شناسهٔ خبر: 78950 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تلاش کردم هاشمی را برای حضور در تنفیذ احمدی نژاد مجاب کنم

نامزد انتخابات دهم ریاست جمهوری: برای شرکت آقای هاشمی در مراسم تنفیذ احمدی نژاد تلاش کردم اما تا آخر شب هم نتوانستم ایشان را که به شمال رفته بود بیابم و مجاب به حضور در مراسم تنفیذ کنم.

به گزارش نماینده، به نقل از مهر، یازدهمین برنامه "متن حاشیه" به مناسبت یوم الله ۹ دی با حضور محسن رضایی، ‌ یکی از چهار نامزد انتخابات دهم ریاست جمهوری طبق روال سه شنبه شب ها به روی آنتن رفت.

بخش حاشیه نیز با موضوع تعرفه اینترنت اپراتورها با حضور تلفنی لطف الله صبوحی قائم مقام رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پی گرفته شد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدا با تسلیت شهادت سردار تقوی در سامرا با تاکید بر بی پرده سخن گفتن درباره موضوع برنامه، سخن خود را شروع کرد.

وی در ابتدا با تاکید بر ماهیت انقلاب اسلامی جهت رساندن صدای مردم به گوش مسئولان، در انتقاد از برخی افراد که در خاموشی فتنه نقشی نداشتند اما امروز مدعی هستند، گفت: درباره حضور مردم در ۹ دی برخی افراد جلودار تقدیس این روز شده اند که آن روز در بین مردم نبودند.

رضایی با انتقاد از صداوسیما به دلیل تحدید فتنه های کشور به فتنه ۸۸ ادامه داد: انقلاب از بدو تشکیل حداقل با ۱۶ فتنه دست و پنجه نرم کرده است که فتنه ۸۸ یکی از آنهاست و منجر به حماسه ۹ دی شد و با عدم روایت آنها نباید اجازه داد این شائبه در ذهن جوانان پا بگیرد که در کل عمر انقلاب یک فتنه رخ داد و آن هم فتنه ۸۸ بود.

فرمانده اسبق سپاه با اذعان به تعهد خود و همرزمانش که شاهد شهادت بسیاری از جوانان در جبهه بوده اند، به یک رسالت ملی در قبال مردم، فتنه های مد نظر خود را اینگونه برشمرد؛  اولین فتنه در اسفند سال ۵۷ با غیبت آیت الله طالقانی به عنوان رئیس شورای انقلاب رخ داد که با تدبیر حاج احمدآقا این فتنه خاموش شد. دومین فتنه نیز در خرداد ۵۸ توسط دولت موقت بر سر قانون اساسی بوقوع پیوست. فتنه فرقان، فتنه قم که حتی یک نفر هم کشته داشت. فتنه بنی صدر که اوجش در اسفند ۵۸ بود، فتنه کودتای قطب زاده، فتنه منافقین، فتنه کودتای بیت آقای منتظری، فتنه ۳۰ خرداد جبهه ملی علیه لایحه قصاص، فتنه سال ۷۸، فتنه مکتب ایرانی در دولت احمدی نژاد و فتنه ۸۸.

وی با اشاره به قدرت نظام در تبدیل فتنه ها به فرصت، گفت: رفتار جناحی با وقایع ظلم به مردم است. لذا باید فارغ از جناح ها به خسارات اقتصادی، سیاسی این فتنه بزرگ پرداخت.

محسن رضایی با قرائت برخی از جملات خود در مناظره با میرحسین موسوی ادامه داد: در آن روز هنوز فتنه شروع نشده بود اما بنده هشدار دادم که بین مسئولین تفرقه در حال حکمفرمایی است. لذا بنده از یکسال پیش زمینه های وقوع حوادثی را در جامعه احساس می کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در اغلب فتنه های رخ داده در انقلاب یا مستقیم یا غیر مستقیم در خنثی سازی آنها نقش داشته است توضیح داد: بنده شاید نتوانم دقیق بگویم چه مسائلی را می دیدم که منجر به فتنه خواهد شد اما از روی تجربه این حس را داشتم و یکی از نشانه های آن فتنه سوءظن داشتن برخی مسئولین به یکدیگر بود.

رضایی با اشاره به مناظره موسوی و احمدی نژاد در ایجاد فتنه و مناقشه دانستن آن در انتقاد از شورای نگهبان و نهادهای نظارتی انتخابات جهت عدم تذکر به نحوه مناظره آن دو گفت: شورای نگهبان می توانست با تذکر نسبت به رفتار احمدی نژاد نسبت به همسر موسوی و اتهام دادن نسبت دروغگویی از سوی موسوی به احمدی نژاد روند ایجاد فتنه را تحت الشعاع قرار دهد.

