شناسهٔ خبر: 77722 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کمالوندی:

از حق غنی‌سازی صرفنظر نمی‌کنیم/ به توافق خواهیم رسید

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق خود به خصوص در مورد حق غنی سازی صرف نظر نخواهیم کرد.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، بهروز کمالوندی در برنامه متن، حاشیه که شامگاه سه شنبه از شبکه سوم سیما پخش شد با بیان این که آقایان امیری و رحیمیان از همکاران سازمان انرژی اتمی در کنار تیم مذاکره کننده ایران حضور دارند، گفت: مذاکرات در حال ادامه پیدا کردن است ولی باید دیدگاه ها به هم نزدیکتر شود هرچند که راهی طولانی تاکنون پیموده شده است.

وی افزود: طرف مقابل خواستار تعطیلی رآکتور تحقیقاتی اراک و فردو شده ولی هم اکنون دیگر بحث تعطیلی این مرکز از سوی آنها مطرح نمی شود، همچنین میزان غنی سازی هم اختلافات بعدی بین دوطرف است.

کمالوندی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به صورت موقت و داوطلبانه غنی سازی ۲۰ درصدی را اجرا کرده است، یاداور شد: گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به خوبی نشان داده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و منصفانه این است که بگوییم طرف مقابل هم تا امروز تعهدات خود را انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران داوطلبانه بوده است، افزود: این امر به هیچ وجه به معنای چشم پوشی از حقوق ایران نیست.

کمالوندی تاکید کرد: به هیچ وجه از حقوق خود به خصوص در مورد حق غنی سازی صرف نظر نخواهیم کرد.

وی با اشاره به نیازهای آینده ایران در مورد غنی سازی گفت: اگر بتوانیم در آینده نیازهای غنی سازی خود را با قیمتی ارزان تر از تولید سوخت در داخل خریداری کنیم حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در توافقنامه به صراحت در خصوص عدم نصب اجزاء در راکتور اراک اشاره و هیچ صراحتی نسبت به خریداری اجزاء نشده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قبول کرده که در دوره ۷ ماهه شرایط توافق قبلی را ادامه دهد و تأخیری در راه اندازی دستگاه های سانترفیوژ جدید داشته باشد؛ ضمن اینکه بازرسی های بیشتر را پذیرفته و عدم تولید اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را نیز قبول کرده است هرچند که هم اکنون به آن نیازی نداریم.

کمالوندی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پذیرفته که مجتمع سوخت راکتور اراک نصب نشود، گفت: اجزاء کوچکتر رآکتور اراک در حال ساخت است و این امر همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چرا آژانس پیشنهاد شما را برای بازدید سایت مریوان قبول نکرده یادآور شد: آژانس طبق مدارک جعلی معتقد است که انفجارهایی در این مناطق رخ داده که ما در مقابل پیشنهاد بازدید از مریوان را به آن ها داده ایم اما تا کنون پاسخی از آن ها دریافت نکردیم و هنوز هم منتظر جواب هستیم.

وی با اشاره به این که آژانس در موقعیت خوبی قرار ندارد، ادامه داد:آژانس بین المللی انرژی اتمی با مشکلات ساختار مواجه است البته آژانس باید در ابتدا اصالت منابع و اطلاعاتش را مشخص کند و بعد کشوری را متهم نماید.

کمالوندی با اشاره به اینکه ما با حوصله وارد این موضوع شده ایم و خسته نخواهیم شد تاکید کرد: ما از ۱۸ مورد سوالی که برای آن ها وجود داشت به ۱۶ مورد آن پاسخ دادیم و تایید آن را هم گرفتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس ارزیابی کلی اش را در رابطه با انرژی هسته ای ایران ارائه نداده و فقط به ارزیابی موردی بسنده کرده و معتقد است برای ارائه ارزیابی کلی زمان بیشتری نیاز است زیرا هر کدام از این موارد ممکن است تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که باید روش کاری آژانس بازنگری شود افزود: آژانس با عدم ارزیابی کلی می خواهد موضوعی را برای خودش نگه دارد تا دوباره امکان رسیدگی برایش وجود داشته باشد.

کمالوندی بااظهار کرد: حرف حق کشور ما با وجود قدرت های بزرگ به گوش جهانیان نرسیده البته اکنون این موضوع محقق شده است.

همچنین در حال حاضر برای خیلی از کشورها سوالاتی در مورد روش رسیدگی آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش آمده است.

وی با تاکید بر این که آژانس از طریق شورای حکام این سازمان اداره می شود و این شورا از کشورهای قدرتمند تشکیل می شود افزود: ما خسته نخواهیم شد و بر حقمان اصرار داریم و صبر را پیشه راهمان کرده ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چرا آژانس بر خلاف مریوان مایل به بازدید از پارچین است اظهار کرد: از سایت پارچین در گذشته دو بار بازدید شده و ۶ مورد هم نمونه برداری هم شده است. دررابطه با بازدید های آژانس این فرض وجود دارد در صورتی که آژانس امروز از سایتی بازدید کند روز بعد طبق اطلاعات غلط و جعلی صهیونیست ها، دوباره تمایل به بازدید دوباره دارد.

کمالوندی در رابطه با این که آیا آژانس فعالیت سیاسی می کند، گفت: آژانس فعالیت سیاسی نمی کند بلکه سیاسیون در آژانس کارهای مورد نظرشان را انجام می دهند.

وی درباره توافق امضا شده بین ایران و روسیه گفت: قرارداد امضا شده بین روسیه و ایران خلاف توافق نیست و طرف توافق نمی تواند اعتراض کند و ما قطعنامه های صادر شده را قبول نداریم و محدودیتی در کارمان ایجاد نکرده و همواره واضح گفته ایم که در کار تولید نیروگاه هایمان از همه کشورها کمک می گیریم و همکاری خواهیم کرد؛ از این رو روسیه سابقه خوبی در این زمینه دارد و با وجود نیاز فراوان ما به راکتورها این قرارداد امضا شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود:بر اساس سه مدل شناخته شده کشور ما از ۸ تا ۱۲ درصد به منبع انرژی نیازمند است.

کمالوندی توضیح داد: ما مطمئن هستیم و به احتمال زیاد به توافق خواهیم رسید اما با فرض بدبینانه و نرسیدن به توافق فعالیت توسعه و تکنولوژی هسته ای متوقف نخواهد شد و ما همچنان به راهمان ادامه خواهیم داد و اتفاقات جدیدی نخواهد افتاد.

نظر شما