شناسهٔ خبر: 77010 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تقویم تاریخ/ معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی سازمان ملل متحد

معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی سازمان ملل متحد، اشغال سرزمین فلسطین در جنگ جهانی اول توسط نیروهای انگلیسی از رویداد تاریخی ۱۸ آذر است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، امروز ۱۸ آذر ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۱۶ صفر ۱۴۳۶ هجری و ۹ دسامبر ۲۰۱۴ میلادی است و وقایع ذیل روی داده است.

متجاوز شمردن عراق در دفاع مقدس*معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی سازمان ملل متحد (۱۳۷۰ش)

یازده سال پس از آغاز جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران و سه سال پس از صدور قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت و اتمام جنگ و با تلاش‏های پی‏گیر سیاسی مسؤولان نظام جمهوری اسلامی، حقانیت ایران در دفاع مشروع به اثبات جامعه جهانی رسید. خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ طی یک گزارش رسمی به شورای امنیت اعلام کرد که عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به ایران حمله کرده و متجاوز است. اعلام اینکه در جنگ تحمیلی، عراق آغازگر و مسؤول جنگ بوده است، یک پیروزی بزرگ سیاسی است. این دفاع و نبرد، در حالی ادامه و پایان یافت که جهانیان، بانی جنگ را می‏شناختند و حتی به کمک او شتافته بودند. آنان زمانی به خود آمدند که سلاح‏های ارسالی به عراق، علیه خودشان به کار گرفته شد و عراق، منطقه خلیج فارس را درگیر جنگی مهیب و عظیم کرد. متجاوز بودن عراق، گرچه بسیار دیر اعلام شد، اما از پیروزی‏های مهمی است که در تاریخ کشورمان به عنوان واقعه‏ای بزرگ ثبت شده است.

 

 

*درگذشت آیت اللَّه "مجتهد تبریزی" عالم بزرگ اسلام (۱۳۳۷ ق)

حاج میرزا مصطفی مجتهد تبریزی از افاضل علمای تبریز است که بسیار کریم النفس و خوش خلق و دارای ذکاوت و هوش سرشار بود. میرزای مجتهد تبریزی در خاندانی فاضل و عالم پرور به دنیا آمد.

وی در فقه، اصول، نجوم، ریاضیات، شعر و ادب تبحر داشت و کمال او بر همگان آشکار بود. در ابتدا به تحصیل مقدمات پرداخت و سپس در نجف اشرف از درس آخوند خراسانی، شیخ الشریعه‏ اصفهانی، سیدمحمدکاظم یزدی و دیگر بزرگان استفاده کرد. العَروض، حاشیه‏ کفایةالاصول و اللباس المشکوک از جمله تالیفات ایشان است.

 

اشغال فلسطین*اشغال سرزمین فلسطین در جنگ جهانی اول توسط نیروهای انگلیسی (۱۹۱۷م)

در جریان جنگ جهانی اول، نیروهای انگلیس، سربازان عثمانی را در فلسطین شکست دادند و در ۹ دسامبر ۱۹۱۷م، بیت ‏المقدس را به تصرف خود در آوردند. این شهر اگرچه از لحاظ استراتژیک در جریان جنگ، اهمیت چندانی نداشت اما سقوط آن، ضرب ه‏ای سخت بر عثمانی وارد ساخت. انگلیسی‌‏ها تا اکتبر سال بعد که پیمان متارکه جنگ و سپس قرارداد صلح میان دو طرف امضا شد، بسیاری از سرزمین‏‌های خاورمیانه را نیز تصرف کردند. تصرف فلسطین، توسط نظامیان انگلیس، از آن جهت مهم بود که، گام دیگری جهت تحقق مفاد اعلامیه بالفور، وزیر امور خارجه انگلیس تلقی می‏‌شد که یک ماه قبل از آن صادر شده بود. بالفور در این اعلامیه، وعده ایجاد یک دولت یهودی توسط صهیونیست‏ها در فلسطین را داده بود و تسلط انگلیس بر این سرزمین، زمینه عملی شدن این وعده را برای صهیونیست‏‌ها، فراهم‌‏تر کرد. از آن پس، سیل یهودیان از سراسر جهان به این منطقه سرازیر شدندو طی سی سال پس از آن، این امر تحت نظارت انگلستان که قیمومیت فلسطین را بر عهده داشت صورت گرفت. با نزدیک شدن زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، دولت انگلیس تا روز سیزدهم مه ۱۹۴۸م نیروهای خود را از آن سرزمین خارج کرد و فردای آن روز، دولت غاصب اسرائیل اعلام موجودیت نمود. (ر. ک: ۱۳ می)

 

*آغاز جنگ "مَدرَس" بین استعمارگران انگلیس و فرانسه (۱۷۵۸م)

در نهم دسامبر ۱۷۵۸م جنگ سیزده ماهه مَدْرَس که یکی از پر تلفات ‏ترین جنگ‏های استعماری میان انگلیس و فرانسه در هندوستان بود، با حمله قوای فرانسه به بندر مدرس که در اشغال انگلیسی‏‌ها بود، شروع شد و فرانسه با سه هزار سرباز در مقابل نیروی بیست و دو هزار نفری انگلیس قرار گرفت. در نهایتْ فرانسه در ژانویه ۱۷۶۱، به دلیل نرسیدن نیروی کمکی تسلیم انگلیس شد و بدین ترتیب، زمینه برای تثبیت سلطه استعماری انگلیس بر شبه قاره هند هموارتر گردید.

 

کارل شیل تولد "کارل شیل" شیمی‏دان برجسته سوئدی و از بنیان‏گذاران شیمی جدید (۱۷۴۲م)

کارْلْ ویلهم شیل، شیمی‏دان سوئدی در ۹ دسامبر۱۷۴۲م در سوئد به دنیا آمد و با پشتکار و علاقه بسیار به تحصیل ادامه داد. شیل که در عصر شکوفایى علم شیمی می‏‌زیست، پس از پنج سال تلاش و مطالعه پی‏گیر در اکتبر ۱۷۷۲م موفق به کشف گاز "کُلر" شد که یکی از عناصر مهم شیمیایى است و موارد استفاده بسیاری در صنعت دارد. وی هم‏چنین در سال ۱۷۷۴م موفق به کشف اکسیژن شد و نام آن را "هوای آتشین" نهاد اما این عنصر در همان سال توسط لاوازیه دانشمند فرانسوی کشف شده و اکسیژنْ نام گرفت. این محقق سوئدی هم‏چنین منگنز و گلیسیرین را کشف کرد. کارل شیل سرانجام در ۲۱می سال ۱۷۸۶م در ۴۴ سالگی درگذشت.

نظر شما