شناسهٔ خبر: 78071 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتخاب عجیب هفته‌نامه آمریکایی

دختر محجبه خون‌آشام در میان برترین‌های سینمای جهان

محجبه خون آشام43 هفته‌ نامه آمریکایی «نیوزویک»،در کمال شگفتی، فیلم ضد ایرانی «دختری تنها در شب به سوی خانه می‌رود» را در فهرست انتخاب‌های خود به عنوان برترین سینمای جهان در سالی که گذشت قرار داد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، در حالی در روزهای پایانی سال میلادی جاری، بازار نشر گزارش «برترین‌های سینمای جهان در سالی که گذشت» داغ است، هفته نامه نیوزویک با قرار دادن نام فیلم ضد ایرانی «دختری تنها در شب به سوی خانه می‌رود»، یادآور شد که این تنها مراسم اسکار و جشنواره‌های غربی نیست که رنگ و بوی سیاسی گرفته بلکه گزارش‌های ساده پایان سال نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

«دختری تنها در شب به سوی خانه می‌رود»، فیلمی سیاه و سفید با محوریت شخصیت یک دختر ایرانی چادری در قالب یک خون‌آشام، به کارگردانی «آنا لیلی امیرپور»، کارگردان تازه‌کار ایرانی مقیم آمریکا است که به شدت از ضعف ساختاری رنج می‌برد.

 

نکته عجیب آنکه هفته نامه نیوزویک در گزارش خود از برترین‌های سینمای جهان،در زمانی‌که سینمای هالیوود از ژانر خون‌آشام‌ها اشباع شده است،چشم خود را بر تمام ضعف‌های فیلم «دختری تنها» بسته و ضمن انتخاب‌ آن به عنوان دومین فیلم برتر سالی که گذشت، در تمجید آن می‌نویسد: این فیلم داستانی زیبا از عشق و انتقام است.

جالب آنکه در این فهرست، فیلم «دختر تنها» در صدر فیلم‌های موفق و پرطرفداری چون «هتل بزرگ بوداپست»، «پسربچگی»، «مرد پرنده‌ای»، «آشنای ناشناس» (درباره زندگی خصوصی «دونالد رامسفلد»)، «برف‌پیماها»، «شکارچی روباه» و «بازی گرسنگی» قرار گرفته است.

«امیرپور» که در مجموع دو فیلم «خودکشی کوچک» و «من احساس حماقت می‌کنم» را در کارنامه کاری خود دارد، در این فیلم تلاش کرده است تا روایت سیاه و غیرقابل باور خود از ایرانی ناآشنا را  با تقلید از فیلم‌های خون‌آشامی هالیوود به خورد مخاطب دهد.

البته علی‌رغم همین این حرف‌ها، این فیلم از همان ابتدا مورد استقبال آمریکایی‌های قرار گرفت از نمایش در جشنواره سینمایی این کشور چون ساندنس و لس‌آنجلس گرفته تا پیشقدمی یک کمپانی آمریکایی برای خرید امتیاز پخش آن.

 «دختری تنها در شب به سوی خانه می‌رود» داستان یک دختر محجبه (چادری) خون‌آشام (با بازی شیلا وند، بازیگر فیلم «آرگو») است که عاشق پسری آس و پاس ( با بازی آرش مرندی) می‌شود که قیافه‌اش شبیه به جیمز دین، بازیگر درگذشته هالیوود، است. فیلمی داستانی و سیاه و سفید که تلفیقی از ژانر نوآر و وسترن است. این فیلم به زبان فارسی ساخته شده است. داستان این فیلم ۱۰۴ دقیقه‌ای در یکی از شهرهای متروک ایران که پر از فاحشه و معتاد است و فقر و ناامیدی در آن موج می‌زند، رخ می‌دهد. (این دقیقا عباراتی است که نشریه ورایتی چند ماه پیش در توصیف فیلم «یک دختر تنها در شب به سوی خانه می‌رود» به کار برد).

 

حق پخش این فیلم پنج ماه پس از آنکه برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس، رونمایی شد،توسط یک کمپانی آمریکایی به نام «دیستریبیوشن کینو لوبر» خریداری شد.

این کمپانی پس از آنکه این فیلم را در ماه اکتبر در آمریکای شمالی به نمایش درآورد،اعلام کرد که اوایل سال آینده میلادی نیز نسخه دیجیتالی فیلم را منتشر و به طور همزمان آن را در شبکه خانگی توزیع خواهد کرد

 

نظر شما