شناسهٔ خبر: 78524 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

شایعات درباره خوراکیها بی اساسند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با پیدا شدن شبکه‌های اجتماعی شایعات مربوط به خوراکی‌ها با سرعت بالایی پراکنده می‌شود، در صورتی که هیچ یک منشا و منبعی صحیح ندارد.

به گزارش نماینده، دکتر رسول دیناروند درمصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: برخی از این شایعات برندهای داخلی را هدف قرار می‌دهند و گاه نوعی خوراکی یا آشامیدنی را بطور عمده ناسالم جلوه می‌دهند و موجب نگرانی می‌شوند در صورتی که همه بی پایه و اساس هستند.

وی تزریق رنگ به داخل گوجه فرنگی را نیز شایعه دانست و گفت: این اقدام اصلا اقتصادی نیست که کسی بخواهد انجام دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در صنایع ما مثل بسیاری از کشورها برای رسیده شدن میوه و قابل مصرف بودن از حرارت یا گاز اتیلن استفاده می‌شود که مجاز است، ضمن اینکه بررسی‌های ما درباره واکسی که برای ماندگاری به برخی از میوه‌ها مثل سیب و خیار زده می‌شود نشان از بی‌خطر بودن آن دارد.

دیناروند با اشاره به اینکه نمونه‌های آزمایش شده در سازمان غذا و دارو از میادین میوه جمع آوری می‌شوند افزود: البته توصیه وزارت بهداشت به مردم همواره این است که پوست میوه‌ها را بگیرند و بعد میل کنند و این توصیه صرفا به علت واکس نیست بلکه به این علت است که گاهی در خرده‌فروشی ها از پلیمرهای نامرغوب به عنوان واکس میوه استفاده می‌شود و نیز گاهی برخی به میوه‌ها سم می‌زنند و تجمع سم نیز در پوست میوه‌هاست.

 

کاهش ۳۰ درصدی واردات و افزایش دو برابری صادرات دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد صادرات دارو از ایران به کشورهای دیگر دو برابر شده و واردات دارویی نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

دکتر دیناروند افزود: این اتفاق نشان می‌دهد صنعت داروسازی ما فعال است و علاوه بر تامین و تدارک داروی مورد نیاز مردم، نیاز به واردات دارو را نیز کاهش داده است؛ کاهشی که در مقایسه با دو سال گذشته بسیار چشم‌گیر است.

وی درباره واردات مواد اولیه دارویی نیز گفت: در این زمینه کاهشی نداریم و ما هنوز مواد واسط شیمیایی را از خارج وارد می کنیم.

دیناروند افزود: البته ارزش افزوده و در واقع صرفه‌جویی کشور در تولید داروی نهایی است و تولید مواد اولیه دارویی برای ما فقط ارزش استراتژیک دارد، اما در این‌باره همراه با ده‌ها کارخانه تولید مواد اولیه دارویی در حال تلاش‌ایم و دولت نیز از آن حمایت می‌کند.

نظر شما