شناسهٔ خبر: 79078 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ارز در بودجه تک نرخی شود/دولت امکان کنترل بازار را دارد

پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم تک‌نرخی شدن نرخ ارز، گفت: بانک مرکزی امکان کنترل قیمت دلار در محدوده قیمت بازار آزاد یعنی حدود ۳۲۰۰ تومان را دارد.

به گزارش نماینده، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به تبیین چرایی افزایش قیمت دلار پرداخت و گفت: تغییراتی که در قیمت فروش نفت به وجود آمد باعث شد که بخشی از منابع ارزی با محدودیت‌هایی مواجه شود که به دنبال آن به واسطه ایجاد تقاضای کاذب در اقتصاد کشور نرخ دلار در بازار افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بانک مرکزی باید متناسب با تغییرات مدیریت ارزی انجام داده و تصمیم‌گیری کند که برنامه‌ریزی کند که با چه برنامه‌ای منابع و مصارف را هزینه نماید. تمامی این موارد به داشتن پیش‌بینی در خصوص نرخ دلار در آینده احتیاج دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در عین حال با تأکید بر اینکه شرایط کشور طوری نیست که این کاهش ارزش پول ملی در حوزه اقتصادی اثرگذار باشد، افزود: پیش‌بینی ما این است که ظرفیت اقتصادی ما فراتر از آن است که با تغیرات قیمت نفت و به دنبال آن افزایش دلار و کاهش ارزش پولی اتفاقی افتد. بلکه اعتقاد ما آن است که این شرایط را بانک مرکزی بر اساس ضوابط می‌تواند کنترل کند.

پورابراهیمی تأکید کرد: بانک مرکزی امکان کنترل قیمت دلار در محدوده قیمت بازار آزاد یعنی ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ را دارد و حتی رسیدن به قیمت ۳۰۰۰ تومان برای هر دلار غیرقابل دسترس نیست.

وی در عین حال با بیان این‌که تغییرات قیمت نفت کوتاه مدت است، گفت: پیش‌بینی ما این است که بانک مرکزی با مدیریت نرخ ارز می‌تواند قیمت فعلی دلار را که به واسطه تقاضای کاذب در اقتصاد کشور افزایش یافته، کنترل کند و در عین حال تقاضای بازار را پاسخ دهد. رسیدن به این مهم به افزایش ظرفیت صادرات غیرنفتی بستگی دارد.

پورابراهیمی با بیان این‌که دولت نرخ دلار را در لایحه بودجه ۲۸۵۰ تومان تعیین کرده است، گفت: اعتقاد ما این است که نرخ دلار در لایحه بودجه باید تک رقمی شود و نباید این رانت اقتصادی در کشور وجود داشته باشد. باید یک جایی این روند متوقف شود.

به گفته وی، هرگونه علامت ناشی از افزایش قیمت دلار اثرات تورمی را در اقتصاد به جای می‌گذارد که باید کنترل شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از دولت جهت اجرا نکردن قانون مبنی بر حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی، گفت: دولت در قانون به صراحت موظف شده که یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف کند و نمی‌تواند بگوید که راهکار اجرا کردن این قانون را ندارد. با توجه به رویکرد دولت پیش‌بینی ما این است که سال آینده نیز نحوه پرداخت یارانه نقدی تغییر پیدا نکند.

پورابراهیمی در پایان گفت: مجلس بر این موضوع تأکید دارد که دولت باید بتواند خانوارهای پردرآمد را از کم‌درآمد تفکیک کرده و بر اساس آن یارانه نقدی بدهد اما دولت معتقد است که امکان تفکیک دهک‌ها از یکدیگر نیست.

نظر شما