شناسهٔ خبر: 77187 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

جمعیت زائران اربعین شوکه‌کننده است

راهپیمایی اربعین43 نجف، مبداء حرکت است برای رسیدن به کربلا. زائرانِ اربعین پیاده و یا سواره از هر سو به این شهر می‌آیند تا قصه را آغاز کنند. ازدحام جمعیت در نجف به حدی است که ظاهر شهر را از حالت طبیعی خارج کرده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، رسیدن به نجف مصائبی دارد که کم از سفر سخت کربلا نیست. هم به سختی وسیله نقلیه برای رسیدن به آن پیدا می شود و هم مسیر پیاده از مرز تا شهر، طولانی و خسته‌کننده است.

از مرز مهران تا نجف ۱۲۰ کیلومتر راه است که این روزها به خاطر ایست‌های بازرسی‌ پی در پی و حضور زائران پیاده، راه دو سه ساعته تا نجف را در بهترین حالت، چهار ساعته می‌توان طی کرد. بیشتر خودروها برای خلاصی از ازدحام جمعیت و ایست‌های بازرسی‌، راه‌های فرعی را برای رسیدن به نجف انتخاب می‌کنند، راه هایی که هیچ آبادی در حاشیه شان نیست و شب هنگام در سیاهی مطلق فرو می روند.

چند کیلومتر مانده به نجف باید پیاده رفت. ازدحام جمعیت اجازه نمی‌دهد وسایل نقلیه به شهر نزدیک شوند. زائران با بیرق‌ها و کوله پشتی و چرخ‌های دستی و گاه فارغ از هر باری به سمت هسته مرکزی نجف، حرم امیرالمومنین (ع) حرکت می‌کنند.

نجف در این سال‌ها بسیار تغییر کرده، هتل‌ها در حال قد کشیدن هستند، حتا انگلیسی‌ها هم به ساخت هتل مشغول شده‌اند. تعدادی پله برقی برای انتقال زائران به ارتفاعات شهر ساخته شده و حرم امیرالمومنین (ع) در حال توسعه است، اما با این حال هنوز خیابان‌های شهر خاکی و پوشیده از زباله است و غبار، غنیمتی است که هنگام تنفس در نجف، نصیبت می‌شود.

جمعیت زائران در شهر چند روز مانده تا اربعین آنقدر زیاد است که پوشش آن‌ها از توان اقامتگاه‌های شهر خارج شده است. زائران در هر گوشه، روی پتو و کارتن خوابیده‌اند، از محوطه سرپوشیده پله‌های برقی‌ گرفته تا کنار گذر خیابان‌ها و هتل‌ها و صحن حرم حضرت علی (ع).

 

زائران اربعین در نجف

 

زائران اربعین که از نجف تا کربلا پیاده می‌روند، رسم دارند سبک سفر کنند؛ برای همین بارشان اندک است و در بیشتر مواقع کنار گذرها را برای اسکان چند روزه انتخاب می‌کنند. مشکل غذا را هم در ایستگاه‌های نذری برطرف می‌کنند. در هر گوشه شهر اهالی عراق این ایستگاه‌ها را برپا کرده‌اند که از چای گرفته تا حلیم صبحگاهی و سه وعده غذایی در آن‌ها پیدا می‌شود و جمعیت زیادی هم در صف ایستاده‌اند و منظره‌ای را در کنار دیگ‌های بزرگ غذا پدید آورده‌اند که در کمتر مناسبت و مکانی می‌توان دید حتا در محرم‌های ایران، هنگام توزیع غذاهای نذری.

حضور زائران اربعین که به نجف آمده‌اند تا رخصت ورود به کربلا را بگیرند آنقدر زیاد است که همه را شوکه کرده است؛ چه آنهایی را که از ایران ستاد تشکیل داده و کلی هماهنگ کرده بودند که زائران را در اربعین ساماندهی کنند و چه خود عراقی‌ها که حالا به خاطر موج جمعیت زائران، حاضر شده‌اند طول مدت ایست‌های بازرسی را کم کنند و در برخی مواقع حتا از خیر بازرسی وسایل نقیله و اشخاص بگذرند.

کربلا نیز این روزها تکرار صحنه‌هایی از شهر نجف است، البته با جمعیتی دو برابر آنچه به نجف رفته‌اند. بیشتر موکب‌ها که برای پذیرایی زائران آماده شده، به هیچ وجه جای خالی ندارد. بسیاری از زائران علاوه‌بر اینکه روزگارشان را تا اربعین در سرداب حرم امام‌حسین (ع) سر می‌کنند، در بین‌الحرمین و خیابان‌های اطراف حرم اسکان کرده‌اند.

طبق اعلام رسمی رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تا روز سه‌شنبه - ۱۸ آذرماه - حدود ۹۵۰ هزار نفر از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران به قصد شرکت در مراسم اربعین به خاک عراق وارد شده‌اند.

همچنین رییس سازمان حج و زیارت صبح امروز - چهارشنبه - اعلام کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند. در عین حال فرمانده هنگ مرزی مهران از جلوگیری از خروج بیش از چهار هزار نفر بدون گذرنامه و ویزا خبر داده که بیشتر آن‌ها از اتباع افغانستان و پاکستان بوده‌اند.

دولت عراق پیش‌بینی کرده بود در اربعین امسال، حدود ۱۷ میلیون زائر به سمت کربلا حرکت کنند.

 

 

زائران اربعین در نجف

 

 

زائران اربعین در نجف

نظر شما