شناسهٔ خبر: 77368 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان در حاشیه بازدید از سایت «نماینده»:

«تازه‌به‌دوران‌رسیده» خواندن منتقدین، توهین به نسل مؤمن وفادار به انقلاب است/ مردم برای وضعیت مسکن هیچ راهی پیش پایشان نمی‌بینند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی431 حسینعلی حاجی‌دلیگانی: باید بررسی کرد عصر یکشنبه چه کسی از ایران به محل مذاکرات رفته و چه حرفی به‌صورت مکتوب برده که وزیر امور خارجه آمریکا گفته دیوانگی است اگر با این طرحی که روی میز است ما مذاکرات را تمام‌یافته تلقی کنیم.

با تحویل لایحه بودجه ۹۴ از سوی دولت بحث‌های بودجه‌ای از مهم‌ترین مباحث مطروحه در نشست‌ها و محافل رسمی، سیاسی و رسانه‌ای شده است و هم‌اکنون با پایین آمدن قیمت نفت و تأثیر آن در بودجه کشور تأمین این کسری و نیز آینده قیمت آن نیز از مهم‌ترین چالش‌ها در اذهان دولتمردان، نمایندگان مجلس و صاحب‌نظران اقتصادی است و مسلماً تغییرات سیاسی بین‌المللی ممکن است این روند را تغییر دهد.

در حاشیه بازدید حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار گفتگویی را درباره قیمت نفت در بودجه، نحوه عملکرد دولت در زمان به دست گرفتن مسئولیت و نیز راه‌های اتحاد اصولگرایان مطرح کردیم که ادامه این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

 

نماینده: یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت جدید گذشته است، شما چه تحلیلی از روند کاری دولت در حوزه‌های فرهنگ، صنعت و کشاورزی دارید؟

ما معتقدیم دولت از لحاظ شکلی و ساختاری وضعیت خوبی را ارائه کرده است و به‌طور مثال در وقت مقرر لایحه بودجه را ارائه کرد، اما آنچه باید در سفره مردم اثر کند مانند مسکن و معیشت شاید کمتر موردتوجه قرارگرفته است.

مردم برای مسکن هیچ راهی جلوی پایشان نمی‌بینند بنده در روزهای شنبه مراجعات مردمی زیادی دارم و مردم مطالبات به حقی را از ما درباره مسکن دارند. دولت جدید هم هنوز طرح خاصی را برای مسکن نداده و مسکن مهر هم که از مصوبات دولت قبلی بوده اجرا نمی‌شود. مردم اکنون برای وضعیت مسکن هیچ راهی جلوی پایشان نمی‌بینند.

درباره خوراکی‌ها و نان هم می‌بینیم که قیمت‌ها افزایش‌یافته است، همین افزایش قیمت نان از یک‌جهت به‌حق بود تا دستمزد کارگران بخش خبازی افزایش یابد ولی صحبت این است که چرا قیمت هر کیسه نان ۱۰ هزار تومان گران شد؟ اگر این افزایش قیمت برای کارخانه‌های تولید آرد است بگویید و اگر این‌طور نیست چرا اعلام نمی‌کنید این ۱۰ هزار تومان اضافه‌شده به قیمت نان است و مگر ما در لایحه بودجه ۱۰ هزارتومان یارانه نان نمی‌دهیم؟

متأسفانه اکنون به خاطر دوگانگی نرخ آرد افرادی سودجو آرد دولتی را می‌گیرند و به دیگرانی می‌فروشند و بین این دو قیمت پول‌های کلانی هم به جیب زده می‌شود. جلوی این رانت را می‌توانستند بگیرند و از طرف دیگر هم به مردم یارانه برای خرید نان می‌دادند و این‌همه مسئله هم در کشور به وجود نمی‌آمد. الآن هم با این افزایش که ۳۰ درصد نامیده می‌شود و ۵۰ درصد است فشار زیادی به برخی اقشار محروم جامعه وارد می‌شود.

متأسفانه در داخل کشور به‌صورت عموم به جامعه نگاه می‌شود. در این عموم نگاه کردن آن‌هایی که غنی‌ترند، در حال ثروتمندتر شدن هستند و آن‌هایی که ضعیف‌اند در حال ضعیف‌تر شدن هستند. جهت‌گیری مسائل مالی به سمت اقشار کم‌درآمد نیست و این‌ها در حال له شدن هستند. ما سعی می‌کنیم به‌عنوان وکیل مردم این پیامشان را به گوش مسئولان برسانیم.