پیش از انتخابات آمریکا به این نتیجه رسیده بود که بهترین راه مذاکره با ایران است

وی تشدید التهاب بعد از انتخابات را از مناظره ها دانست و با اشاره به نقشه های آمریکا برای تضعیف ایران اینگونه ادامه داد: آمریکا قبل از انتخابات هشت پرونده بر روی میز علیه ایران داشت که یکی از آنها محاصره دریایی ایران بود که ۹۰۰ میلیارد دلار هزینه نیاز داشت. حمله زمینی به ایران نیز ۲۰۰۰ میلیارد دلار هزینه داشت. لذا کمترین هزینه مربوط به مذاکره با ایران بود که منجر به ارسال نامه از سوی اوباما به رهبر انقلاب شد. آمریکا فارغ از انتخاب هرکسی برای ریاست جمهوری قصد داشت مستقیم با حاکمیت وارد مذاکره شود.

نامزد انتخابات دهم ریاست جمهوری با اشاره به تغییر تاکتیک آمریکا پس از حوادث انتخابات توضیح داد: خسارت دیگر همین بود که آن حوادث باعث شد آمریکا راه کجی را برگزیند و گمان کند ایران به قدری ضعیف شده است که دیگر نیازی به مذاکره نیست و چون فتنه طول کشید به تحریم منجر شد و سبب شد تا تحریم تعلیقی دو ساله ایران وارد فاز اجرایی شود.

وی با رد ادعای نامه سران فتنه به آمریکا افزود: قبل از انتخابات آمریکایی ها نامید بودند اما حوادث بعد از آن باعث شد تا دوباره امیدوار شوند و به فتنه دامن بزنند.

رضایی فرمانده اسبق سپاه با انتقاد از عدم هماهنگی و همراهی سه نامزد دیگر انتخابات با رهبر انقلاب توضیح داد: ایراد دیگر موسوی و احمدی نژاد این بود که خود را با رهبری نظام هماهنگ نکردند. در عین حالی که می دانستند رهبری از حق هیچ کس نمی گذرد. لذا اگر با رهبری همراهی می کردند و طبق قانون اعتراضشان را پی می گرفتند این فتنه به پا نمی شد.

رضایی درباره ادعای خود مبنی بر حسادت برخی بزرگان انقلاب به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ادامه داد: در انقلاب افرادی هم ردیف و یا بزرگتر از رهبر انقلاب بودند که بعد از رهبری ایشان حسد ورزیدند.

وی با اشاره به پیشینه روابط رهبری و موسوی گفت: موسوی اولین کسی بود که رهبر انقلاب به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. اما در همان دوره امثال موسوی خوئینی ها و اصلاح طلبان مخالف بودند اما در دور دوم رهبری از معرفی موسوی امتناع می ورزید و مخالف بود. لذا بزرگترین اشتباه میرحسین این بود که در عین داشتن شناخت کامل از رهبری راهی دیگر را رفتند و با ایشان همراهی نکردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با رد ادعای هماهنگی وی با هاشمی برای نامزدی، پیرامون اعتراضش بعد از انتخابات گفت: آقایان کروبی و موسوی  قبل از انتخابات کمیته صیانت از انتخابات راه انداخته بودند و به من هم پیشنهاد حضور دادند اما من قبول نکردم و گفتم دلیلی ندارد وقتی اتفاقی نیفتاده است با سوءظن برخورد کنیم اما بعد از انتخابات من رفتم شورای نگهبان و البته با برخورد خوب شورا مواجه شدم. لذا به شورا گفتم اگر درباره تقلب ادعایی شد شما در گام اول رد نکنید و بگویید که بررسی می کنیم و بعد از اطمینان نتیجه را اعلام می کنیم که شورای نگهبان نیز گفتند مرام ما نیز همین است که پیگیری کنیم و قاطعانه در این باره نظر بدهیم.

محسن رضایی درباره گفتگوی تلفنی خود با کروبی بعد از دیدار با شورای نگهبان گفت: من با ایشان تماس گرفتم و گفتم برخورد شورای نگهبان برخورد خوبی است لذا شما هم بروید و شکایتتان را اعلام کنید، کروبی هم گفت چون من با آقای موسوی در این زمینه مشورت دارم، با ایشان تماس می گیرم و نتیجه را به شما اعلام می کنم. ظاهرا موسوی هم جوابش را منوط به مشورت با ستادش کرده بود که فردای آن روز معلوم شد مشورت ها جواب نداده است.

رضایی درباره اعلام پیروزی موسوی از سوی خودش گفت: من این مطلب را از دیگران شنیدم.

تلاش کردم هاشمی را برای حضور در تنفیذ احمدی نژاد مجاب کنم

 وی درباره دیدارهای بعدیش با موسوی و کروبی گفت: من بعد از فتنه هیچ دیداری با ایشان نداشتم و در راهپیمایی ها هم شرکت نکردم البته برای شرکت آقای هاشمی در مراسم تنفیذ تلاش کردم اما تا آخر شب هم نتوانستم ایشان را که به شمال رفته بود بیابم و مجاب به حضور در مراسم تنفیذ کنم.

