مقررات صادر کرده باشند باید در مراجع ذی‌صلاح با آنها برخورد شود.

تقی‌پور خاطرنشان کرد:‌ تا سال ۹۱ شهر تهران طرح تفصیلی جامعی را نداشته که همین موضوع موجب ایجاد موازی‌‌کاریی‌هایی در قانون می‌شود و تا وقتی قوانین ما یکپارچه نیست ممکن است یک فرد نیز تخلفاتی داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه یکی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه هفته گذشته درباره علت دستگیری یکی از مسئولان در شهرداری تهران توضیحاتی خواسته بود و ابهاماتی وجود داشت آیا نسبت به رفع این ابهامات از سوی شهرداری تهران اقدامی صورت گرفته است، گفت:  برابر قانون تا زمانی که کسی پرونده‌اش به دادگاه نرفته و محکوم نشده است نباید در خصوص اتهامات آن فرد صحبتی کرد و دستگاه قضایی در صورت لزوم درباره این پرونده توضیحات لازم را خواهد داد.

تقی‌پور ادامه داد: در روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: دستگیری این فرد مربوط به مسائل اداری و مالی نبوده است.

وی درباره تشکیل انجمن‌های شورایاری محله نیز اظهار داشت: بیش از یک سال است که دوره قبلی شورایاری‌های محله به اتمام رسیده ولی همچنان این دوره ادامه دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برگزاری انتخابات شورایاری محله در اختیار شورای اسلامی شهر تهران است و از هفته‌های نخست شروع به کار دوره چهارم برگزاری این انتخابات در دستور کار قرار گرفته بود و در طول یک ماه گذشته توافقات آن حاصل شد.

تقی‌پور یادآور شد: آیین‌نامه مربوط به نحوه برگزاری و شرایط انتخاب‌شوندگان مورد بازنگری قرار گرفت و حدود ۷ نفر در ستادی مسئولیت این انتخابات را برعهده گرفتند که ۵ نفر از آنها از اعضای شورای اسلامی شهر تهران است.

وی گفت: در حال حاضر آیین‌نامه مربوط به برگزاری انتخابات شورایاری محله مورد بازنگری قرار گرفته و براساس آن افرادی که حداقل ۲۵ سال سن و فوق‌ دیپلم دارند و ۲ سال در یک محله سکونت و یا سابقه اشتغال داشته باشند می‌تواند در این انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدرک تحصیلی برای افرادی که در دوره‌‌های قبلی شرکت کرده بودند و به عنوان عضو شورایاری‌های محله هستند تنها سواد خواندن و نوشتن است.

 

نظر شما