در ارتباط با بی‌عدالتی و تبعیض‌هایی که در دریافت‌ها و پرداخت‌ها در جامعه وجود دارد به‌طورجدی احساس‌خطر می‌کنم

نماینده: در روز دانشجو دیدیم که سخنرانی برخی چهره‌های اصولگرا حذف شد، شما به‌عنوان یک نماینده مجلس این اقدام را بر چه اساسی می‌بینید؟

اصولگرایان باید این مطلب را دریابند که جریانی در کشور دنبال تمامیت‌خواهی، انحصار و افزایش قدرت  است و از امروز تا یک سال و نیم آینده هرروز یکی از این صفحات را ورق می‌زند و اتفاق وز دانشجو هم یکی از این ورق‌ها بود. همان‌طور که می‌بینیم افرادی که بحث انتقاد و فضای باز را مطرح کرده و عنوان می‌کنند دیواری کوتاه‌تر از دولت وجود ندارد، اما درست برعکس این ادعاها رفتار می‌کنند.

خیلی از دانشجویانی که قرار بود در جلسه روز دانشجو حضورداشته باشند و صحبت کنند قلع‌وقمع شدند، از آن‌طرف افراد خاصی دعوت‌شده و مُصِر هستند که دانشگاه‌ها را ناآرام کنند و نقطه التهاب را از دانشگاه‌ها آغاز کنند.

بهر حال این‌ها این جریان را آغاز کرده‌اند و هرروز یک مسئله‌آفرینی خواهند داشت و اصولگرایان باید به خود بیایند و همدیگر را دریابند تا بتوانند در مقابل این موج زیاده‌خواهی و انحصارطلبانه اعمال کننده خفقان استقامت کنند.

هم‌اکنون چند نفر از این جریان درباره مجلس خبرگان کار می‌کنند و همزمان با آن چندنفری را برای مجلس شورای اسلامی گذاشته‌اند و این دو گروه همدیگر را همپوشانی و تقویت می‌کنند تا بتوانند کار را به‌جایی برسانند که شرایطی مطلوبی برای جریانشان به وجود بیاورند البته این را هم نباید از یاد ببریم که جامعه آن هشیاری و بصیرت لازم را خواهد داشت. 

 

نماینده: این اتفاقاتی که رخ می‌دهد از بطن دولت است یا افراد از حاشیه‌های آن چنین رفتارها و تفکراتی را بروز می‌دهند؟

من فکر می‌کنم از متن خود دولت است و برخی افراد هم در مواردی ممکن است برخلاف آن سیاست اصلی تند  و یا کند حرکت کنند. با دقت در اصل صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو مطرح کرد، مد شده، بیان می‌کنند «از معصوم و از ائمه هم انتقاد می‌شد» و بعد می‌آیند سراغ ارکان نظام و می‌خواهند این رویه را در این امور هم بکار بگیرند. این خط را آقای مطهری و نقویان در صحبت‌هایشان دارند و به نظر می‌رسد برنامه‌ای تنظیم‌شده تا درباره این موارد کار کرده و آن‌ها را به‌صورت دستورالعمل و گفتمانی ارائه کند.

اینکه درنتیجه بهره درستی می‌گیرند یا خیر بحث دیگری است اما این روند از آن حس تمامیت‌خواهی‌ای که وجود دارد نشأت می‌گیرد و فکر می‌کنند بایستی همه‌چیز را در تسخیر خود بگیرند تا نتیجه‌ای را که می‌خواهند را به دست بیاورند.

 

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» در حاشیه بازدید از سایت نماینده

نماینده: دکتر روحانی در سخنرانی روز ۱۶ آذر منتقدینشان را «تازه به دوران رسیده‌ها» نامیده‌اند، این نوع صحبت‌ها از سوی  رئیس‌جمهور چه معنایی دارد؟

به نظر می‌رسد مخاطب این صحبت‌ها نسل جوان است که آمده‌اند انقلاب را از نسل اول و دومی‌ها تحویل بگیرند و مسیرشان را ادامه دهند، این نوع رفتار و گفتار توهین به نسل جوان مؤمن، وفادار به انقلاب است که جنگ و قبل از انقلاب را ندیده‌اند و هم‌اکنون برخی به خاطر اینکه این جوانان امروزی دوستدار انقلاب، نظام و ولایت‌فقیه وجود داشته باشند، ممکن است ناراحت باشند؛ اما این جوانان  از جنسی بودند که تعدادشان خیلی هم اندک هستند و به خیابان می‌ریزند و علیه نظام هم کاری می‌کنند متأسفانه از آن جنس ناراحت نمی‌شدند.

