شناسهٔ خبر: 77195 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کتاب «اندیشه‌های اقتصادی» رهبر معظم انقلاب منتشر شد

رهبر انقلاب کتاب اندیشه‌های اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان "راهبردهای اقتصادی" زیر نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کتاب اندیشه­‌های اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان "راهبردهای اقتصادی"  با رجوع به بیانات معظم‌­له در طول دوره زعامت ایشان، الگوی مناسبی از نحوه نگرش ایشان به حوزه اقتصاد به جویندگان و مشتاقان این حوزه ارائه می‌­دهد که در هفت فصل و تدوین شد.

این کتاب در فصل اول این مجموعه به تشریح ارکان اقتصاد در جامعه اسلامی پرداخته و «نیروی انسانی»، «کار»، «تولید»، «ثروت» و «سرمایه» را به عنوان زیربنای چرخه اقتصادی کشور معرفی می‌­کند.

در فصل دوم لزوم اهتمام به «اجرای عدالت» در کنار «پیشرفت و حرکت اقتصادی» که از اهداف قانون اساسی و نظام اسلامی است، مورد توجه قرار گرفت.

فصل سوم به بررسی موضوعات مهمی نظیر «اصل 44 قانون اساسی»، «اهداف قانون‌گذار از تدوین طرح مذکور» و وظایف مسئولان در اجرای این طرح و «سند چشم‌انداز 20 ساله»، «طرح تحول اقتصادی»، «صندوق توسعه اقتصادی» می­‌پردازد.

فصل چهارم سعی دارد با بررسی نظرات و دیدگاه­‌های رهبر انقلاب در باب «استقلال اقتصادی»، «اقتدار اقتصادی»، «کشاورزی»، «صنعت»، «بازرگانی» و... تعریفی روشن و جامع ارائه دهد وظایف مسئولان در این امر را مشخص کند.

مسائل پیش­ روی اقتصاد کشور مانند «مفاسد اقتصادی»، «مبارزه با فساد»، «اقتصاد مقاومتی» و مسائلی از این دست موضوع فصل پنجم کتاب حاضر را شامل می‌شود.

فصل ششم تلاش دارد «دشمن‌شناسی» و «لزوم برخورداری از بصیرت اقتصادی» را به عنوان ضروریات متذکر شده و سیاست­های مختلف دشمنان را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور را تبیین کند.

در فصل هفتم و انتهایی کتاب، راهبردی اقتصادی شامل «رجوع به اقتصاد اسلامی»، «جهاد علمی و اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» به عنوان راهکارهای اساسی در جهت رفع مشکلات و کاستی‌های اقتصادی جامعه اسلامی ایران معرفی می‌شود.

نظر شما