شناسهٔ خبر: 77805 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

جراحی زیبایی صدا هم انجام می شود!

هرسال چند هزار آمریكایی به سرطان تارهای صوتی مبتلا می‌شوند.

به گزارش نماینده به نقل از خبر نو، صدای انسان می‌تواند ملایم، خشن، تودماغی، کلفت، دوستانه، خشم‌آلود، امرکننده، تملق‌آمیز و یا ناامیدکننده باشد. آنها كه دارای صدای بم هستند طول تارهای صوتی‌شان بیشتر از افرادی است كه دارای صدای نازك هستند لذا طول تارهای صوتی مردان بیش از زنان می‌باشد و به همین خاطر دارای صدای پرتری هستند. حتما شما هم آقایانی را دیده‌اید که صدای نازک و زنانه‌ای دارند و یا بانوانی که صدای کلفت و مردانه‌ای دارند و به‌دنبال راه چاره‌ای برای زیبایی صدایشان هستند. محققان به تازگی راه‌های جالبی برای این مشکل پیدا کرده‌اند.


اخیرا پزشكان در آمریكا دست به عمل جراحی جالبی زدند و مدعی هستند كه می‌توان با این عمل صدا را جوان كرد. به گزارش روزنامه «واشنگتن پست» پزشكان با عمل جراحی تارهای صوتی، صدای سالمندان را به صدایی نیرومند و جوان و صاف تبدیل می‌كنند و در ضمن این شیوه برای افرادی كه بر اثر آسیب‌دیدگی صدای خود را از دست داده‌اند، به كار می‌رود. این پزشكان می‌گویند: «جراحی روی تارهای صوتی به زودی عملی عادی خواهد شد. آنان با نزدیك كردن تارهای صوتی به یكدیگر و با تزریق كلاژن، تارهای صوتی را جوان می‌كنند. این روش می‌تواند برای سخنوران و خوانندگانی كه صدای خود را از دست داده‌اند، مفید باشد.»

 

تارهای صوتی، زیر تیغ جراحان
محققان آمریكایی موفق شدند با استفاده از یك درمان لیزری جدید، بدون استفاده از پرتودرمانی یا عمل جراحی، صدای بیماران مبتلابه سرطان تارهای صوتی را احیا كنند. پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست ارایه‌كنندگان این لیزر می‌گویند: «سرطان تارهای صوتی می‌تواند آسیب دایمی به كیفیت صدای بیماران وارد آورد.» این شیوه درمانی جدید تاكنون روی بیش از ۲۵ بیمار اجرا شده است. این بیمارستان طی بیانیه‌ای اعلام كرد كه محققان این مركز قبلا لیزرهایی برای درمان دیسپلازی تارهای صوتی قبل از سرطانی شدن و مجموعه‌ای از ضایعات عروقی خوش‌خیم و كلاف‌های عروقی تهیه كرده بودند اما استیون زیتلس، مدیرمركز صدای بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید: «اكنون این تجربه را برای درمان سرطان تار‌های صوتی به كار گرفتیم.»

 

هرسال چند هزار آمریكایی به سرطان تارهای صوتی مبتلا می‌شوند.

گروه تحقیقاتی وی از لیزرهای ضربان‌دار برای درمان مراحل اولیه سرطان تارهای صوتی استفاده كرده‌اند. پس از چندین درمان موفقیت‌آمیز، به لیزر ضربان‌دار دقیق‌تری موسوم به لیزر پتانسیم، تیتانیل، فسفات (KTP) كه احتمالا آسیب بسیار كمتری به بافت ظریف تارهای صوتی وارد می‌آورد، روی آوردند. این گروه تحقیقاتی می‌گویند كه اولین گروه ۲۲ نفره بیمارانی که سرطان تارهای صوتی آنها با این لیزر درمان شد، سرطانشان بدون برداشتن بافت تارهای صوتی و یا كاهش كیفیت صدا، تا پنج سال پس از درمان عود نكرد. درمان‌ مراحل‌ پیشرفته‌ بیماری‌ مستلزم‌ جراحی‌ جهت‌ خارج‌ كردن‌ تومور و بافت‌های‌ درگیر (لارنژكتومی) و اشعه‌درمانی‌ پس‌ از جراحی‌ است. در صورتی‌ كه‌ جراحی‌ ضرورت‌ یابد، پس‌ از برداشت‌ تارهای‌ صوتی‌ ممكن‌ است‌ تكلم‌ درمانی‌ جهت‌ آموختن‌ نحوه‌ صحبت‌ كردن‌ بدون‌ تارهای‌ صوتی‌ لازم‌ باشد.


در صورتی‌ كه‌ تارهای‌ صوتی‌ فردی با جراحی‌ برداشته‌ شده‌ باشد، باید به‌ یك‌ گروه‌ حمایتی‌ كه‌ افراد دارای‌ وضعیت‌ مشابه‌ را تحت‌ پوشش‌ قرار داده‌ است، بپیوندد. این‌ اقدام‌ نگرانی‌ فرد را به‌ حداقل‌ رسانده‌ و به‌ انطباق‌ او با شرایط‌ جدید كمك‌ می‌كند.

 

صدای زیبای گویندگان
افرادی که حرفه آنها به صحبت کردن وابسته است، باید بیش از افراد معمولی به حفظ زیبایی صدای خود توجه کنند. چنانچه فردی در مواقع سرماخوردگی استراحت صوتی را رعایت نکند و با شدت و بلند صحبت کند، باعث خون‌ریزی‌های کوچک در تارهای صوتی وی می‌شود که تدریجا این تغییرات به علت رعایت نکردن بهداشت حنجره به گره صوتی تبدیل می‌شود که نیاز به عمل جراحی دارد. تعداد کمی از مدرسان در ساعات استراحت و پس از تدریس، از سیگار استفاده می‌کنند که بسیار مضر است زیرا بیشترین آسیب تارهای صوتی در مواقع خستگی و خشکی مخاط پوششی تارهای صوتی رخ می‌دهد که توصیه می‌شود با مصرف آب باعث افزایش رطوبت و لطافت تارهای صوتی شوند و از آسیب‌های متعدد در امان باشند.

 

صدای حرفه‌ای دارای شرایط خاصی از نظر فیزیولوژی و آناتومی تارهای صوتی و همچنین توانایی‌های ویژه است که پس از بررسی‌های دقیق با تمرینات صحیح می‌توان این توانایی را افزایش داد. در غیر این صورت، صرفا به دلیل یک میل و تفکر احساسی و تمرینات ناصحیح و غیراستاندارد توانایی ذاتی و اصلی حنجره مختل شده و تغییرات غیرقابل جبران در تارهای صوتی ایجاد می‌کند. نکته دیگر اینکه بعضی افراد با تقلید صدای خواننده‌های حرفه‌ای در زمان کوتاهی کیفیت صدای واقعی خود را از دست می‌دهند که این اتفاق در بعضی‌ها دیده شده است و به آنها توصیه می‌شود که با ارزیابی‌های دقیق و بررسی توانایی‌های حنجره و با مشورت با کارشناسان قدم به عرصه خوانندگی حرفه‌ای بگذارند.

نظر شما