 

نماینده: خیلی‌ها معتقد بودند که روز دانشجو آزمونی برای آقای فرهادی است، آقای روحانی هم گفته بودند که ایشان می‌خواهند رویه افراد قبلی در وزارت علوم را ارائه دهند، شما به‌عنوان نماینده مجلس شاهد بودید که تعهدی را که داده‌اند، انجام دهند؟

دکتر فرهادی مدت‌زمان کوتاهی است که در وزارت علوم بر کرسی ریاست نشسته‌اند و برنامه‌ریزی برای این روز طبیعتاً  خیلی وقت پیش صورت گرفته است و تلاش آن جریان تمامیت‌خواه بر این بوده تا از این روز استفاده خود را ببرد بنابراین آقای فرهادی هنوز در این پازل نقشی نداشته‌اند و بایستی منتظر باشیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

آن حرفی را هم که زده می‌شود که رویه کاری آقای فرهادی مانند افراد قبلی است به خاطر این است که بتوانند آن جریان تندروی که در داخلشان هست را با خود نگه‌دارند و آن طیف سهم خود را در وزارت علوم حفظ‌شده ببیند، ولی آن طیف قبول نخواهد کرد.

 

نماینده: با توجه به قیمت ۷۰ دلاری نفت در بودجه سال ۹۴ و نیز با عنایت به مبادلات جهانی و امکان کاهش قیمت نفت در فصل‌های گرم سال، آیا روش و تدبیری برای رفع این کسری بودجه دیده‌شده است و آیا شما این رقم را واقعی می‌بینید؟

کاهش قیمت نفت یک کاهش کاذب سیاسی است که عربستان به جهت شکست‌هایی که در حوزه منطقه‌ای متحمل شده است از این راه می‌خواهد حریف خود را به زمین بزند که موفق نمی‌شود و امیدواریم  به‌زودی وضعیت قیمت نفت به حالت عادی خود بازگردد.

اما در بودجه، فشار را به سمت مالیات آورده‌اند و مالیات‌ها را افزایش داده‌اند. به‌طور مثال در سال ۹۳ دولت در لایحه ۴ هزار میلیارد تومان برای مالیات استان اصفهان آورده بود که در مجلس با اقداماتی  که صورت گرفت و تذکری که بنده دادم ۵۰۰ میلیارد تومان آن کاهش یافت و مدتی بعد بخشی از آن را اضافه کردند و نهایتاً ۳۸۰۰ میلیارد تومان سهم مالیاتی استان اصفهان در سال گذشته شد.

اما برای امسال رقمی بالغ‌بر ۵ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده و به اعتباری ۳۴ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته که عدد بسیار بالایی است و با توجه به رکودی که در واحدهای صنعتی وجود دارد و به نظر می‌رسد اگر  این مالیات را اخذ کنند خیلی از واحدهای صنعتی از گردونه تولید خارج می‌شوند.

 

نماینده: بعد از تمدید مذاکرات و با توجه به اوضاع اقتصادی که در کشور وجود دارد، آیا تأثیر فرمایشات و تأکیدات رهبری و توصیه‌های نمایندگان مجلس در مورد اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه دیده‌شده است؟

هنوز فرصت بررسی و مطالعه دقیق بودجه را نداشته‌ام، اما مذاکرات و تمدید آن با همان جریان تمامیت‌خواه و آن دو گروه که در خصوص دو انتخابات آینده مسئولیت دارند، بی‌ارتباط نیست و این تمدید صورت گرفته است تا در یک‌زمانی که دوست دارند از توافق و یا عدم توافق برای جلب آرا جامعه استفاده کنند. قطعاً بدانید با تاریخی که برای پایان دوره مذاکرات در نظر گرفته‌اند، بازی می‌شود و این مذاکرات تا به اواخر سال ۹۴ و زمان انتخابات طول می‌کشد و این با حرف یکی از مسئولان وزارت خارجه که گفته بودند با ما به توافق برسید وگرنه دولتی روی کار خواهد آمد که با شما توافق نمی‌کند در ارتباط است.

