شناسهٔ خبر: 77602 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

آیت الله مکارم شیرازی:

شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را باید به شعار «فرزند بیشتر زندگی بهتر، اجتماع قوی‌تر، کشوری آبادتر و آبرومندتر» تبدیل کنیم

آیت الله مکارم شیرازی43 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را شعاری اشتباه است و باید آن را به شعار «فرزند بیشتر زندگی بهتر، اجتماع قوی‌تر، کشوری آبادتر و آبرومندتر» تبدیل کرد.

به گزارش نماینده به نقل از ایران اسلامی، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از اعضای برگزار کننده سمینار افزایش جمعیت با تأکید بر توجه به زیر ساخت‌های قم، آن را از مسائل ضروری دانست.

وی گفت: برخی از مسائل جنبه ضروری دارند و هر چند دولت اکنون گرفتار کمبود منابع مالی است، ولی باید به این موضوعات توجه داشته باشد؛ امیدواریم در شرایط فعلی که دولت با کمبود منابع مالی نیز روبرو است، بتواند جنبه‌های ضروری را رعایت کند، البته با مدیریت صحیح می‌توانند موفق باشند.

این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر این‌که افزایش جمعیت یک موضوع مهم است، بیان داشت: سمینارها تنها نمی‌توانند جوابگوی این مشکلات باشند، در سمینارها باید برنامه‌هایی تنظیم و سپس عملی شود.

وی ادامه داد: مسائلی همانند ازدواج آسان، کار و مسکن افراد باید حل شود تا آنها را بتوان به فرزندآوری تشویق کرد؛ در سمینارها راهکار ارائه شده و تنها توصیه نباشد، در پایان نیز به راهکارها عمل شود، تنها با این روش می‌توان مسأله جمعیت را حل کرد، وگرنه توصیه و خواهش مشکلی را حل نمی‌کند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» آن را شعاری اشتباه دانست و بیان داشت: متأسفانه این شعار فرهنگ شده است، باید آن را به شعار «فرزند بیشتر زندگی بهتر، اجتماعی قوی‌تر، کشوری آبادتر و آبرومندتر» تبدیل کرد تا بتوان زهر شعار سابق را گرفت و آن را برچید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم نقش رسانه‌ها را در ترویج فرهنگ فرزندآوری بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: درباره این موضوع باید فرهنگ سازی از سوی رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه ملی با حضور مسؤولان بهداشت و جامعه شناسان صورت گیرد.

وی تأکید کرد: هنوز رسانه‌ها دین خود را نسبت به این موضوع ادا نکرده‌اند؛ البته همه افراد باید وظایف خود را انجام دهند؛ برگزاری سمینار برای افزایش جمعیت خوب است، ولی مقداری نسبت به این موضوع دیر شده است، با این حال باید با قوت بیشتری شروع کرد و پیش رفت، تا بتوان گذشته را جبران کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی جمعیت را عاملی در قدرت و قوت دانست و گفت: در برابر تروریست‌های داعشی و امثال آنها افزون‌بر نیروهای نظامی نیروهای مردمی نیز حضور داشتند؛ اگر جمعیتی نباشد نیروی مردمی کم می‌شود.

وی تصریح کرد: در صحنه زیارت ۲۰ میلیونی اربعین و جنگ مشخص شد که جمعیت نقش اساسی را در برنامه‌ها ایفا می‌کند.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود از همکاری بهداشت و درمان قم برای برگزاری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه اسلام تقدیر کرد و اظهار داشت: خوشبختانه همه چیز آبرومندانه برگزار شد؛ برگزاری این کنگره در داخل و خارج برای قم موقعیت تازه و ویژه‌ای ایجاد کرد.

نظر شما