شناسهٔ خبر: 78688 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کدخدایی در گفتگوی ویژه خبری:

امکان تقلب در انتخابات ایران وجود ندارد/ فتنه گران باید پاسخگو باشند

کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان گفت:در نظام انتخابات عوامل مختلفی درگیر هستند و همین عامل باعث می شود که امکان تقلب گسترده وجود نداشته باشد؛ برخی تخلفات جزئی وجود دارد که در همه کشورها هست.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، عباسعلی کدخدایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان این که مردم ما هرگاه که احساس کنند نظام در خطر است همیشه در همه صحنه ها حضور پرشوری دارند افزود : حرکت خود جوش مردم را قبل از انقلاب و در نظام طاغوت فراموش نمی کنیم که نهایتاً با تدابیر امام راحل به پیروزی رسیدند.

این حقوقدان اضافه کرد: در دوره های پس از انقلاب اسلامی شاهد به وجود آمدن مشکلات از سوی دشمنان نظام و بدخواهان داخلی بودیم و همچنین حضور منافقین و جنگ تحمیلی نیز از اتفاق هایی بود که مردم در آن همواره نقش تعیین کننده ای داشتند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان این که در حماسه ۹ دی مردم انقلاب بزرگی ایجاد کردند، تصریح کرد: در این فتنه همه ی ملت به این یقین رسیده بودند که توطئه دشمن نظام را هدف قرار داده است و دشمن روی ناخوش خود را به ملت ایران نشان داده  و در حرکتی خودجوش وارد میدان شده و خط بطلانی بر توطئه بدخواهان نظام کشیدند.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که این احساس چه طور در بین مردم به وجود آمد که بدون دعوت و بیانیه ای به خیابان ها آمدند، اضافه کرد: جامعه ما اسلامی است و همواره ارزش های اسلام در کشور ما مورد احترام قرار می گیرد و در واقع هدف اصلی انقلاب ما نیز تحکیم اسلام بود، چرا که امام راحل نیز اجرای احکام اسلامی را همواره مد نظر داشتند.

کدخدایی با اشاره به این که مردم همیشه بیدار ما بسیار بصیرند، اظهار داشت: هر لحظه که احساس خطر کنند به میدان می آیند، انتخابات ۸۸ و فتنه پس از آن با توطئه بدخواهان داخلی و خارجی این احساس را در وجود مردم ایجاد کرد که باید هر چه زودتر در صحنه حاضر شوند و از شجره طبیه دفاع کنند چرا که ایثارگران جان خود را در همین مسیر فدا کردند.

**ملت اجازه خدشه به دستاوردهای انقلاب را نمی دهد

وی اضافه کرد: ملت هیچ وقت اجازه نمی دهد دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی که با مدیریت هوشمندانه مقام معظم رهبری استمرار یافته دستخوش حوادث شود و خدشه ای به نظام وارد گردد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که یکی از ستون های اصلی فتنه قانون شکنی بود.

وی در پاسخ به اینکه چه طور اتفاق می افتد که قبل از تمام شدن زمان انتخابات برخی از نامزدها به صورت غیر قانونی اعلام پیروزی در این انتخابات را کنند، اظهار داشت: این عمل خلاف رویه های جاری کشور ما بود و وقتی که هنوز مردم در صف های رای ایستاده اند یکی از نامزدها به صورت غیر قانونی اعلام می کند که برنده انتخابات است؛ اینجا این سوال به وجود می آید که این نامزد این اطلاعات را از کجا آورده است ما در شورای نگهبان و وزارت کشور اطلاعی نداشتیم.

این حقوقدان اضافه کرد: رسانه ها در این مسیر دست به گمانه زنی هایی می زدند که البته همه نامزدها طرفدار و رسانه ای دارند که البته فرجی برای آن ها نیست؛ اما این که نامزد انتخاباتی که امکانی برای ورود و دخالت در صندوق رای را ندارد، چگونه می تواند اعلام پیروزی در انتخابات کند.