رضایی درباره شکایت و سپس انصرافش از پیگیری آن توضیح داد: من به دلیل شرایط حساس کشور علی رغم ناراحتی عده ای، هم کنار کشیدم و هم تمکین کردم و هم هشدار دادم. لذا برخی به بنده اتهام ترس زدند! و تلاشهای زیادی برای اتمام قائله کردیم که یکی از آنها حضور در راهپیمایی ۹ دی بود اما دیگر با سران فتنه تماسی نداشتم چرا که از آنها ناامید بودم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادعای پیشین خود که گفته بود اگر مثل سران اختیار می داشتم فتنه را حل می کردم گفت: اگر اختیار بیشتری می داشتم با تجربیاتی که از رفتار حاج احمد خمینی در حل فتنه ها آموخته بودم اقداماتی می کردم تا مساله حل شود. در دنیا هم از این اتفاقات می افتد اما راههای ثانویه هست تا مساله حل شود.

رضایی در ادامه نسبت به خط شکنی های فتنه گران گفت: چند عامل باعث حضور مردمی در حل فتنه بود که یکی از آنها خشونت گرایی فتنه گران در اعتراضشان بود. مساله بعدی توهین به مراسم اباعبدالله و توهین به امام خمینی و عدم موضع گیری سران فتنه بود. از سویی فتنه طولانی شده بود و مردم تماشاگر بودند و این درازای فتنه مردم را خسته کرد که با اهانت فتنه گران به نمادهای عاشورا مردم را به جنبش واداشت تا فتنه را خاموش کنند. و حضور افرادی با دست بند سبز در راهپیمایی ۹ دی نشان داد که آن راهپیمایی کار مردم بود نه دولت.

وی درباره نامه سرگشاده خود به رهبری بعد از ۹ دی که باعث آزردگی برخی سیاسیون از وی شد توضیح داد: من در آن نامه دیده های خودم را برای رهبری شرح دادم و آرزو کردم که نخبگان نیز مانند مردم به وحدت برسند و در آن نامه هم از رهبری تقاضا کردم تا راهی بیندیشند تا نخبگان هم به وحدت برسند.

وی درباره موضعش در ایام فتنه گفت: من بارها عدم تمکین به قانون را محکوم کردم و اطلاعیه هم صادر کردم. اما در نقد خودم می گویم که باید در آن ایام ملاحظات را بیشتر کنار می گذاشتم و جدی تر وارد صحنه می شدم.

رضایی درباره خسارات فتنه ادامه داد: فقط وقوع فتنه باعث تحریم نشد بلکه طولانی شدن آن و وقفه در کسب و کار و عوامل دیگر باعث ضربه اقتصادی و تحریم بود. از طرفی به دموکراسی اتفاق افتاده در انتخابات خدشه وارد شد و مسیر به سمت جاده خاکی رفت. بسیاری از نیروهای درجه دو و سه اصلاح طلبان که از نیروهای ارزشی بودند نیز از کارآمدی افتادند و در انتخابات رد صلاحیت شدند و از دست دادن آنها نیز خود خسارتی بود. در کل ایجاد تفرقه و سوء ظن بزرگترین خسارات فتنه بود.

رعایت نکردن احساسات مردم از سوی دو رقیب یکی از ریشه های فتنه است

وی درباره نحوه برخورد با اعتراضات افزود: نباید از اعتراضات ترسید اما اعتراضات هم باید قانونمند باشد. لذا گروه هایی که به اعتراض کردن نقد دارند و گروه هایی که هر اعتراضی را محترم می شمرند هر دو در اشتباهند. از اینها گذشته اعتراضات باید دارای مرز باشند و موضع خود را در قبال دشمن مشخص کنند. مخالفین اعتراض هم باید طبق اصل مطرح شده از سوی رهبری جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشند.

این نامزد انتخابات دهم ریاست جمهوری با انتقاد از کسانی که به دنبال یافتن مقصرترین فرد در فتنه هستند، گفت: من مخالف این گفتمانم چرا که دنبال فرد گشتن راهی خطاست. همین آقایان کروبی و موسوی در فتنه ای پیشین پشت نظام ایستادند اما در این فتنه وضعشان تغییر کرد. به نظرم باید ریشه های فتنه را بررسی کرد. مثلا رعایت نکردن احساسات مردم از سوی دو رقیب یکی از ریشه های فتنه است.

وی در پایان با اشاره به توهین های سیاسیون به مخاطبین در بیان جملاتی مانند خس و خاشاک و گوساله و بی سواد و تازه به دوران رسیده امثالهم گفت: باید تحمل ها را بالا ببریم، و این ادبیات را از گفتمان خود حذف کنیم.

در بخش حاشیه نیز به بحث گران شدن بسته های اینترنتی اپراتورها پرداخته شد که لطف الله صبوحی قائم مقام رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با حضور تلفنی خود در این باره توضیحاتی داد.

نظر شما