شناسهٔ خبر: 77823 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تکلیف پرونده‌های نفتی ایران از جمله "کرسنت" باید زودتر مشخص شود

نفت/1 معاون نظارت مجلس افزود: اگر همایش‌های مبارزه با فساد برای ایجاد حساسیت و بسیج امکانات باشد مفید است ولی خیلی از کارهای ما در حد همین همایش‌ها باقی مانده است

به گزارش نماینده، حسین مظفر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نسیم» با بیان اینکه اگر همایش‌های جلوگیری از فساد و مبارزه با این معضل برای ایجاد حساسیت، بسیج امکانات و ظرفیت‌ها باشد بسیار مفید خواهد بود، اظهار داشت: فساد آرمان‌ها و ارزش‌های ما را مثل یک غده سرطانی لکه‌دار می‌کند. برگزاری این همایش‌ها اگر برای این باشد که ظرفیت‌ها و توان‌های کشور در این زمینه برانگیخته شود عالی است اما اگر فقط در همین حد همایش اکتفا شود واقعاً یک عامل مهم بازدارنده است. به نحوی که مسئولان را از توجه به دستگیری عملی با مبارزه با فساد باز می‌دارد.

وی همچنین افزود: متأسفانه بسیاری از کارهای ما در حد همین همایش‌ها است و دستاورد مفیدی ندارد. یکی از راه‌های مبارزه واقعی با فساد همین ستاد مبارزه با فساد اقتصادی است که همچنان فرمان حضرت آقا بلاتکلیف مانده و لااقل اقدامات آنها به نحوی نشده که وجدان عمومی مردم را قانع کند و پاسخ قانع کننده‌ای داشته باشد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با انتقاد به شعارزدگی در مبحث مبارزه با فساد اظهار داشت:شعارهای فراوانی داده می‌شود، مفاسد مختلفی اعلام می‌شود، سوءاستفاده‌هایی در کلان کشور اعلام می‌شود و همه مردم منتظرند ببینند که عکس‌العمل نظام در برابر این مفاسد و مشکلات چیست و عکس‌العمل عملیاتی و آثار آن را ببنند و به نحوی شود که دیگر کسی جرأت نکند دست به بیت‌المال بزند و تجاوز کند. متأسفانه اقدام عملی صورت نگرفته و اگر گرفته بسیار کم و نادر و در برابر فسادهایی که انجام شده قابل اعتنا نیست.

مظفر در ادامه عنوان کرد: هر فسادی که انجام می‌شود یک بعد فردی دارد و یک بعد اجتماعی؛ مبارزه با فساد باید از هر دو بعد مورد توجه قرار بگیرد. در فساد اقتصادی یک بحث این است که پول و دارایی مملکت به غارت رفته که البته کار بسیار مهمی است که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. اما مهمتر از آن حیثیت نظام و آبروی نظام لکه‌دار شده و حیثیت و اعتبار نظام زیر سئوال رفته است.

وی فساد را تنها در اقتصاد ندانست و اظهار داشت: مفاسد سیاسی هم همینطور، یک زمانی می‌بینید یک اقدام سیاسی ضرر جزئی یا کلی وارد می‌کند و یک زمانی می‌بینید که یک اقدامی انجام می‌شود مفسده سیاسی که کلان نظام و حیثیت نظام و اعتبار نظام را در داخل و نظام بین المللی مخدوش می‌کند.

مظفر نحوه برخورد با مفاسد اقتصادی را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: مهمتر از همه اینها نحوه برخورد است. اعتقاد دارم اگر برخورد قاطع با مفاسد سیاسی و اقتصادی باشد دیگر کسی به خودش جرأت نمی‌دهد که با آبرو و حیثیت نظام بازی کند. البته من موافق شایعات، افترائات و تهمت‌ها نیستم. در آن مواردی می‌گویم که در دادگاه با قطعیت جرم کسی ثابت شده است. وقتی یک مجازاتی و یک اتهامی در دادگاه ثابت شود و موقعی که فرد در دادگاه متهم شد طبیعی است که جامعه و وجدان‌های عمومی انتظار برخورد دارند و آثار عملی را اگر مردم نبینند همین وضع ادامه پیدا می‌کند. تجاوز به حریم عمومی ادامه پیدا می‌کند که یک امر خطرناکی است و کلان نظام را خدشه‌دار می‌کند و امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در مورد پرونده‌های بین‌المللی نفتی کشور نیز گفت: زنگنه، وزیر نفت فرد قابل و توانمندی است و شخص ایشان را از سوءاستفاده مبرا می‌بینیم اما در این دو حوزه کارهایی انجام شده انتظار می‌رود که هر چه سریعتر این مسئله روشن شود. واقعاً وجدان عمومی این انتظار را دارد و یک سئوالی برای افکار عمومی ایجاد شده که این پرونده‌هایی که این همه مطرح شده به نتیجه نرسیده و معتقدم که دستگاه قضائی هر چه سریعتر باید اقدام کند.

مظفر در پایان خاطرنشان کرد: البته دوستان ظاهراً یک توجیهاتی دارند. چون این پرونده با نظام حقوقی بین‌المللی گره خورده اعلان آن در فضای عمومی مشکلاتی شاید برای کشور به وجود آورد. ولی بالاخره باید این مسئله بین‌المللی مورد توجه قرار بگیرد باید این موضوع یک پاسخ اقناع کننده در سطح جامعه وجود داشته باشد. این پرنده در چند سال ادامه پیدا نکند که اگر سوءاستفاده‌ای شده افراد مجازات شوند. اگر نشده معذوراتی در نظام بین‌المللی بوده که یک سری اقدامات انجام شده این هم به مردم توجیه شود.

نظر شما