کدخدایی افزود : در شورای نگهبان فرصتی نداشتیم که نتیجه را اعلام کنیم و این حرکت حساب شده بود؛ حدود یک ماه قبل رسانه های خارجی و داخلی شبهه تقلب و انتخابات غیر سالم را به جامعه القا می کردند؛ با چه هدفی این اتفاق صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: چگونه امکان دارد که فردی صلاحیت نامزد شدن را داشته باشد و سپس قبل از آن که نتایج نهایی اعلام شود بگوید انتخابات ناسالم است و بدون مستندات عقلی حرفی بزند، اعلام زود هنگام برنده شدن توسط یکی از نامزدها آغازی برای آشوب بود که دیدیم چه اقداماتی نابخردانه ای به دنبال این مسئله به وجود آمد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت : پس از اعلام نتایج انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری که سپس سران فتنه شدند؛ گفتند ما شورای نگهبان را قبول نداریم و عملکردش مورد تایید نیست ما از همان ابتدا  از ۲۶ نفر از نمایندگان نامزدهای انتخابات دعوت کردیم که در پای صندوق های رای بیایند و نظارت کنند و چند نفری آمدند نکاتی را مطرح کردند که بین تاریخ ۲۳ تا ۲۶ خرداد ماه بود که البته این نکاتشان آنقدر مورد توجه نبود، ما به آن ها گفتیم که مستندات شما برای ابطال انتخابات چیست که در واقع از همان ابتدا یکی از نمایندگان این نامزدها گفته بود که شورای نگهبان را قبول ندارد و گفته بود که ما اعلام صلاحیت نکرده ایم.

**اگر شورای نگهبان را قبول ندارید چرا در انتخابات شرکت کردید؟

این حقوق دان اضافه کرد: اگر شورای نگهبان را قبول ندارید، چرا در انتخابات شرکت کردید حسب ظاهر برنده شدن شرط اصلی نیست؛ وقتی که برای نامزدی انتخابات فردی به وزارت کشور مراجعه می کنند قاضی تابع مستندات، ادله و شواهد است و بر اساس آن صلاحیت را اعلام می کند آن ها مستندات قوی محکم نداشتند.

کدخدایی با بیان این که ما در انتخابات ۸۸ حدود ۴۶ هزار صندوق رای داشتیم، تصریح کرد: تعداد گزارش هایی که در روز انتخابات آن ها داده بودند بر این اساس بود که ۱۰ مورد تعرفه در منطقه ای کم بود، ۵ مورد شعبه تعطیل شده بود، ۲۰ مورد تبلیغات نامزدها بود، ما از نمایندگان ۴ نامزد دعوت کردیم که در ستاد نظارتی حضور یابند و اگر مشکلی دیدند آن را منتقل کنند و ما وقتی که مشکلات مطرح شده را بررسی می کردیم؛ می دیدیم که خیلی از آن ها کذب بوده در ۴۶ هزار صندوق رای فقط ۲۰۰ مورد تخلف جزئی وجود داشت.

 وی گفت: آیا می توان گفت که تقلبی صورت گرفته است، بنابر این آمار سخنانشان بر اساس مستندات واقعی نبود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان اضافه کرد: آنها می گفتند که ما چون صلاحیت یکی ازنامزدها را قبول نداریم درخواستمان این است که انتخابات ابطال شود؛ البته این وظیفه شورای نگهبان است که تشخیص دهد که یک نامزد صلاحیت دارد یا خیر ان ها نمی توانند از خود نظری بدهند شورای نگهبان نتیجه انتخابات را با جرات و شجاعت اعلام می کند و نیازی نبود که اتهامی به نظام و مسئولین وارد شود.

این حقوقدان اضافه کرد:در جمهوری اسلامی ایران امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، در این ۴۶ هزار صندوق رای ۳۰ الی ۴۰ نفر  از عوامل اجرایی از جمله وزارت کشور، قضایی، امنیتی و شورای نگهبان درگیر برگزاری انتخابات بودند چگونه ممکن است که در شمارش آرا تقلبی صورت بگیرد.

**امکان تقلب در انتخابات ایران نیست

کدخدایی گفت:در نظام انتخابات عوامل مختلفی درگیر هستند و همین عامل باعث می شود که امکان تقلب گسترده وجود نداشته باشد؛ برخی تخلفات جزئی وجود دارد که در همه کشورها هست.

وی با بیان این که در انتخابات سال ۸۸ تعداد گزارشات تخلف به ۵۰۰ مورد هم نمی رسید، افزود : نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات اصولاً حاضر نبودند که به مسیر قانونی تمکین کنند روز ۲۶ خرداد شورای نگهبان از نامزدهای معترض دعوت به عمل آورد، ولی نمایندگان شان آمدند  و گفتند که مثلاً ما فلان نامزد یا شورای نگهبان را قبول نداریم در روز ۳۰ خرداد هم از این افراد دعوت کردیم.

