شناسهٔ خبر: 77666 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ضرغامی در دانشگاه تهران:

موسوی آگاهانه‌ در جریان فتنه قرار گرفت ؛خاتمی تا آخرین لحظه اسیر بازی‌های موسوی بود

عزت الله ضرغامی43 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کروبی ناآگاهانه در بازی خارجی قرار گرفت، موسوی آگاهانه‌تر در جریان فتنه قرار گرفت و خاتمی تا آخرین لحظه اسیر بازی‌های موسوی بود.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق رسانه ملی که در همایش «دانشگاه، سدی در برابر فتنه» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سخن می‌گفت با تقدیر از همت دانشجویانی که در عین تحصیل و با سختی‌های فراوان فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز می‌کنند، گفت: در همان اوایل انقلاب که ما فعالیت دانشجویی می‌کردیم خدمت حضرت آقا عرض کردیم اگر فعالیت دانشجویی به تحصیل ما لطمه بزند، چه کار باید کنیم که ایشان فرمودند اگر در دفاع از انقلاب و وظیفه‌ای که شما به دوش دارید، لطمه‌ای به درستان بخورد هم اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه هدایت انسان‌ها دست خداست، به آیاتی از قرآن کریم درباره داستان حضرت یونس و مشکل عدم هدایت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: سال‌ها قبل یک عالمی که اکنون از دنیا رفته است می‌گفت امام حسین را به واسطه اربعین در جهان خواهند شناخت و اربعین شهرت جهانی به امام حسین خواهد داد. حالا که سال‌ها از آن حرف می‌گذرد می‌بینیم که ۲۰ میلیون نفر با آن شرایط خاص دور امام حسین جمع می‌شوند و باید گفت که از ۱/۱ که آغاز حیات بوده تاکنون در تاریخ هیچ کجا ۲۰ میلیون نفر دور هم نشده بودند که این نشان می‌دهد هدایت انسان‌ها دست خداست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه  دانشجویان انقلابی و مسلمان وظیفه خود می‌دانند که مدافع نظام باشند و این امر سختی فعالیت دانشجویی را بر آنها مضاعف کرده است، گفت: وقتی مثلا بنده که رئیس سازمان صداوسیما هستم و اشتباهی انجام می‌دهم و چند دانشجو به درستی از من انتقاد می‌کنند چون دانشجوی مسلمان مدافع نظام است مجبور می‌شود از کلیت کار من هم دفاع کند که این نشانگر سختی فعالیت دانشجویی است، البته این سختی لذت‌بخش است.

ضرغامی درباره فتنه ۸۸ و فعالیت دانشجویان در آن مقطع گفت: دانشگاه در فتنه ۸۸ موفق عمل کرد چون هر کجا علم، اطلاعات و آگاهی باشد فتنه کنار می‌رود. بنده در آن ایام مسئولیت داشتم و نمی‌توانستم خیلی حرف‌ها را بزنم و یا گفتن برخی از آن حرف‌ها از سوی بنده به مصلحت نبود اما اکنون آرام آرام می‌شود خیلی از حرف‌ها را مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه قبح فتنه بر همگان روشن بود و اکنون که حوادثی در منطقه به وقوع پیوسته و عظمت اسلام و انقلاب اسلامی به جهانیان نمایانگر شده است، باید گفت که فتنه و نتیجه آن منجر به نادیده گرفتن خون شهدا، جمهوری اسلامی و قدرت و عظمت انقلاب اسلامی در جهان بود، گفت:  مقام معظم رهبری در فتنه ۸۸ حتی از حکم حکومتی استفاده کرده و وقت قانونی را برای بررسی اعتراضات تمدید کردند تا موضوع بررسی شود اما برخی‌ها چنین تصوری که باید از طریق قانون مسائل پیگیری شود را نداشتند چون نمی‌خواستند حقیقت را بشنوند و باور کنند.

رئیس سابق صداوسیما با اشاره به جلسه نمایندگان نامزدهای انتخابات ۸۸ با مقام معظم رهبری افزود: من در آن جلسه نبودم اما شنیدم که در آنجا چه گذشته است، آن جلسه نشان داد که رهبر انقلاب چه صبری دارد؛ آنها که گفتند صندوق‌ها باید شمرده شود هم حرف‌شان اجرایی شد اما ادعایشان درست نبود اما باز هم برخی قبول نکردند.

ضرغامی با اشاره به توصیه‌های امیرالمومنین به هنگام وقوع فتنه و علل پیدایش فتنه خاطرنشان کرد: امیرالمومنین فتنه را گرد و غباری که در آن نمی‌شود حق و باطل را به آسانی تشخیص داد توصیف کرده است؛ در فتنه خواص نقش مهمی دارند. در فتنه ۸۸ هم برخی که سابقه در انقلاب داشتند به هنگام برگزاری انتخابات اعلام پیروزی کردند و یا حتی آن سرکار خانم گفت اگر فلانی پیروز نشد مردم به خیابان بریزند.

