شناسهٔ خبر: 77454 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پورابراهیمی: نوسان ایجاد شده در بازار ارز زودگذر و قابل حل است

پور ابراهیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نوسان ایجاد شده در بازار ارز را زودگذر و قابل حل دانست.

به گزارش نماینده، محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با(ایسنا)، اظهار کرد: معتقدم افزایش فعلی قیمت ارز به دلیل فضای روانی در اقتصاد ماست؛ چراکه اگرچه ما با کاهش قیمت نفت مواجه هستیم و شاید درآمدهای ارزی ما کم شود اما در کنار آن خرید بنزین هم با همین دلار انجام می‌شود.

وی افزود: تصور من این است که اثر روانی ناشی از انتظاراتی بوده که ایجاد شده و متاسفانه ما انتظارات غیرمنطقی در جامعه ایجاد کرده‌ایم حتی بعضی می‌گفتند به زودی جشن هسته‌ای می‌گیریم اما نهایتا مذاکرات به تمدید منجر شد. البته ما از حق‌مان کوتاه نمی‌آییم و پای آن ایستاده‌ایم اما انتظاری که ایجاد شده بود با آن‌چه اتفاق افتاد متفاوت بود و همین تفاوت باعث شد شوکی به بازار وارد شود.

وی نوسان ایجاد شده در بازار ارز را زودگذر و قابل حل دانست و اظهار کرد: البته بانک مرکزی حتما باید در بازار ارز مداخله کند. این یکی از وظایف ذاتی بانک مرکزی است که بتواند بازار را تنظیم کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد ثبات در بازار ارز، تصریح کرد: ما همچنین می‌توانیم کسری ناشی از کاهش منابع ارزی را نیز با روش‌های مختلف جبران کنیم.

وی با تاکید بر این‌که «قیمت بازار ارز قابل کنترل است»، گفت: متاسفانه در حال حاضر اثر روانی این موضوع بیشتر است و تقاضای کاذب هم در این بازار بیشتر شکل می‌گیرد خصوصا این‌که بعضی‌ها می‌خواهند در این فضا سفته‌بازی را هم رایج کنند.

وی تصریح کرد: اعتقاد من این است که اقتصاد کشور ما دچار چالشی نشده که نرخ ارز دوباره افزایش یابد، بلکه همان کاهش ارزش پول ملی هم باید برگردد زیرا اینطور نبوده که یک دفعه یک سوم ارزش پول ملی ما کاهش یابد؛ بنابراین بانک مرکزی باید کمک کند که ارزش پول ملی باز گردد زیرا نرخ ارز این نرخی نیست که اکنون وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی فضای روانی بازار و عدم تحقق انتظارات ایجاد شده را از دلایل افزایش قیمت ارز عنوان کرد و گفت: من فکر می‌کنم این دوره گذار خواهد بود البته ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که یکی دو سال آینده قیمت نفت این‌طور خواهد بود. برخی می‌گویند قیمت فعلی نفت موقت است و ممکن است دو ماه دیگر برگردد.

وی با تاکید بر لزوم کنترل عرضه در بازار ارز از سوی بانک مرکزی، اظهار کرد: بانک مرکزی باید این مدیریت را انجام دهد تا این شائبه ایجاد نشود که دولت موافق افزایش قیمت ارز است و می‌خواهد از این طریق کسری بودجه‌اش را قدری جبران کند.

وی گفت که وضعیت اقتصاد کشور به ثبات نسبی دست یافته و چنین چالش‌هایی موقتی خواهد بود.

نظر شما