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: آقای رضایی هم معترض بود، وی اعتراضات خود را درباره برخی از استان ها مطرح کرد و البته با بازشماری آرای وی تغییر محسوسی در آن ایجاد نشد.

این حقوقدان اضافه کرد:شورای نگهبان براساس اصل ۹۹ قانون اساسی موظف به نظارت در انتخابات است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که رهبر معظم انقلاب قانون مدارترین فرد است، گفت : تاکید رهبر معظم انقلاب همواره بر این بود که حرکت در مسیر قانون باشد و اگر مسئله ای هم وجود دارد طبق قانون با آن رفتار شود.

کدخدایی افزود : به فرض اگر هم من مشکلی با شورای نگهبان و وزارت کشور دارم برای حل مشکل راه قانونی خودش وجود دارد؛ این که برای مردم ما مسجل شد که این افراد به دنبال قانون نبوده و به دنبال آشوب هایی هستند که دشمنان نظام طراحی کرده اند؛ به خیابان ها آمدند و حماسه ۹ دی را پدید آوردند.

وی با بیان این که رسانه های خارجی واژه تقلب را یکی دو ماه قبل از انتخابات سال ۸۸ مطرح کردند گفت: نماینده یکی از این نامزدهای معترض در روز ۲۶ خرداد گفت که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته، ولی بعدا خود آن نامزد گفت که تقلب انجام شده است.

سخنگوی سابق شورای نگهبان افزود:فتنه سال ۸۸ هزینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به نظام تحمیل کرد؛ اگر این نامزدهای معترض دلسوز مردم بودند می توانستند روش های دیگری را پیگیری کنند.

وی با اشاره به تشدید تحریم ها در این دوره پس از فتنه ۸۸ خاطر نشان کرد: رویکرد کشورهای غربی و اروپایی در قبال ایران تغییر یافت به طوری که کارشناسان روابط بین الملل و کسانی که در صحنه حضور داشتند می توانند به خوبی ترسیم کنند که چه وضعیت نابهنگامی را پیدا کرده بودیم.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان این که غیرقابل جبران است که دوباره به نقطه قوت برسیم، اظهار داشت: هزینه ها غیرقابل جبران است به طوری که نمی توانیم آن ها را تقویم ریالی کنیم.

این حقوقدان با اشاره به این که فضای معیشتی کشور به هم ریخته بود، افزود:در هر انتخاباتی وضعیت اقتصاد در حال انتظار قرار می گیرد تا وضعیت انتخابات مشخص شود.

کدخدایی با اشاره به این که این وضعیت انتظار یکی دو ماه قبل و بعد از انتخابات اتفاق می افتد، گفت:در فتنه ۸۸ آیا اقتصاد ما رو به صعود بود یا این که نزول کرد؟.

وی با اشاره به این که دران  برهه وضعیت جامعه و معیشت مردم به هم ریخت، افزود: فضای اجتماعی جامعه ناآرام شد به طوری که مردم نگران بودند.

این حقوقدان افزود: چه کسانی باید پاسخگوی هزینه های عمده ای باشند که به نظام و مردم کشور وارد شد.

وی با اشاره به اینکه این گونه مسائل مانع از آن نیست که اشتباهات و خطاهای گذشته را ارزیابی نکنیم، گفت: اشتباهات و خطاهای گذشته باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند تا در آینده دچار این گونه خطاها و اشتباه ها نشویم.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با اشاره به این که از این رهگذری که در سال ۸۸ به نظام جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد شد، گفت: نباید دوباره هزینه بپردازیم و کسانی که اشتباه کردند باید پاسخگو باشند.

کدخدایی افزود: نمی توانیم هزینه ای را به کشور تحمیل کنیم اما پاسخگو نباشیم.

وی اضافه کرد: طبیعتا کسی مجرم است باید مجازات و کسی که مجرم نیست تبرئه شود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با تاکید بر این که مردم باید بدانند چه کسانی خطا کرده اند افزود:  مردم باید بدانند که چه کسانی به نظام هزینه تحمیل کرده اند و جمهوریت نظام را مورد خدشه قرار داده اند.

نظر شما