وی با بیان اینکه از ابتدا معلوم بود که می‌خواهند آقایان بازی را به هم بزنند و در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی سرود چریک های فدایی را که مبارزه مسلحانه را دنبال می کردند، پخش می شد، افزود: یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری به بنده در ایام فتنه این بود که نگذارید این‌طور وانمود شود که همه جمعیت ۱۳ میلیونی کسانی هستند که از اردوکشی خیابانی حمایت می‌کنند. ایشان فرمودند حساب کسانی که با فتنه زاویه دارند، ‌ از فتنه‌گران جدا کنید؛ این توصیه آقا به این دلیل بود که در بین همین ۱۳ میلیون بسیاری افراد مومن و انقلابی نیز حضور داشتند و به همین خاطر بود که آقا فرمودند سعی کنید در این غبارها حق را از باطل جدا کنید.

رئیس سابق صداوسیما لازمه تشخیص حق در فضای فتنه داشتن بصیرت دانست و با بیان اینکه بصیرت بالاتر از علم است، بصیرت یعنی دیدن پشت قضایا، تاکید کرد:در فتنه طبق آموزه‌های نهج‌البلاغه همه نگاه‌ها فقط و فقط باید به سمت رهبری باشد لذا باید گفت که فتنه یک ویژگی خاص دارد و خاصیت‌اش این است که کسانی که گرفتار آن می‌شوند به آسانی نمی‌توانند راه‌شان را جدا کنند می‌فهمند که اشتباه کرده‌اند اما نمی‌توانند برگردند و این خاصیت فتنه است.

ضرغامی با بیان اینکه مشی نظام در انتخابات کاملا دموکراتیک بوده است، گفت: در سال ۸۸ اختلاف ۱۳ میلیونی بود و در انتخابات اخیر اختلاف ۳۰۰ هزاری اما ما موضع دموکراتیک خود را حفظ کردیم و از فرد پیروز در انتخابات حمایت کردیم اما متاسفانه باید بگویم وقتی اختلاف رای ۱۳ میلیون بود این فتنه رخ داد.

وی با بیان اینکه برخی در فتنه سکوت کردند، گفت: می‌خواهم از نقش مثبت آقای ناطق در فتنه ۸۸ مطلبی را بگویم من با ایشان که در ابتدا ناراضی بود، دیدار کردم و گفتم حاج‌آقا شما نگرانی‌هایی دارید و از جاهایی نگران هستید شما درس ولایت فقیه  دادید و ما در منبرهای شما بوده‌ایم و اینکه من می‌گویم علیه فتنه موضع بگیر، به خاطر شخص شماست نه به خاطر چیز دیگر، چرا که اما این بحث فرق می‌کند؛ بعد از ۲۵ بهمن نیز به ایشان گفتم که این آخرین فرصت برای شماست که بیایید علیه فتنه موضع بگیرید که ایشان مقداری روشن‌تر شدند و با آن مصاحبه فتنه را محکوم کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی یک طرف بیانات حضرت آقا را مورد توجه قرار می‌دهند و به طرف دیگر توجهی ندارند گفت: من بین موسوی و کروبی تفاوت قائل هستم چرا که موسوی آگاهانه‌تر از کروبی در بازی خارجی‌ها و فتنه قرار گرفت. البته این نظر شخصی من است و دیگران هم می‌توانند نظر دیگری داشته باشند. به نظرم آقای خاتمی هم تا آخرین لحظه اسیر بازی موسوی بود و گرفتار فتنه شد.

وی افزود: در همین انتخابات ۸۸ خاتمی مانده بود که موسوی می‌آید یا نه، آقای خاتمی در روزهای آخر ثبت‌نام کرد و ۲ روز بعد موسوی اعلام کاندیداتوری کرد که این کار برای خاتمی بسیار تلخ بود چرا که خاتمی در یک فضای سرد اعلام کاندیداتوری کرد در حالی که نمی‌دانست موسوی کاندیدا خواهد شد. من می‌دانم آقای خاتمی از این کار خیلی ناراحت شدند و در حقیقت موسوی، خاتمی را بازی داد.

ضرغامی با بیان اینکه در دوران مدیریتش در صداوسیما با ۳ رئیس‌جمهور کار کرده است، گفت: من با آقای خاتمی کار کرده‌ام و یک سال هم در زمان ریاست‌جمهوری ایشان رئیس صداوسیما بودم و هیچ مشکلی با ایشان نداشتم. بعد از دوران ریاست جمهوری‌اش در صداوسیما برای ایشان (خاتمی) مراسم تقدیر گذاشتیم چون ایشان را به عنوان کسی که ۸ سال رئیس‌جمهور بوده جزء سرمایه‌های نظام می‌دانستیم. البته نقدهایی درباره بحث‌های فکری درباره خاتمی مطرح است اما آنچه را می‌گویم به خاطر این است که ایشان رئیس‌جمهور بوده است.