اصل تمدید مذاکرات مشکلی ندارد

در مورد مذاکرات هم، ما با اصل تمدید مذاکرات مشکلی نداریم ولی اینکه چه اتفاقی افتاده که این روند صورت گرفته، مهم است. باید بررسی کرد روز یکشنبه عصر چه کسی از ایران به آن محل مذاکرات وین رفته و چه حرفی به‌صورت مکتوب برده که آن‌ها را خرسند کرده و وزیر امور خارجه آمریکا گفته دیوانگی است اگر با این طرحی که روی میز  است ما مذاکرات را تمام یافته تلقی کنیم.

 

نماینده: مدتی است دنبال پیگیری معضل آب شرب و نیز کشاورزی استان اصفهان هستید این پیگیری‌ها به کجا رسیده است؟

در این رابطه سه مبحث مطرح است؛ اول: تأمین آب شرب استان اصفهان که لازمه‌اش ایجاد تونل بهشت‌آباد است تا از ۱۱ میلیارد مترمکعب آبی که سالانه در سرچشمه‌های کارون وجود دارد در حد ۵۶۰ میلیون لیترش را به فلات مرکزی که استان اصفهان نیز جزو آن است، منتقل کند، در این جهت هنوز هیچ موفقیتی نداشته‌ایم و برخی دست‌ها با تحریف اخبار و اطلاعات نمی‌گذارند چنین اتفاقی بیفتد و ما هنوز پیگیر آن هستیم.

دوم اینکه: در طرح تونل گلاب ۲ انتقال آب از خود استان به داخل استان مطرح بود که این مهم انجام شد منتها بودجه آن‌چنانی برای این کار نگذاشته بودند و همچنان تأمین آب شرب ۵ میلیون نفر در این استان یکی از مسائل چالشی و تهدیدآمیز در آینده است. در این طرح آب مصرفی از تصفیه‌خانه باب شیخ علی تأمین می‌شود و با یک اتفاق بسیار جزئی این آب می‌تواند، بند بیاید.

سوم اینکه شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه و برخوار از ۲۵ سال پیش آبی را از وزارت نیرو خریداری کرده بودند که این کشاورزان برای دریافت این آب هزاران قرارداد بسته بودند و ۵ سال است که آبی به آن‌ها داده نشده است و حقی داشتند که نمی‌توانستند، دریافت کنند. به‌هرحال با تلاش‌هایی که انجام شد، موفق شدیم، ثابت کنیم دریافت این آب حق ماست.

 

نماینده: شما جزء هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان هستید، برخی مطرح می‌کنند اصولگرایان برای انتخابات آینده شانس کمی دارند و دیگر مدل‌های قبلی ۷+۸ و ۵+۶ پاسخگو نیست، نظرتان درباره وضعیت اصولگرایان در مجلس و خارج از آن چیست و راهکار ایجاد وحدت چه می‌تواند باشد؟

اعضا و گروه‌ها در کشور ما آن‌چنان برد محتوایی و آرایی در توده مردم ندارند البته  از عنوان و اسم بهره می‌برند بنابراین اصولگرایان این توانایی را دارند که با نخبگانی که در جامعه دارای جایگاه اجتماعی هستند یک فضای همدلی ایجاد کنند و آنچه را که هست، تقویت کنند. این می‌تواند زیرساختی برای توسعه آن دایره اصولگرایی باشد و بایستی اتکا به اسم و رسم‌های گروهی و حزبی نداشته باشند زیرا آن‌ها معمولاً یک سهمی می‌خواهند یا معمولاً ادعایشان بیشتر از اثرگذاری‌شان است.

اصولگرایان همین‌طور که قبلاً این تجربه را داشته‌اند بایستی سراغ متن مردم بروند و افراد معتمد و شاخصی که در محله، شهرها و روستا قرار دارند که این‌ها دغدغه انقلاب و نظام و ولایت دارند آن‌ها را بیابند و پای‌کار بیاورند.

نظر شما