شناسهٔ خبر: 76919 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

سیف:

فساد اخیر بانکی از گردش چک صورت گرفت/ رقم فساد ۷۰ میلیارد تومان است نه ۱۲ هزار میلیارد

سیف رئیس کل بانک مرکزی با اظهار این که فساد اخیر بانکی بسیار شبیه به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی است،‌گفت: در این پرونده نیز سواستفاده از طریق ضمانت و گردش چک صورت گرفته است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، ولی الله سیف در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با اعلام این‌که در فساد اخیر بانکی ۳ بانک دخالت داشته اند توضیح داد: ۱۲ هزار میلیارد تومان مربوط به یک گردش مالی می‌شود که حجمی از عملیات را ایجاد کرده است؛ مبلغ سواستفاده شده در طول چهار پنج سال از یک مبلغی کوچک به این رقم تبدیل شده است؛ این رقم در مقطع زمانی هفت یا ده روزه یا حداکثر دو هفته‌ای به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اظهار این که این فساد بانکی بسیار شبیه به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی است، ‌گفت: در این پرونده نیز سواستفاده از طریق ضمانت و گردش چک صورت گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که عدم برخورداری از سامانه‌ای که سیستم‌ها را مصون نگهدارد موجب چنین اتفاقی شد، گفت: چنین اتفاقاتی در نظام بانکی کشور دارای سابقه طولانی است که علت آن ضعف در بخش فناوری و سیستم است.

وی با اشاره به این که فساد ۷۰ میلیارد تومان از سال ۸۵ شروع شده است، ‌ گفت: در نظام بانکی همه کشورهای مورد هدف افراد سودجو است. بانک مرکزی تدابیری را براساس مفروضات موجود اتخاذ می‌کند تا راه را برسودجویان ببندد البته این مشکل به صورت ۱۰۰ درصد حل نخواهد شد.

سیف ادامه داد: اگر قرار باشد کنترل‌های داخلی خیلی افزایش یابد ممکن است منجر به بروکراسی‌های شدید شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این اطمینان را می‌دهیم که با توجه به تجربه‌های موجود فسادهایی مانند این دیگر در سیستم بانکی کشور رخ ندهد.

وی درباره تاثیر ارز ۲۸۵۰ تومانی در بودجه سال ۱۳۹۴ گفت: عوامل بنیادی در بازار شرایط مشخصی دارد، بازار باید دارای آرامش باشد اما ارائه تحلیل‌های غلط و توجه به خبرهای نادرست زمینه را برای التهاب آفرینی فراهم می‌سازد. توصیه می‌کنم که اصناف تحت تاثیر این عوامل قرار نگیرند و به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

سیف با اشاره به این که همان‌گونه که ارز ۲۶۵۰ تومان در بودجه سال ۹۳ در بازار تاثیر گذاشت، ‌ رقم ارز در بودجه  ۹۴ هم بر بازار بدون تاثیر نخواهد بود، گفت: در حال حاضر رقم پیشنهاد شده در بودجه سال آینده ۲۰۰ تومان با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی تصمیم ندارد قیمت ارز را ثابت نگهدارد و در مکانیزم بازار دخالت کند چرا که عرضه و تقاضا تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون بانک مرکزی به بازار ارز تزریق کرده است یا نه؟، ‌گفت: وظیفه بانک مرکزی نظارت بر تعادل در بازار است.

نظر شما