وی با انتقاد از تازه‌به دوران‌رسیده‌ خواندن منتقدان گفت این دانشجویان انقلابی نمی‌خواهند و نمی‌خواستند کسی خودش را از مسیر انقلاب جدا کند چون ما می‌خواهیم افراد را تکریم کنیم و به آنها احترام بگذاریم اما اینکه خودشان راه دیگری را دنبال می‌کنند بحث دیگری است.

رئیس سابق صداوسیما گفت: برای آقای احمدی‌نژاد هم همین‌گونه بودیم برایشان مراسم تقدیر  گذاشتیم برخی آمدند و انتقاد کردند چرا وقتی احمدی‌نژاد رفته صداوسیما برایش مراسم تقدیر می‌گذارد که به آنها گفتم ما همین کار را برای خاتمی هم کرده‌ایم و اسناد آن در آرشیو موجود است.

ضرغامی با بیان اینکه بحث کروبی از موسوی متفاوت است، گفت: در همان ابتدا بنده با کروبی و موسوی دیدار داشتم، دیدارم با کروبی خصوصی بود اما با موسوی چند نفر هم حضور داشتند. به آقای کروبی آن زمانی که در مجلس ششم از نظام، صداوسیما و انقلاب دفاع می‌کرد را یادآور شدم و گفتم شما همان کسی بودید که در دفاع از صداوسیما آنقدر اصرار کردید که جلسه مجلس از رسمیت افتاد حالا چرا دنباله‌رو دیگران شده‌اید اما ایشان متاسفانه به من گفت در صندوق‌های رای استوانه‌هایی درست کرده‌اند که در آن برگه‌های رای احمدی‌نژاد ریخته شده و رای مردم به اطراف این استوانه‌ها ریخته می‌شود که واقعا این حرف تعجب‌برانگیز بود. به ایشان گفتم مگر می‌شود در این همه صندوق چنین کاری کرد چون صندوق‌ها هم پلمب است و اصلا نمی‌شود چنین کاری با صندوق‌ها کرد.

وی افزود: آقای کروبی در زمان ریاست‌اش بر مجلس بارها و بارها از تندروی‌های حزب مشارکت انتقاد کرده بود و بنده مجاز نیستم که آن حرف‌هایی که ایشان علیه تندروها می‌زد را بگویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما از زمان سال ۸۸ مصاحبه‌هایی با نمایندگان کاندیدا داریم که می‌گویند انتخابات سالم بوده است اما ما نمی‌دانستیم که می‌خواهد فتنه شود لذا از تجربه ۸۸ استفاده کردیم و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری خبرنگاران واحد مرکزی خبر را به صندوق‌های رای فرستادیم و از نمایندگان همه کاندیداها درباره روند انتخابات مصاحبه گرفتیم که اگر این بار کسی ادعای تقلب داشت مصاحبه‌های نمایندگانش را پخش کنیم.

ضرغامی با با بیان اینکه موسوی به هیچ عنوان نمی‌خواست از مجاری قانونی اعتراض خود را پیگیری کند، گفت: اکنون هم برخی معاونان من می‌گویند چگونه به موسوی می‌خواستی اجازه بدهی با آن شرایط و با آن اتهاماتی که به نظام زده بود در تلویزیون حاضر شود اما متاسفانه موسوی آن پیشنهاد بنده را هم نپذیرفت. به ایشان گفتم بیایید در تلویزیون حرفتان را بزنید یک نفر هم کنار شما بنشیند، او هم حرفش را بزند و با هم ۵ ساعت بنشینید بحث کنید، پیشنهاد ما دو نفر بود که یکی از نفر از آنها آقای دکتر حدادعادل بود اما آقای موسوی گفت‌ می‌خواهم بیانیه‌ای خطاب به مردم بخوانم. عجیب بود کجای دنیا اجازه می‌دهند وقتی مردم سراسر یک کشور حرکت بزرگی را ایجاد کرده‌اند و فردی نظام آن کشور را متهم کرده بخواهد در تلویزیون آن کشور بیاید و بیانیه بخواند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان اجازه داد که کسانی که در رئوس فتنه بودند و یا به فتنه وابستگی دارند اجازه داد بدون عذرخواهی در کشور مدیریت کنند، تاکید کرد: حتما این کار درست نیست البته شاید خود اینها هم اگر انصاف داشته باشند نباید چنین انتظاراتی را مطرح کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و آگاهی را از عوامل مقابله با فتنه دانست و گفت: امروز اگر می‌بینیم برخی در فتنه دیر وارد شدند و یا سکوت کردند و اکنون نمی‌خواهند اشتباه‌شان را بپذیرند، به این دلیل است که گرفتار فتنه شده بودند و راه بازگشت برای‌شان سخت شده است.

 

نظر شما