شناسهٔ خبر: 78332 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برخی بنزین‌های وارداتی کیفیت یورو ۲ هم ندارد

مصطفی افضلی فرد دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: بنزین‌های وارداتی نه تنها کیفیت یورو ۴ ندارد بلکه برخی از آنها کیفیت یورو ۲ را هم دارا نیستند.

به گزارش نماینده، مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به کیفیت بنزین‌های وارداتی به کشور، گفت: براساس گزارشات واصله از سوی سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون انرژی مجلس که این گزارشات خود مبتنی بر گزارش‌های وزارت نفت است، بنزین‌های وارداتی تا تیرماه سال جاری هیچ‌یک از شاخصه‌های بنزین یورو ۴ را نداشته و بعضاً از شاخصه‌ها و معیارهای بنزین یورو ۲ نیز برخوردار نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر عنوان شده که بنزین‌های استحصال شده از پتروشیمی‌ها در داخل آلوده است که صحت این اظهارات نیز از این نظر زیر سوال رفت که طبق گزارشات وزارت نفت، بنزین‌های پتروشیمی‌ها در تهران توزیع نشده و وقتی اینگونه نبوده چگونه می‌توان گفت آلودگی هوای تهران با واردات بنزین یورو ۴ کمتر شده است.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهارداشت: اساساً برای بررسی شاخصه‌های داشتن بنزین یورو ۴ باید نظر سازمان استاندارد نیز اخذ شود و اینگونه نیست که وزارت نفت خود هم وارد کننده بنزین باشد و هم کار تائید و کنترل کیفیت بنزین‌های وارداتی را انجام دهد.

افضلی‌فرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پالایشگاه اراک و شازند دارای واحد بنزن‌زدایی از بنزین می‌باشد، بهتر است که به جای سرمایه‌گذاری و تبلیغات بر روی واردات بنزین یورو ۴، تولیدات داخلی را که دارای شاخصه‌های بنزین یورو ۴ هستند را تقویت کنیم و سایر پالایشگاه‌ها را نیز همچون پالایشگاه اراک مجهز کنیم تا شاخصه‌های لازم را برای تولید بنزین با کیفیت داشته باشند.

وی در پایان گفت: تضعیف تولیدات داخلی برخلاف اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام است و توجه به تولیدات داخل در راستای سیاست نگاه به درون است و بجای بزرگ‌نمایی خلاف واقع در مورد بنزین‌های وارداتی، توان خود را صرف ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی معطوف کنیم و با بالا بردن کیفیت و کمیت تولید داخل، نیازهای خود را در این بخش مرتفع سازیم.

نظر شما